MS2-Edukacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PW-EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Edukacja medialna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele i zadania edukacji medialnej. Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko. Specyficzny język mediów, manipulacje medialne, konwencje, symbole a kształtowanie się wyobrażeń dziecka o rzeczywistości, nadawanie znaczeń przetwarzanym informacjom, rozumienie świata realnego i fikcyjnego. Efektywność programów medialnych w procesie konstruowania wiedzy. Zasady tworzenia podstawowych form medialnych, których odbiorcą będzie małe dziecko. Ocena programów i zajęć z zakresu edukacji medialnej małego dziecka, projektowanie własnych sytuacji edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Media - szanse i zagrożenia dla rozwoju małego dziecka. Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko. Cele i zadania edukacji medialnej. Efektywność programów multimedialnych-wyniki badań naukowych. Czynniki warunkujące efektywność edukacyjnych programów medialnych. Cechy percepcji i recepcji małych dzieci a specyficzny język mediów. Ocena różnych form medialnych w procesie popularyzacji nauki- rzetelność prezentacji i zgodność z teorią naukową Zjawisko homogenizacji treści przekazu, szumu informacyjnego, różne manipulacje medialne a proces konstruowania wiedzy przez dziecko. Przekaz podprogowy. Media a dziecięcy obraz świata – teorie wyjaśniające kształtowanie się umiejętności odróżniania fikcji o rzeczywistości Słowo drukowane a komunikaty audiowizualne- analiza porównawcza różnych źródeł wiedzy, informacji i emocji. Książki i czasopisma popularno-naukowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako media – język, funkcje i formy komunikowania. Nowoczesne technologie w edukacji- tablice interaktywne, e-booki, e-podręczniki, e-dzienniki, platformy edukacyjne. Podstawy projektowania i przygotowywania różnych form komunikatów medialnych. Przygotowanie własnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka. Konstruowanie scenariuszy zajęć oraz projektów edukacyjnych z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. |
Literatura: |
Hopfinger M. ( red):Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002. Izdebska J, Media elektroniczne-kreujące obraz rodziny i dziecka Wyd.Trans Humana 2008 Klus- Stańska D (red) –Światy dziecięcych znaczeń Wyd.”Żak” 2004 Kołodziejczyk A, Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest „na niby” w telewizji Wyd. UJ 2003 KołodziejczykA, Kubicka D, Psychologia wpływu mediów wybrane teorie. Metody badania. Wyd. Impuls 2007 Lemish D, Dzieci i telewizja. Perpektywa globalna Wyd.WUJ 2008 Łaciak B(red), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej Wyd.ISP 2003 Reeves B, Nass C, Media i ludzie, PIW, Warszawa, 2000 Sieńczewska M, Czy dziecko może być odkrywcą wiedzy w świecie mediów? w: red. M.Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia.IBE2007 Strykowski W, Scenariusze z edukacji czytelniczej i medialnej Wyd.Naukowe UAM 2002 Tanaś M, Pedagogika@środki informatyczne i media IMPULS 2004 |
Efekty uczenia się: |
-student wyjaśnia w kontekście poznanych teorii proces nadawania znaczeń przez dzieci różnym komunikatom medialnym, -wymienia kryteria, jakie powinny być wzięte pod uwagę przy ocenie programu medialnego, którego odbiorcą jest małe dziecka, - ocenia programy medialne według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych, -projektuje zajęcia z edukacji medialnej -korzysta z różnych źródeł informacji naukowej i zasobów edukacyjnych -przygotowuje interaktywną prezentację multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
-obecność i aktywność na zajęciach, -ocena programu medialnego według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych -zaprojektowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem mediów w procesie konstruowania wiedzy dzieci, -przygotowanie interaktywnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.