Pedagogika
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-PED-P-Ć |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy) Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
| Założenia (opisowo): | Student powinien znać i analizować system oświatowy, rozumieć specyfikę pracy nauczyciela. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. |
| Pełny opis: |
W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia: wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia, diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży; praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; wsparcie funkcjonowania ucznia w grupie; adaptacja ucznia spostrzeganego jako inny; rozwiązywanie konfliktów w grupie, mediacje rówieśnicze; sytuacje krytyczne w klasie/szkole; zjawiska agresji i przemocy oraz wpływ grup nieformalnych; kierowanie klasa szkolną; nauczyciel – lider; praca zespołowa nauczycieli i zasady komunikacji w szkole; praca z rodzicami/opiekunami w zakresie edukacji i wychowania; program wychowawczy; zagrożenia dzieci i młodzieży, uzależnienia (między innymi od środków psychoaktywnych i komputera); tutoring; personalizacja nauczania; doradztwo zawodowe; samorozwój i jakość pracy nauczyciela; dokumenty i procedury szkolne; placówki i instytucje edukacyjne wspierające prace nauczyciela; cechy i zadania nauczyciela angażującego uczniów (np.w ramach cooperative learning). |
| Literatura: |
Wybrana literatura: Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie” Sopot: 2010, cz.2. Nauczyciele i rodzice. Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie”, Sopot: 2010, cz. 3. Nauczyciele i nauczyciele. Cindy J. Christopher „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk: 2004 Czekierda P, Fingas B, Szala M, „Tutoring, Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: 2015 Garstka T., Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa: 2016 Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goźlińska E., Jak przygotować wycieczkę szkolną, Warszawa 2009 Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: 2015 Jankowska A., „Rozmowy z rodzicami: poradnik dla nauczyciela”, Kielce: 2012 Kasparek K., Magierowski M., Kogo kształcą polskie szkoły? https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Jelonek/publication/322631398_Kogo_ksztalca_polskie_szkoly_2014/links/5a64ba970f7e9b6b8fdbc41f/Kogo-ksztalca-polskie-szkoly-2014.pdf Konarzewski K. (1995), Nauczyciel, W: Sztuka nauczania, Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, s.148-179. Korczyński S., „Stres w pracy zawodowej nauczyciela”, Kraków: 2014. Mendel M., „Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy”. Gdańsk: 2007 Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków 2005 Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele. Cz. II Zawód – nauczyciel.- wybrany rozdział Szyling G., Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne? w: „Dokąd zmierza polska szkoła?” red. D. Klus-Stańska, Warszawa: 2008 Wlazło S. „Działanie zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym”, SEO, https://www.npseo.pl/data/documents/2/131/131.pdf Żmijewski J. (red), „Trudne sytuacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej”, Warszawa: 2008 Wybrane artykuły z czasopism: Rocznik Pedagogiczny, Kwartalnik Pedagogiczny, Dialog i Edukacja i innych |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza – student zna i rozumie: 1. podstawowe pojęcia i teorie pedagogiczne dotyczące funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (B2.W1) 2. techniki diagnozowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (B2.W2) 3. metody i techniki rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz prowadzenia mediacji rówieśniczej (B2.W3) 4. dokumenty, procedury i instytucje wspierające pracę nauczyciela (B2.W5) Umiejętności - student potrafi: 1.dokonać wstępnej oceny funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym i zaproponować działania wspierające jego rozwój (B2.U1) 2.rozpoznać zachowania agresywne i przemocowe w grupie oraz zaproponować działania profilaktyczne i interwencyjne (B2.U3) 3. współpracować w zespole nauczycieli oraz z rodzicami, wykorzystując zasady skutecznej komunikacji i tutoringu (B2.U4) Kompetencje - student jest gotów do: 1. refleksyjnego podejścia do własnej pracy i ciągłego doskonalenia zawodowego nauczyciela (B2.K2) 2. współpracy z zespołem nauczycieli i rodzicami uczniów, z poszanowaniem zasad etyki zawodowej (B2.K3) 3. odpowiedzialnego reagowania w sytuacjach wychowawczych, z zachowaniem postawy etycznej i empatycznej wobec ucznia (B2.K4) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywność, projekt edukacyjny dotyczący wybranej problematyki, interpretacja Studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
| Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Monika Jakubowska-Mirek, Krzysztof Pierścieniak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
| Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
