MS2-Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MS2-PW-MA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W toku zajęć prezentowane są istotne cechy wybranych metod aktywizujących oraz określone zostają podstawowe zasady ich stosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Studenci rozwijają umiejętność świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć, sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dzieci oraz stymulujących nabywanie umiejętności uczenia się. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja istotnych cech wybranych metod aktywizujących oraz określenie podstawowych zasad ich stosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Podczas kursu przedstawione zostaną metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku 3-9 lat. W wyniku uczestnictwa w zajęciach studenci będą potrafili dokonać świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć, sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dzieci oraz stymulujących nabywanie umiejętności uczenia się. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja istotnych cech wybranych metod aktywizujących oraz określenie podstawowych zasad ich stosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Podczas kursu przedstawione zostaną wybrane formy pracy stosowane w pedagogice zabawy, służące poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu pozytywnych stosunków interpersonalnych w grupie. Studenci poznają również sposoby kształtowania kompetencji komunikacyjnej dzieci w toku dyskusji grupowej, analizie poddane zostaną zalety i ograniczenia poszczególnych metod. Kolejne zagadnienie tematyczne to aktywizowanie dzieci w procesie edukacji literackiej, zarówno w zakresie pracy z tekstami poetyckimi, jak i prozą. Duża część kursu skoncentrowana została na problematyce rozwijania jednej z kluczowych dla edukacji kompetencji, a mianowicie myślenia twórczego, studenci przyjrzą się m.in. procesowi konstruowania opowiadań przez dzieci, tworzeniu utworów poetyckich, klasycznym treningom twórczości. W trakcie realizacji programu nie zabraknie również odwołań do przedmiotów ścisłych – zaprezentowane zostaną różnorodne gry i zabawy dydaktyczne, ułatwiające zdobywanie pojęć matematycznych i doskonalące technikę rachunkową oraz metoda projektu i metaplan, służące kształtowaniu pojęć przyrodniczych i postaw proekologicznych. Drama i teatr jako metody wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci zamykają propozycje tematyczne przedmiotu. W wyniku uczestnictwa w zajęciach studenci będą potrafili dokonać świadomego i celowego wyboru metod aktywizujących do konstruowania scenariuszy zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. |
Literatura: |
J. Krzyżewska, Aktywizujące metody w edukacji wczesnoszkolnej, AU OMEGA, cz.1 1998, cz.2 2000 K. Pankowska, Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa1997 M. Pisarski, Matematyka dla naszych dzieci, Wydawnictwo „ECERI”, Warszawa 1992 K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000 G. Reichel, R. Rabenstein, M. Thanhoffer, Grupa i ruch, CAK, Warszawa 1997 E. Rudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000 K. J. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student definiuje pojęcie – metoda aktywizująca, wylicza i charakteryzuje wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ocenia metody w kontekście założonych celów edukacji w przedszkoli i szkole oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące pracę z dziećmi w przedszkolu i szkole, projektuje sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji. Umiejętności: student potrafi korzystać z różnych metod pracy z dzieckiem, wykorzystywać różne środki ekspresji i stymuluje jej ujawnianie się w spontanicznej aktywności dzieci, świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Kompetencje społeczne: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do prowadzenia zajęć dydaktycznych i realizowania zadań wychowawczych w przedszkolu i w szkole w sposób rzetelny i odpowiedzialny, dokonuje ewaluacji własnych kompetencji w zakresie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ma świadomość konieczności indywidualizacji oddziaływań pedagogicznych w stosunku do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie punktowej podlegają następujące elementy pracy studenta: obecność i aktywność na zajęciach, opis pięciu samodzielnie wyszukanych metod aktywizujących. Uzyskaną, sumaryczną liczbę punktów student porównuje z podaną skalą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.