Pedagogika dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-PED-PN-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 1. rok Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą w szkole. Omawiane treści odwołują do podstawy naukowej i formalno-prawnej pedagogiki, niezbędnej do rzetelnej analizy własnej pracy. Stanowią punkt wyjścia do ćwiczeń i praktyk dla przyszłych nauczycieli. |
Pełny opis: |
1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi. 2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych. 3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne. 4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne. 5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca. 6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.) 7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły. 8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie. 9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy. 10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa. 11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia. 12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych. 13. Alternatywne formy edukacji |
Literatura: |
Asbury K., Plomin R., (2015). Geny i edukacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Garstka T., (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? Warszawa: Wolters Kluwer Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Gutek G., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP Hattie J., (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej Kawecki I., (2003). Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.) (2003, lub późniejsze), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Mikiewicz P., (2016). Socjologia edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Nisbett R.E., (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa Śliwerski B., (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Wilk T., (red.) (2007). Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: • ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania (B2.W3)* • klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka (B2.W3) oraz ich implikacje pedagogiczne • teorie wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjne • rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów • podstawy etyki zawodowej nauczyciela (B2.W2) • zasady edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji • zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami (B2.W4) • strukturę i funkcje systemu oświaty – funkcje i cele instytucji edukacyjnych, • modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji (B.2.W.1) • podstawy prawne systemu oświaty • formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, znaczenie współpracy szkoły z rodziną ucznia oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B2W3) • prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym (B2W4), sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B2.W5) W zakresie umiejętności absolwent potrafi: • formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3) • wskazać uwarunkowania rozwoju ucznia W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: • samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) *Symbole szczegółowych efektów uczenia się z rozp. MNISW z 25 lipca 2019 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 200 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek, Janina Kamińska, Anna Sobolewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 180 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek, Anna Sobolewska, Małgorzata Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dobromir Dziewulak, Janina Kamińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.