MS1-Język polski dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS1-PPW-JP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1-Język polski dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o języku polskim w aspekcie fonologicznym, gramatycznym, leksykalnym, tekstologicznym oraz pragmatycznym (komunikacyjnym). Wiedza na temat specyfiki polskiego systemu gramatycznego oraz znajomość stosowanej w jego opisie terminologii stanowią bazę niezbędną w procesie edukacji językowej. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: 1. Rozwój umiejętności językowych dziecka w aspekcie artykulacyjnym/fonologicznym, leksykalnym, składniowym i komunikacyjnym 2. Język jako system, funkcje języka, tekstu i wypowiedzi; teoria aktów mowy 3. Komunikacja językowa (pragmatyka językowa) z elementami retoryki 4. Praktyczna stylistyka: style funkcjonalne polszczyzny; język pisany a język mówiony; tematyczna i formalna spójność tekstu; wyznaczniki gatunkowe wybranych form wypowiedzi 5. Tekstologia (lingwistyka tekstu): tekst a dyskurs; tekst tradycyjny a hipertekst; przekształcanie tekstu i działania na tekście 6. Składnia: podstawowe jednostki opisu składniowego; rodzaje wypowiedzeń; wyrazy a części zdania; szeregi i związki składniowe; analiza zdania pojedynczego i złożonego 7. Leksykologia z elementami semantyki, frazeologia: wewnętrzne zróżnicowanie słownictwa; leksem a wyraz; znaczenie leksemu; zmiany znaczeniowe; podstawowe relacje semantyczne – antonimia, synonimia, homonimia, polisemia 8. Słowotwórstwo (budowa wyrazów): teoretyczne podstawy opisu; rodzaje i budowa derywatów; typy i funkcje formantów; parafraza słowotwórcza; analiza słowotwórcza derywatów 9. Fleksja i nauka o częściach mowy: polszczyzna jako język fleksyjny; jednostki poziomu morfologicznego języka; znaczenie leksykalne i gramatyczne; morfem jako najmniejsza jednostka znacząca; klasyfikacja morfemów; podstawowe kategorie gramatyczne - przypadek, liczba, rodzaj, czas, tryb, aspekt oraz ich wykładniki; klasy semantyczno-funkcjonalne leksemów – części mowy według gramatyki szkolnej; kategorie graniczne fleksji i słowotwórstwa 10. Fonetyka z elementami fonologii: budowa narządów mowy i klasyfikacja artykulacyjna głosek; samogłoski; kontekstowe uwarunkowania artykulacji głosek; głoska a fonem; cechy dystynktywne i warianty fonemów; alfabet fonetyczny, zależności między wymową a ortografią 11. Kultura języka: podstawowe pojęcia kultury języka; innowacja i błąd; kryteria poprawności językowej; rodzaje błędów językowych 12. Wiedza o języku w podręcznikach do kształcenia wczesnoszkolnego. Przygotowanie ucznia do II etapu kształcenia. Każde spotkanie obejmuje część teoretyczną porządkującą wiedzę na temat poszczególnych działów nauki o języku wraz z siatką pojęć i terminów oraz część praktyczną zawierającą propozycję działań dydaktycznych, zadań i ćwiczeń dla uczniów. |
Literatura: |
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Stylistyka, Kielce 2004. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Retoryka, Kielce 2004. Mikołajczuk A., Puzynina J. (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004. Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. Podracki J. (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny, Warszawa 2001. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, red. Bartmiński J., Lublin 1993. Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970. |
Efekty uczenia się: |
Student - zna podstawowe etapy rozwoju poszczególnych sprawności językowych dzieci do 10 r.ż., - zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu wiedzy o języku, - opisuje cechy artykulacyjne spółgłosek i samogłosek polskich, - określa cechy dystynktywne fonemów, - przeprowadza analizę słowotwórczą derywatów, - dokonuje analizy morfologicznej formy wyrazowej, - określa wartości kategorii gramatycznych, - nazywa części mowy, - analizuje wypowiedzenia pojedyncze i złożone, - wskazuje problemy dyskusyjne morfologii, składni i słowotwórstwa, - potrafi połączyć poszczególne obszary wiedzy o języku w spójny system podporządkowany funkcjom komunikacyjnym, - potrafi zaplanować pojedyncze zadania/ćwiczenia i zajęcia dydaktyczne z zakresu wiedzy o języku. |
Metody i kryteria oceniania: |
. Obecność na zajęciach, poprawne wykonanie zadań podczas zajęć, aktywność na zajęciach 2. Test z wiedzy o języku obejmujący wiadomości i umiejętności z zajęć - uzyskanie co najmniej 60% punktów przewidzianych za test 3. Zestaw zadań z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku w ujęciu funkcjonalnym spełniający następujące warunki: spełniającego następujące warunki: -- w zestawie zadań określona została grupa odbiorców (przedszkolaki lub uczniowie klas 1-3), a poziom trudności zajęć jest dostosowany do wieku odbiorców, - zestaw zadań jest dostosowany do obowiązującej podstawy programowej, - zestaw zadań jest przygotowany poprawnie pod względem merytorycznym i dydaktycznym, - zestaw zadań jest spójną, oryginalną i ciekawą propozycją zajęć opartych na współczesnych tekstach dla dzieci. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.