Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Moduł specjalnościowy 2: Kierunki rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS2-PW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Moduł specjalnościowy 2: Kierunki rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Obszary i rodzaje dyskusji psychologicznych i pedagogcznych wokół obszaru dzieci

- Pojęcie zmiany rozwojowej oraz warunki jej powstawania

- Kategorie dzieciństwa. Nowe obrazy dziecka w psychologii i pedagogice

- PYP - program wczesnej edukacji w projekcie międyznarodowej matury

- Edukacja przedszkolna- dobrem publicznym w Finlandii: primus inter pares

- Edukacja przedszkolna we Francji jako klucz do sukcesu szkolnego i miejsca w życiu społecznym

- SIOLTA - Krajowy system zapewniania jakości wczesnej edukacji w Irlandii

- Edukacja przedszkolna w Hiszpanii-rola rodziców

- Edukacja przedszkolna w Polsce-dylematy i niepokoje.

- Pedagogika interaktywna i konstruktywistyczna wobec edukacji małego dziecka

- Edukacja elastyczna - jutro twojego dziecka decyduje się dzisiaj.

- . Pedagogika wczesnoszkolna – przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej. Znaczenie edukacji przedszkolnej w świetle badań. Współczesne perspektywy analizy wczesnej edukacji – wielowymiarowe ujęcie.

- Konstruktywizm jako teoria uczenia się i jej błędne interpretacje w praktyce edukacyjnej. Behawioryzm a konstruktywizm poznawczy. Rola nauczyciela wczesnej edukacji – między wiedzą potoczną a naukową.

- Edukacja elementarna w wybranych krajach Europy i świata - koncepcje programowe, praktyka edukacyjna, kierunki zmian.

- Nierówności społeczne w polskim systemie edukacyjnym: uwarunkowania i możliwości zmiany.

- Nauczyciel edukacji elementarnej – kompetencje zawodowe: deklaracje a praktyka szkolna.

- Koncepcje edukacyjnego partnerstwa - nauczyciel, uczniowie, rodzice, środowisko lokalne.

- Umiejętności językowe i matematyczne dzieci 9-letnich w świetle badań międzynarodowych i polskich, ich uwarunkowania szkolne i środowiskowe oraz wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników.

- Interakcyjny model nauki czytania i pisania oraz konstruktywizm poznawczy i społeczny w edukacji matematycznej.

- Programy nauczania we wczesnej edukacji - projekty i możliwości realizacji.

Literatura:

A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. GWP 2000

A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. WN Scholar t.3 /2000

Psychologia języka dziecka (red. B. Bokus, G.W. Shugar), GWP 2004

D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania.WAiP 2009

M. Ledzińska, Uczenie wykraczające poza warunkowanie, w: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki. GWP 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza

 Posiada wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego, etnicznego, psychologicznego rozwoju i edukacji dzieci.

 Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm).

 Posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności.

 Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 Zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego.

 Posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.

Umiejętności

 Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną i kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych (dzieci zdolne) i edukacyjnych dziecka do projektowania i indywidualizowania pracy pedagogicznej.

 Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.

 Potrafi oceniać i monitorować postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, logopedycznej, psychologicznej, action research).

 Potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej.

 Dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci.

Kompetencje społeczne

 W procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne.

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin pisemny

Kryteria

- znajomość podstawowych pojęc z zakresu współczesnych modeli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie

- znajomość zasad konstruowania programów autorskich

- umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy teoretycznej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)