MS2-Moduł specjalnościowy 2: Kierunki rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Moduł specjalnościowy 2: Kierunki rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Obszary i rodzaje dyskusji psychologicznych i pedagogcznych wokół obszaru dzieci - Pojęcie zmiany rozwojowej oraz warunki jej powstawania - Kategorie dzieciństwa. Nowe obrazy dziecka w psychologii i pedagogice - PYP - program wczesnej edukacji w projekcie międyznarodowej matury - Edukacja przedszkolna- dobrem publicznym w Finlandii: primus inter pares - Edukacja przedszkolna we Francji jako klucz do sukcesu szkolnego i miejsca w życiu społecznym - SIOLTA - Krajowy system zapewniania jakości wczesnej edukacji w Irlandii - Edukacja przedszkolna w Hiszpanii-rola rodziców - Edukacja przedszkolna w Polsce-dylematy i niepokoje. - Pedagogika interaktywna i konstruktywistyczna wobec edukacji małego dziecka - Edukacja elastyczna - jutro twojego dziecka decyduje się dzisiaj. - . Pedagogika wczesnoszkolna – przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej. Znaczenie edukacji przedszkolnej w świetle badań. Współczesne perspektywy analizy wczesnej edukacji – wielowymiarowe ujęcie. - Konstruktywizm jako teoria uczenia się i jej błędne interpretacje w praktyce edukacyjnej. Behawioryzm a konstruktywizm poznawczy. Rola nauczyciela wczesnej edukacji – między wiedzą potoczną a naukową. - Edukacja elementarna w wybranych krajach Europy i świata - koncepcje programowe, praktyka edukacyjna, kierunki zmian. - Nierówności społeczne w polskim systemie edukacyjnym: uwarunkowania i możliwości zmiany. - Nauczyciel edukacji elementarnej – kompetencje zawodowe: deklaracje a praktyka szkolna. - Koncepcje edukacyjnego partnerstwa - nauczyciel, uczniowie, rodzice, środowisko lokalne. - Umiejętności językowe i matematyczne dzieci 9-letnich w świetle badań międzynarodowych i polskich, ich uwarunkowania szkolne i środowiskowe oraz wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników. - Interakcyjny model nauki czytania i pisania oraz konstruktywizm poznawczy i społeczny w edukacji matematycznej. - Programy nauczania we wczesnej edukacji - projekty i możliwości realizacji. |
Literatura: |
A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. GWP 2000 A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. WN Scholar t.3 /2000 Psychologia języka dziecka (red. B. Bokus, G.W. Shugar), GWP 2004 D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania.WAiP 2009 M. Ledzińska, Uczenie wykraczające poza warunkowanie, w: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki. GWP 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego, etnicznego, psychologicznego rozwoju i edukacji dzieci. Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm). Posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności. Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Umiejętności Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną i kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych (dzieci zdolne) i edukacyjnych dziecka do projektowania i indywidualizowania pracy pedagogicznej. Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Potrafi oceniać i monitorować postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, logopedycznej, psychologicznej, action research). Potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej. Dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci. Kompetencje społeczne W procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin pisemny Kryteria - znajomość podstawowych pojęc z zakresu współczesnych modeli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie - znajomość zasad konstruowania programów autorskich - umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy teoretycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.