Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Edukacja teatralna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MS2-PW-ET
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2-Edukacja teatralna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą podstawowych form teatralnych w wspomaganiu wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka.

Rezultatem zajęć będzie uzyskanie przez uczestników zajęć, podstawowych kompetencji dydaktycznych oraz umiejętności metodycznych i organizacyjnych, umożliwiających celowe i efektywne wykorzystywanie form teatralnych w realizowanym procesie edukacyjnym na poziomie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze. Inicjacja teatralna małego dziecka.

Dziecko widzem i aktorem-formy teatralne wykorzystywane w przedszkolu i wszkole

Cechy charakterystyczne dziecięcej percepcji i recepcji spektakli teatralnych.

Etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego.

Konstruowanie programu edukacji teatralnej, planowanie zajęć

a wszechstronny rozwój małego dziecka.

Pełny opis:

W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne:

1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE.

Rozwój i historia teatru dla dzieci.

Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci.

Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora.

2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM.

Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:

- teatr przedmiotów codziennego użytku.teatr paluszkowy,

supełkowy, teatr pacynkowy,teatr kukiełkowy,teatr marionetek,

teatr cieni.

-teatr „żywego planu”: pantonima, „czarny teatr”, teatr maski, hiszpański teatr cieni,

-organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora,

-kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie,

-Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu.

III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO

Plan przedstawienia

Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ

Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej

J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych

H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu

H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.

Nęcka E.: Trening twórczości.

T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej

B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym,

M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Efekty uczenia się:

- student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,

- wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych

-potrafi skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki

-potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego,

-umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych

-zna zasady planowania zajęć z wykorzystaniem elementów edukacji teatralnej

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, programy edukacji teatralnej , lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.

Zaliczenie zajęć uzyskuje sie na podstawie:

- wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem

- porfolio, zawierajacego przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka

- projekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)