Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-PED-P-Ć |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy) Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. |
Pełny opis: |
W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia: wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia, diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży; praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; wsparcie funkcjonowania ucznia w grupie; adaptacja ucznia spostrzeganego jako inny; rozwiązywanie konfliktów w grupie, mediacje rówieśnicze; sytuacje krytyczne w klasie/szkole; zjawiska agresji i przemocy oraz wpływ grup nieformalnych; kierowanie klasa szkolną; nauczyciel – lider; praca zespołowa nauczycieli i zasady komunikacji w szkole; praca z rodzicami/opiekunami w zakresie edukacji i wychowania; program wychowawczy; zagrożenia dzieci i młodzieży, uzależnienia (między innymi od środków psychoaktywnych i komputera); tutoring; personalizacja nauczania; doradztwo zawodowe; samorozwój i jakość pracy nauczyciela; dokumenty i procedury szkolne; placówki i instytucje edukacyjne wspierające prace nauczyciela; cechy i zadania nauczyciela angażującego uczniów (np.w ramach cooperative learning). |
Literatura: |
Wybrana literatura: Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie” Sopot: 2010, cz.2. Nauczyciele i rodzice. Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie”, Sopot: 2010, cz. 3. Nauczyciele i nauczyciele. Cindy J. Christopher „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk: 2004 Czekierda P, Fingas B, Szala M, „Tutoring, Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: 2015 Garstka T., Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa: 2016 Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goźlińska E., Jak przygotować wycieczkę szkolną, Warszawa 2009 Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: 2015 Jankowska A., „Rozmowy z rodzicami: poradnik dla nauczyciela”, Kielce: 2012 Kasparek K., Magierowski M., Kogo kształcą polskie szkoły? https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Jelonek/publication/322631398_Kogo_ksztalca_polskie_szkoly_2014/links/5a64ba970f7e9b6b8fdbc41f/Kogo-ksztalca-polskie-szkoly-2014.pdf Konarzewski K. (1995), Nauczyciel, W: Sztuka nauczania, Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, s.148-179. Korczyński S., „Stres w pracy zawodowej nauczyciela”, Kraków: 2014. Mendel M., „Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy”. Gdańsk: 2007 Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków 2005 Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele. Cz. II Zawód – nauczyciel.- wybrany rozdział Szyling G., Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne? w: „Dokąd zmierza polska szkoła?” red. D. Klus-Stańska, Warszawa: 2008 Wlazło S. „Działanie zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym”, SEO, https://www.npseo.pl/data/documents/2/131/131.pdf Żmijewski J. (red), „Trudne sytuacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej”, Warszawa: 2008 Wybrane artykuły z czasopism: Rocznik Pedagogiczny, Kwartalnik Pedagogiczny, Dialog i Edukacja i innych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - przedstawia wybrane techniki diagnozowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży - zna wybrane techniki rozwiązywania sytuacji konfliktowych - rozumie wpływ grup nieformalnych na funkcjonowanie ucznia w szkole - zna wybrane dokumenty i procedury szkolne - rozróżnia style kierowania klasą i wyjaśnia rolę nauczyciela jako lidera - wymienia i charakteryzuje placówki i instytucje wspierające pracę nauczyciela Umiejętności: student - potrafi dokonać samodzielnej oceny funkcjonowania ucznia w szkole - potrafi zaproponować działania zmierzające do adaptacji ucznia spostrzeganego jako inny - potrafi rozpoznać działania agresywne i przemocowe w klasie szkolnej i zaproponować działania optymalizujące funkcjonowanie klasy kompetencje społeczne student ma świadomość konieczności wspierania uczniów w grupie rozumie potrzebę samorozwoju w pracy nauczyciela i dbania o profesjonalne działania docenia pracę w grupie ma świadomość etycznych działań w życiu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywność, projekt edukacyjny dotyczący wybranej problematyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 103 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Dobromir Dziewulak, Krzysztof Pierścieniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.