MS1-MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - Podstawy pracy w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - Podstawy pracy w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (lista przedmiotów): | MS1 - Język polski dla nauczycieli 2300-MS1-PPW-M-JP |
Założenia (opisowo): | Egzamin modułowy stanowi praktyczną weryfikację wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych, które zostały wprowadzone i sprawdzone w ramach następujących przedmiotów tworzących treść modułu: Język polski dla nauczycieli, Matematyka dla nauczycieli, Nauka i technologia dla nauczycieli, Literatura dla dzieci, Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole, Metoda projektu w przedszkolu i szkole. Zaprojektowanie oraz przetestowanie i zaprezentowanie pomocy edukacyjnej/zabawki edukacyjnej dla dzieci we wczesnej edukacji, która ma wielofunkcyjny charakter, integruje wiedzę i umiejętności dzieci stanowi formę weryfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w praktycznym kontekście, ważnym w procesie profesjonalnego przygotowania do zawodu nauczycieli. |
Pełny opis: |
I. EGZAMIN MODUŁOWY SKŁADA SIĘ Z CZTERECH CZĘŚCI: 1. pierwsza część obejmuje zaprojektowanie i wykonanie pomocy edukacyjnej/zabawki przeznaczonej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Projekt powinien zawierać 5 sytuacji edukacyjnych, w których można wykorzystać tę pomoc w pracy z dziećmi. To praca własna wykonywana w diadach (parach) lub trójkach dowolnie dobierających się studentów; 2. druga część to również praca własna studentów, polegająca na „przetestowaniu” zaprojektowanej pomocy edukacyjnej/zabawki w pracy z dziećmi w co najmniej 1 sytuacji edukacyjnej dowolnie wybranej z 5 zaprojektowanych oraz zebranie opinii dzieci na temat wykorzystanej pomocy edukacyjnej/zabawki; 3. w ramach części trzeciej studenci opracowują szczegółowy opis pomocy edukacyjnej/zabawki uwzględniający wymienione poniżej elementy i przesyłają do koordynatora modułu we wskazanym terminie: nazwa i krótka charakterystyka pomocy/zabawki adresaci (m.in. wiek, poziom rozwoju dzieci, możliwość pracy indywidualnej/grupowej) cele/treści edukacyjne, które mogą być realizowane z wykorzystaniem pomocy/zabawki zastosowanie pomocy/zabawki (m.in. obszary aktywności dziecięcej, wielofunkcyjność) propozycja 5 sytuacji edukacyjnych, które opisują możliwości wykorzystania zabawki w przedszkolu i/lub szkole ocena walorów technicznych pomocy/zabawki (m.in. bezpieczeństwo, technologia wykonania, estetyka) opis przebiegu testowania oraz wyników i wniosków z testowania pomocy/zabawki 4. czwarta część – ustna – odbywa się w obecności Komisji Egzaminacyjnej i polega na prezentacji pomocy edukacyjnej/zabawki i analizie doświadczeń z jej wykorzystania w pracy z dziećmi (patrz podane poniżej kryteria). W tworzonej narracji wykorzystana powinna być wiedza i umiejętności z przedmiotów składających się na moduł. |
Literatura: |
Literatura obowiązująca na zaliczenie cząstkowych przedmiotów w module |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień gramatyki i kultury języka polskiego. Posiada wiedzę na temat zasad doboru i korzystania z literatury dziecięcej w pracy pedagogicznej. Zna wybrane pozycje z literatury dla dzieci, ma wiedzę na temat genezy tej literatury jej cech semantycznych i formalnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia matematyczne z zakresu algebry i geometrii i możliwości ich praktycznego zastosowania. Posiada wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi matematycznych w sytuacjach codziennych, w szczególności strategii rozwiązywania problemów. Ma podstawową wiedzę na temat osiągnięć współczesnej nauki i technologii, w szczególności z obszaru nauk przyrodniczych. Zna różne sposoby wprowadzania małych dzieci w świat nauki, z uwzględnieniem ich możliwości i potrzeb poznawczych w procesie konstruowania wiedzy, rozwijania ich zainteresowań, kształtowania krytycznej postawy wobec informacji jako rezultatu korzystania z różnych źródeł wiedzy. Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną przyrodniczą, ruchową, plastyczną i muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym założenia metody projektu. Posiada wiedzę na temat różnych sposobów oceniania osiągnięć szkolnych dzieci na I etapie edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego, wspierającego proces uczenia się. Posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać szeroko pojętą współpracę ze środowiskiem społecznym dzieci, ich rodzicami, instytucjami i specjalistami dla wspierania rozwoju i edukacji uczniów Umiejętności Potrafi świadomie dobierać środki językowe w procesie komunikowania się. Potrafi wykorzystywać w praktyce literaturę dla dzieci, dostosować wybór lektur do potrzeb rozwojowych i zainteresowań dzieci Potrafi zastosować wiedzę i rozumowanie matematyczne do rozwiązywania problemów i praktycznych zadań. Potrafi prowadzić proste rozumowania matematyczne-zarówno o charakterze deterministycznym, jak i probabilistycznym. Potrafi posługiwać się różnymi modelami i reprezentacjami obiektów matematycznych podczas rozwiązywania zadań i problemów. Dostrzega związek i zastosowanie rozumowania matematycznego w innych dziedzinach nauki. Potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania wybranych zjawisk przyrodniczych, dostrzega ich przyczyny i skutki w dla życia człowieka Potrafi projektować zajęcia w przedszkolu i szkole, dostosowując je do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć, odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Potrafi planować i organizować projekty edukacyjne w przedszkolu i szkole. Potrafi wykorzystywać ocenianie szkolne w celu motywowania i aktywizowania edukacyjnego dzieci Potrafi wykorzystywać elementy oceniania kształtującego we wspieraniu procesu uczenia się u dzieci na I etapie edukacji szkolnej Zna strategie nawiązywania partnerskich kontaktów z rodzicami dzieci, włączania i angażowania ich do współpracy na rzecz rozwoju dziecka w przedszkolu i w szkole Kompetencje społeczne Dba o kulturę języka, którym posługuje się on i jego otoczenie. Popularyzuje wśród rodziców wartościowe pozycje z literatury dla dzieci i zachęca ich do wspólnego czytania z dziećmi. Ma świadomość zmian dokonujących się w naukach przyrodniczo-matematycznych i odczuwa potrzebę rozwijania swojej wiedzy o świecie. Ma świadomość celowego posługiwania się różnorodnymi narzędziami matematycznymi i potrzebę rozwiązywania problemów we współpracy Rozumie potrzebę wspierania samodzielności poznawczej i aktywności dzieci w procesie konstruowania przez nie wiedzy i rozwijania umiejętności. W postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami etycznymi i profesjonalnymi i wysokimi, pozytywnymi oczekiwaniami, nastawionymi na sukces dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA Poziom refleksji i analizy krytycznej przy opisie pomocy edukacyjnej/zabawki (wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego dziecka w przedszkolu i szkole oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej) Poziom zaangażowania dzieci i możliwość rozwijania ich zainteresowań/pogłębiania wiedzy dzięki wykorzystaniu pomocy edukacyjnej/zabawki (odwołanie do wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć z przedmiotów modułowych Wnikliwość psychologiczno-pedagogiczna studenta w interpretacji zachowań dziecka/dzieci w czasie pracy z daną pomocą edukacyjną/zabawką Oryginalność, atrakcyjność rozwojowa zaprojektowanej pomocy edukacyjnej/zabawki Kultura języka i poprawność językowa tworzonej wypowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.