Psychologia edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-PE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przeznaczony dla studetnów przygotujących się do pracy nauczyciela/pedagoga w szkole lub przedszkolu. Studenci powinni powiadać podstwową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i zaburzeń w rozwoju dzieci i młodzieży. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej: definicji uczenia się oraz implikacji pedagogicznych, w kontekście wybranych nurtów psychologicznych; poznawczych, metapoznawczych i pozapoznawczych uwarunkowań uczenia się. Studenci nabędą kompetencje niezbędne do rozpoznawania możliwości edukacyjnych uczniów wynikających z równic indywidualnych i uwarunkowań związanych z uczeniem się. Podczas kursu będą poruszane następujące treści: uczenie się w różnych nurtach psychologicznych behawioralnym, psychodynamicznym, poznawczym oraz implikacje pedagogiczne z nich wynikające; pamięć i wybrane techniki uczenia się; samoregulacja uczenia się, różnice indywidualne i ich związek z edukacją i uczeniem się; poznawcze, metapoznawcze i pozapoznawcze uwarunkowania uczenia się. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: zadań psychologii edukacyjnej, definicji uczenia się w kontekście wybranych nurtów psychologicznych; implikacji pedagogicznych wynikających z wybranych koncepcji psychologicznych; pamięci; samoregulacji uczenia się; poznawczych, metapoznawczych i pozapoznawczych uwarunkowań uczenia się. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: rozpoznawania możliwości edukacyjnych uczniów wynikających z równic indywidualnych,dostosowywania metod pracy pedagogicznej z uwzględnieniem wiedzy dotyczącej równych uwarunkowań uczenia się, wspierania rozwoju własnego oraz podopiecznych poprzez wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej. Treści. Tematy zajęć: 1.Zadania i cele psychologii edukacyjnej. Definicje uczenia się: uczenie się konstruktywistyczna i tradycyjne; uczenie się w różnych nurtach psychologicznych: behawioralnym, psychodynamicznym, poznawczym. Efektywność wykorzystania czasu w szkole. 2.Implikacje pedagogiczne wynikające z wybranych koncepcji psychologicznych: E. Erikson, J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner oraz nurtów w psychologii: behawiorystycznego i poznawczego. 3. Pamięć: definicje, magazyny, typy pamięci. Techniki uczenia się wspomagające pamięć. Implikacje w zakresie zapamiętywania w odniesieniu do różnych koncepcji psychologicznych. 4. Samoregulacja uczenia się: etapy, czynniki warunkujące. 5. Różnice indywidualne i ich związek z edukacją i uczeniem się. 6. Strategie poznawcze w uczeniu się: definicje, typologia, kryteria opisujące. Strategie metapoznawcze w edukacji: metapamięć, grupy strategii metapoznawczych. 7. Pozapoznawcze uwarunkowania uczenia się: samoskuteczność, samoocena; motywacja i jej związek z uczeniem się; orientacja na cel; umiejętność wykorzystywania innych zasobów w edukacji (organizacja czasu, korzystanie ze wsparcia społecznego). 8. Osobowość nauczyciela: koncepcje rozwoju osobności nauczyciela; wypalenie zawodowe. |
Literatura: |
1. Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP. 2. Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Mietzel G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP. 5. Phillips D., Soltis J. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: GWP. 6. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2014). Psychologia wychowawcza. Tom 1-2. Warszawa: PWN. 7. Ridley D. (2005). Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności. Gdańsk: GWP. 8. Siegel D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy. Kraków: Wyd. UJ. 9. Wood D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo UJ. 10. Wygotski L. (2005). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. 11. Zimmerman B. (2005). Poczucie własnej skuteczności ucznia. Gdańsk:GWP |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia. 1. Po zakończeniu wykładu student w zakresie wiedzy: rozpoznaje i definiuje podstawy teoretyczne z zakresu psychologii edukacyjnej: zadania i cele psychologii edukacyjnej, uczenie się w różnych nurtach psychologicznych, opisuje implikacje do uczenia się wynikające z wybranych koncepcji psychologicznych, definiuje obszary poznawcze, metapoznawcze i pozapoznawcze związane z uczeniem się. 2. Po zakończeniu wykładu student w zakresie umiejętności: potrafi wyjaśnić na czym polega proces uczenia się, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacyjnej do analizowania i interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych; planowania oddziaływań edukacyjnych podczas pracy wychowawczej, potrafi pracować z uczniami i indywidualizować pracę z nimi wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej. 3. Po zakończeniu wykładu student w zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość, że pedagog powinien posiadać szeroką wiedzę z zakresu psychologii edukacyjnej, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych uwzględniających potrzebę dostosowania się do możliwości edukacyjnych podopiecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z całej tematyki wykładu. Studenci odpowiadają na pięć pytań otwartych. Kryteria oceniania zaliczenia końcowego: a) zgodność odpowiedzi z treściami z wykładu; b) uporządkowanie wypowiedzi; c) poprawność w zakresie użycia terminologii w powiązaniu z treścią z wykładu; d) poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Szumski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Szumski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.