"I tak żyje polska baba" - edukacja Polek w XVI-XVIII w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-PBEP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | "I tak żyje polska baba" - edukacja Polek w XVI-XVIII w. |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wynikające ze zdania egzaminu dojrzałości |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Edukacja i funkcje społeczne kobiet w Rzeczypospolitej w kontekście społecznym politycznym i kulturowym XVI-XVIII w |
Pełny opis: |
- Rzeczpospolita w XVI – polityka ,społeczeństwo ,kultura -teoria i praktyka edukacji kobiet w XVI w - wybitne kobiety wieku XVI (m.in. Anna Jagiellonka, Bona Sforza) - Rzeczpospolita w XVII – polityka, społeczeństwo, kultura - teoria i praktyka edukacji kobiet w XVII w. (dom, dwór klasztor) - wybitne kobiety wieku XVII (m.in. Marysieńka Sobieska, Teofila Chmielecka, Anna Dorota Chrzanowska, Anna Wołodyjowska) - Rzeczpospolita w XVIII – polityka społeczeństwo kultura - teoria i praktyka edukacji kobiet w XVII I w. (dom, pensje żeńskie) - poglądy Komisji Edukacji Narodowej na kształcenie kobiet - wybitne kobiety wieku XVIII . (m.in. Elżbieta Drużbacka, Urszula Radziwiłłowa, Izabela Czartoryska, Joanna Żubrowa) |
Literatura: |
Dionizja Wawrzykowska-Wierciochowa, Rycerki i samarytanki, Warszawa 1988 Wirydiana Fiszerowa, Dzieje moje własne, Londyn 1975 Maria Dernałowiczowa, Portret Familii, Warszawa 1990 Komisja Edukacji Narodowej (pisma Komisji i o Komisji), op. St. Tync, Wrocław 1954 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna podstawowe założenia i rezultaty edukacji kobiet w Rzeczypospolitej XVI - XVIII w. 2. zna ważniejsze postaci zaangażowane w edukację kobiet w Rzeczypospolitej XVI - XVIII w. Umiejętności: Potrafi wyjaśnić procesy zachodzące w edukacji kobiet w Rzeczypospolitej w XVI - XVIII w. Postawy: 1. rozumie różnorodność kształcenia w XVII - XVIII wieku. 2. docenia wielokulturowość Rzeczypospolitej przedrozbiorowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, zgodne z regulaminem studiów oraz napisanie eseju. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-KON
WYK-KON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Buczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład konwersatoryjny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.