MS2-Edukacja teatralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PW-ET |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2-Edukacja teatralna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą podstawowych form teatralnych w wspomaganiu wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Rezultatem zajęć będzie uzyskanie przez uczestników zajęć, podstawowych kompetencji dydaktycznych oraz umiejętności metodycznych i organizacyjnych, umożliwiających celowe i efektywne wykorzystywanie form teatralnych w realizowanym procesie edukacyjnym na poziomie wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z wiedzy o teatrze. Inicjacja teatralna małego dziecka. Dziecko widzem i aktorem-formy teatralne wykorzystywane w przedszkolu i wszkole Cechy charakterystyczne dziecięcej percepcji i recepcji spektakli teatralnych. Etapy pracy nad przygotowaniem przedstawienia teatralnego. Konstruowanie programu edukacji teatralnej, planowanie zajęć a wszechstronny rozwój małego dziecka. |
Pełny opis: |
W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne: 1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE. Rozwój i historia teatru dla dzieci. Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci. Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora. 2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM. Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym: - teatr przedmiotów codziennego użytku.teatr paluszkowy, supełkowy, teatr pacynkowy,teatr kukiełkowy,teatr marionetek, teatr cieni. -teatr „żywego planu”: pantonima, „czarny teatr”, teatr maski, hiszpański teatr cieni, -organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora, -kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie, -Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu. III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO Plan przedstawienia Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. |
Literatura: |
B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne. Nęcka E.: Trening twórczości. T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym |
Efekty uczenia się: |
- student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka, - wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych -potrafi skonstruować program edukacji teatralnej z uwzględnieniem zasad wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki -potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego, -umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych -zna zasady planowania zajęć z wykorzystaniem elementów edukacji teatralnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, programy edukacji teatralnej , lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów. Zaliczenie zajęć uzyskuje sie na podstawie: - wykonania ćw. z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem - porfolio, zawierajacego przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka - projekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.