Pedagogika - warsztaty zintegrowane
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2300-PED-P-WZ |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Pedagogika - warsztaty zintegrowane |
| Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
| Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
| Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej i dydaktyki, obejmującą: znajomość głównych nurtów i koncepcji wychowania oraz rozumienie ich znaczenia dla współczesnej praktyki edukacyjnej, znajomość podstawowych pojęć związanych z procesem kształcenia, wychowania i opieki, orientację w strukturze i funkcjonowaniu systemu oświaty w Polsce, wiedzę o roli nauczyciela, ucznia i środowiska wychowawczego w procesie edukacji, znajomość zasad etyki zawodowej nauczyciela oraz podstaw komunikacji interpersonalnej. Student powinien także posiadać umiejętności praktyczne umożliwiające aktywny udział w zajęciach warsztatowych, w tym: umiejętność pracy w grupie, podejmowania współpracy i komunikowania się w sposób konstruktywny, umiejętność analizy i interpretacji prostych sytuacji wychowawczych i dydaktycznych, zdolność do refleksji nad własnymi doświadczeniami edukacyjnymi oraz otwartość na uczenie się przez doświadczenie, umiejętność krytycznego myślenia i formułowania wniosków dotyczących praktyki pedagogicznej, gotowość do aktywnego udziału w ćwiczeniach symulacyjnych, analizie przypadków i pracy projektowej. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć zintegrowanych z realizacją praktyk zawodowych jest przygotowanie do dokonywania refleksji pedagogicznej w wyniku krytycznej analizy praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu podstaw wychowania i różnych aspektów pracy nauczyciela w szkole. |
| Pełny opis: |
W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia: filozofia edukacyjna oraz przejawy ukrytego programu obecne w architekturze szkoły oraz aranżacji sal lekcyjnych i innych pomieszczeń; wykorzystywanie dokumentów szkolnych w codziennej praktyce edukacyjnej ( statut, program wychowawczo-profilaktyczny, plan pracy szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania, program współpracy z rodzicami); procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych; udzielanie pierwszej pomocy; rola i obowiązki nauczyciela wychowawcy klasy; tworzenie klimatu edukacyjnego, integracja i inkluzja uczniów, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów; style kierowania i komunikowania się z klasą oraz sposoby utrzymywania dyscypliny; sposoby organizowania sytuacji edukacyjnych podczas zajęć lekcyjnych; zastosowanie różnych metod uczenia się, wykorzystanie różnych środków dydaktycznych i form organizacyjnych w pracy i komunikowaniu się z uczniami; typy oceniania szkolnego a motywacja do uczenia się; szkolna dokumentacja uczniów: księga uczniów, arkusze osiągnięć uczniów, dzienniki elektroniczne, świadectwa szkolne; poznawanie uczniów – obserwacja ich funkcjonowania na terenie klasy, szkoły oraz analiza zdarzeń krytycznych; różne metody rozwiązywania trudności wychowawczych (współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym, poradnią wychowawczo-zawodową, policją, innymi instytucjami oświatowymi); zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, wsparcie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia; konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych; doskonalenie zawodowe nauczycieli - identyfikacja i rozwój własnych potrzeb zawodowych, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. |
| Literatura: |
Cindy J. Christopher „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk: 2004 Czekierda P, Fingas B, Szala M, „Tutoring, Teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa: 2015 Garstka T., Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu, Warszawa: 2016 Konarzewski K. (1995), Nauczyciel, W: Sztuka nauczania, Szkoła, red. K. Konarzewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, s.148-179. Korczyński S., „Stres w pracy zawodowej nauczyciela”, Kraków: 2014. Wybrane artykuły z czasopism: Rocznik Pedagogiczny, Kwartalnik Pedagogiczny, Dialog i Edukacja i innych |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie: 1. filozoficzne i aksjologiczne podstawy edukacji oraz znaczenie ukrytego programu w kulturze i przestrzeni szkoły (B2.W1) 2. znaczenie architektury szkoły i aranżacji sal lekcyjnych dla procesu dydaktyczno-wychowawczego (B2.W2) 3. zasady wykorzystania dokumentów szkolnych w praktyce edukacyjnej, takich jak statut szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny, plan pracy szkoły czy WSO (B2.W3) 4. zadania i obowiązki wychowawcy klasy oraz znaczenie tworzenia klimatu edukacyjnego sprzyjającego inkluzji i integracji uczniów (B2.W5) 5. podstawy dokumentacji szkolnej uczniów (arkusze, dzienniki, świadectwa) i ich znaczenie dla procesu dydaktycznego (B2.W8) 6. formy współpracy nauczyciela z instytucjami wspierającymi szkołę (psycholog, pedagog, poradnia, policja, organizacje społeczne) (B2.W10) 7. istotę doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz znaczenie refleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B2.W11) Umiejętności - student potrafi: 1. analizować przestrzeń szkoły i klasy pod kątem ukrytego programu oraz dostosować ją do potrzeb uczniów (B2.U1) 2. wykorzystywać szkolne dokumenty w planowaniu i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych (B2.U2) 3.organizować sytuacje edukacyjne sprzyjające aktywności i współpracy uczniów (B2.U4) 4. rozpoznawać trudności wychowawcze i edukacyjne oraz współpracować ze specjalistami w celu ich rozwiązania (B2.U7) 5. wspierać uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz współtworzyć indywidualne programy edukacyjne (B2.U8) 6. diagnozować własne potrzeby zawodowe i opracować strategię samorozwoju (B2.U9) Kompetencje - student jest gotów do: 1. budowania bezpiecznego, integrującego i sprzyjającego rozwojowi środowiska klasy (B2.K1) 2. przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania autonomii ucznia (B2.K4) 3. ciągłego doskonalenia własnych kompetencji pedagogicznych i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu (B2.K5) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Projekt edukacyjny, Studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WT WAR
ŚR WAR
CZ WAR
WAR
PT |
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Anna Sobolewska, Ewelina Zubala | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Anna Sobolewska, Ewelina Zubala | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT WAR
|
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Alina Awramiuk-Godun, Marcin Chrzanowski, Ewa Dębska, Piotr Kroll, Anna Sobolewska | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Anna Sobolewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie lub ocena |
|
| Uwagi: |
Warsztatom "Pedagogika - warsztaty zintegrowane" przeważnie towarzyszą "praktyki psychologiczno-pedagogiczne". Jeśli mają Państwo wątpliwości , proszę się pytać o informacje w rodzimej jednostce. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WAR
WT ŚR WAR
CZ WAR
PT |
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Dębska, Anna Sobolewska, Ewelina Zubala | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Alina Awramiuk-Godun, Marcin Chrzanowski, Ewa Dębska, Piotr Kroll, Anna Sobolewska | |
| Prowadzący grup: | Ewa Dębska, Anna Sobolewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie lub ocena |
|
| Uwagi: |
Warsztatom "Pedagogika - warsztaty zintegrowane" przeważnie towarzyszą "praktyki psychologiczno-pedagogiczne". Jeśli mają Państwo wątpliwości , proszę się pytać o informacje w rodzimej jednostce. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
