Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: stereotypy, uprzedzenia, dehumanizacja, teorie spiskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO-33-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: stereotypy, uprzedzenia, dehumanizacja, teorie spiskowe
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

O myśleniu kolektywnym mówimy wtedy, kiedy patrzymy na innych ludzi nie ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, ale z perspektywy grupy (kategorii społecznej), do której należy. Prześledzimy charakterystyczne cechy myślenia kolektywnego, tego, jak wpływa na ustosunkowanie do świata społecznego jak i sposób jego rozumienia. Wykład ilustrowany wynikami badań własnych.

Główne zagadnienia:

• Procesy kategoryzacji społecznej: "my" i "oni"

•tożsamość społeczna: dojrzała i obronna

• Geneza i funkcje myślenia stereotypowego;

• Natura, funkcje, i uwarunkowania uprzedzeń;

• Procesy dehumanizacji w relacjach międzygrupowych;

• Źródła i natura myślenia spiskowego;

• Osobowość autorytarna i orientacja na dominację społeczną;

• psychologiczne przesłanki i konsekwencje ideologii: konserwatyzm polityczny, seksizm, rasizm;

• Bycie kolektywnym sprawcą vs. kolektywną ofiarą a postawy międzygrupowe;

• psychologia władzy: Jak posiadanie władzy zmienia nasze myślenie, emocje, i zachowanie?

Efekty uczenia się:

Udział w kursie pozwoli na lepsze zrozumienie reguł funkcjonowania świata społecznego i politycznego (zwłaszcza - psychologicznych korzeni takich fenomenów, jak stereotypy i uprzedzenia międzygrupowe, myślenie spiskowe, czy też ideologie społeczne).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Kofta
Prowadzący grup: Maciej Bieńkowski, Mirosław Kofta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Tytuł:

Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: Wprowadzenie

Jest może truizmem, że człowiek jest istotą społeczną. Z całą pewnością nie jest już nim twierdzenie, że nasze myślenie o świecie i ludziach zmienia się wtedy, kiedy przyjmujemy perspektywę (punkt widzenia) określonej grupy (kategorii) społecznej: przestajemy patrzeć na świat ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, zaczynamy posługiwać się tzw. myśleniem kolektywnym (collective thinking).

Należymy do określonej kategorii społecznej (np. jesteśmy kobietą lub mężczyzną lub osobą niebinarną, Polakiem lub obcokrajowcem żyjącym w Polsce, głosujemy na taką a nie inną partię polityczną, itd.). Mamy określone miejsce w systemie społecznym (np. zajmujemy wysoką lub niską pozycję w hierarchii władzy i zamożności). Podzielamy z innymi ludźmi, należącymi do tej samej kategorii (grupy) społecznej, określone przekonania na temat świata i związane z nimi wartości; przyjmujemy określone ideologie. Wszystko to wywiera istotny wpływ na percepcję innych i ustosunkowanie się do nich. Celem wykładu jest systematyczne prześledzenie zmian w relacjach psychologicznych miedzy jednostką a innymi ludźmi, do jakich prowadzi myślenie kolektywne.

Jakie mechanizmy poznawcze i afektywne uruchamiane są wtedy, kiedy zaczynamy myśleć o innych nie ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, ale z perspektywy

zbiorowej, oferowanej nam przez grupę (kategorię) do której należymy, a także pozycję w systemie władzy? Do jakich konsekwencji psychologicznych prowadzi wejście na ścieżkę myślenia zbiorowego? Oto pytania, na które będę starał się odpowiedzieć odwołując się do współczesnej wiedzy z obszaru psychologii społecznej, zwłaszcza – psychologii stosunków międzygrupowych, a także psychologii konfliktu i kulturowej.

Z zarysowanego tu punktu widzenia przyjrzę się temu,

- na czym polega kategoryzacja społeczna (podział my-oni) i jakie ma konsekwencje; czym jest tożsamość społeczna, w jakich relacjach pozostaje do tożsamości indywidualnej, i jakie są następstwa zaktywizowania każdej z nich; jakie są konsekwencje dojrzałej (stabilnej), a jakie narcystycznej (obronnej) identyfikacji grupowej.

- skąd biorą się stereotypy społeczne, jakie są ich rodzaje, jak powiązane są z procesami kategoryzacji i jak wpływają na przetwarzanie informacji społecznych; jaką rolę odgrywają w relacjach interpersonalnych i międzygrupowych. Na czym polega zagrożenie stereotypem i jakie ma następstwa.

- jaka jest natura uprzedzeń, skąd się biorą, jakie są ich rodzaje i przejawy, jakie czynniki decydują o ich nasileniu i trwałości.

Na czym polega dehumanizacja, jakie są jej przejawy, w jakich okolicznościach się nasila, jak można jej przeciwdziałać.

- co to jest osobowość autorytarna i orientacja na dominację społeczną, i jakie są ich następstwa dla relacji międzygrupowych;

- jakie są źródła myślenia spiskowego, jakie są główne rodzaje teorii spiskowych, jakie czynniki osobowościowe, poznawcze, i sytuacyjne decydują o przyjmowaniu przekonań spiskowych;

- na czym polega myślenie ideologiczne, jakie ma korzenie psychologiczne, przejawy i konsekwencje (np. ideologie konserwatywne vs. liberalne; ideologie religijne vs. ateistyczne; seksizm ambiwalentny i wrogi). Ideologie a polityczne konstruowanie przeszłości.

- jak fakt posiadania władzy (bądź przeciwnie, podlegania władzy innych ludzi), wpływa na nasze zachowania i emocje (zwłaszcza – w relacjach interpersonalnych);

Literatura:

LEKTURY PODSTAWOWE:

STEREOTYPY, UPRZEDZENIA, i DEHUMANIZACJA

Kofta, M. (2017). Stosunek do Obcego: co na ten temat mówi współczesna psychologia społeczna? [w:] J. Brzeziński (red.), Swój i obcy (s. 11-37).

Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Rędzio, A. & Kofta, M. (2017). Mechanizmy leżące u podstaw efektów zagrożenia stereotypem: przegląd teorii. Psychologia Społeczna,12, 366–378.

TOZSAMOŚĆ SPOŁECZNA, POTRZEBY, I REPREZENTACJE HISTORII

Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Babińska, A., Bilewicz, M., Barth, M., & Fritsche, I. (2020). Rola motywacji w reprezentacjach przeszłości: kontrola i moralność. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli I niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 293-316). Warszawa: Wyd.Liberi Libri.

AUTORYTARYZM I ORIENTACJA NA DOMINACJĘ SPOŁECZNĄ

Radkiewicz, P. (2012). Autorytaryzm a brzytwa Ockhama (s. 18-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duckitt, J. and Sibley, Ch. G.(2009). A Dual-Process Motivational Model of Ideology, Politics, and Prejudice. Psychological Inquiry, 20, 98–109.

PSYCHOLOGIA WŁADZY

Kofta, M., & Bukowski, M. (2011). Psychologia kontroli a psychologia władzy: Wzajemne relacje i możliwe obszary inspiracji. W: J.Czarnota-Bojarska & I. Zinserling (red..), W kręgu psychologii społecznej (s. 75-99). Warszawa: Wyd, Uniwersytetu Warszawskiego..

Cisłak, A., Cichocka, A., & Marchlewska, M. (2020). Bycie na szczycie: poczucie kontroli osobistej i kontroli nad innymi jako odrębne mechanizmy psychologiczne. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 183-200). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Guinote, A. (2017). How power affects people: Activating, wanting, and goal seeking. Annual Review of Psychology, 68, 353-368.

MYŚLENIE SPISKOWE

Kofta, M., (w przygotowaniu). Psychologiczne uwarunkowania myślenia spiskowego o świecie społecznym. Maszynopis niepublikowany. Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych.

Marchlewska, M., Aleksandra Cichocka, A., & Cisłak, A. (2020). Poczucie zagrożenia, niepewność i wiara w teorie spiskowe. W : M. Kofta& A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 139-156). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

MYSLENIE IDEOLOGICZNE

Czernatowicz-Kukuczka, A., Kossowska, M., Czarnek, G., Szumowska, E., & Szwed, P. (2020). Radzenie sobie z niepewnością na poziomie przekonań i sądów społecznych. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 111-138). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Kofta
Prowadzący grup: Mirosław Kofta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Tytuł:

Psychologiczne podstawy myślenia kolektywnego: Wprowadzenie

Jest może truizmem, że człowiek jest istotą społeczną. Z całą pewnością nie jest już nim twierdzenie, że nasze myślenie o świecie i ludziach zmienia się wtedy, kiedy przyjmujemy perspektywę (punkt widzenia) określonej grupy (kategorii) społecznej: przestajemy patrzeć na świat ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, zaczynamy posługiwać się tzw. myśleniem kolektywnym (collective thinking).

Należymy do określonej kategorii społecznej (np. jesteśmy kobietą lub mężczyzną lub osobą niebinarną, Polakiem lub obcokrajowcem żyjącym w Polsce, głosujemy na taką a nie inną partię polityczną, itd.). Mamy określone miejsce w systemie społecznym (np. zajmujemy wysoką lub niską pozycję w hierarchii władzy i zamożności). Podzielamy z innymi ludźmi, należącymi do tej samej kategorii (grupy) społecznej, określone przekonania na temat świata i związane z nimi wartości; przyjmujemy określone ideologie. Wszystko to wywiera istotny wpływ na percepcję innych i ustosunkowanie się do nich. Celem wykładu jest systematyczne prześledzenie zmian w relacjach psychologicznych miedzy jednostką a innymi ludźmi, do jakich prowadzi myślenie kolektywne.

Jakie mechanizmy poznawcze i afektywne uruchamiane są wtedy, kiedy zaczynamy myśleć o innych nie ze swojej własnej, indywidualnej perspektywy, ale z perspektywy

zbiorowej, oferowanej nam przez grupę (kategorię) do której należymy, a także pozycję w systemie władzy? Do jakich konsekwencji psychologicznych prowadzi wejście na ścieżkę myślenia zbiorowego? Oto pytania, na które będę starał się odpowiedzieć odwołując się do współczesnej wiedzy z obszaru psychologii społecznej, zwłaszcza – psychologii stosunków międzygrupowych, a także psychologii konfliktu i kulturowej.

Z zarysowanego tu punktu widzenia przyjrzę się temu,

- na czym polega kategoryzacja społeczna (podział my-oni) i jakie ma konsekwencje; czym jest tożsamość społeczna, w jakich relacjach pozostaje do tożsamości indywidualnej, i jakie są następstwa zaktywizowania każdej z nich; jakie są konsekwencje dojrzałej (stabilnej), a jakie narcystycznej (obronnej) identyfikacji grupowej.

- skąd biorą się stereotypy społeczne, jakie są ich rodzaje, jak powiązane są z procesami kategoryzacji i jak wpływają na przetwarzanie informacji społecznych; jaką rolę odgrywają w relacjach interpersonalnych i międzygrupowych. Na czym polega zagrożenie stereotypem i jakie ma następstwa.

- jaka jest natura uprzedzeń, skąd się biorą, jakie są ich rodzaje i przejawy, jakie czynniki decydują o ich nasileniu i trwałości.

Na czym polega dehumanizacja, jakie są jej przejawy, w jakich okolicznościach się nasila, jak można jej przeciwdziałać.

- co to jest osobowość autorytarna i orientacja na dominację społeczną, i jakie są ich następstwa dla relacji międzygrupowych;

- jakie są źródła myślenia spiskowego, jakie są główne rodzaje teorii spiskowych, jakie czynniki osobowościowe, poznawcze, i sytuacyjne decydują o przyjmowaniu przekonań spiskowych;

- na czym polega myślenie ideologiczne, jakie ma korzenie psychologiczne, przejawy i konsekwencje (np. ideologie konserwatywne vs. liberalne; ideologie religijne vs. ateistyczne; seksizm ambiwalentny i wrogi). Ideologie a polityczne konstruowanie przeszłości.

- jak fakt posiadania władzy (bądź przeciwnie, podlegania władzy innych ludzi), wpływa na nasze zachowania i emocje (zwłaszcza – w relacjach interpersonalnych);

Literatura:

LEKTURY PODSTAWOWE:

STEREOTYPY, UPRZEDZENIA, i DEHUMANIZACJA

Kofta, M. (2017). Stosunek do Obcego: co na ten temat mówi współczesna psychologia społeczna? [w:] J. Brzeziński (red.), Swój i obcy (s. 11-37).

Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Rędzio, A. & Kofta, M. (2017). Mechanizmy leżące u podstaw efektów zagrożenia stereotypem: przegląd teorii. Psychologia Społeczna,12, 366–378.

TOZSAMOŚĆ SPOŁECZNA, POTRZEBY, I REPREZENTACJE HISTORII

Kwiatkowska, A. (1999). Tożsamość a społeczne kategoryzacje (teorie tożsamości społecznej: s. 80-112). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Babińska, A., Bilewicz, M., Barth, M., & Fritsche, I. (2020). Rola motywacji w reprezentacjach przeszłości: kontrola i moralność. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli I niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 293-316). Warszawa: Wyd.Liberi Libri.

AUTORYTARYZM I ORIENTACJA NA DOMINACJĘ SPOŁECZNĄ

Radkiewicz, P. (2012). Autorytaryzm a brzytwa Ockhama (s. 18-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duckitt, J. and Sibley, Ch. G.(2009). A Dual-Process Motivational Model of Ideology, Politics, and Prejudice. Psychological Inquiry, 20, 98–109.

PSYCHOLOGIA WŁADZY

Kofta, M., & Bukowski, M. (2011). Psychologia kontroli a psychologia władzy: Wzajemne relacje i możliwe obszary inspiracji. W: J.Czarnota-Bojarska & I. Zinserling (red..), W kręgu psychologii społecznej (s. 75-99). Warszawa: Wyd, Uniwersytetu Warszawskiego..

Cisłak, A., Cichocka, A., & Marchlewska, M. (2020). Bycie na szczycie: poczucie kontroli osobistej i kontroli nad innymi jako odrębne mechanizmy psychologiczne. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 183-200). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Guinote, A. (2017). How power affects people: Activating, wanting, and goal seeking. Annual Review of Psychology, 68, 353-368.

MYŚLENIE SPISKOWE

Kofta, M., (w przygotowaniu). Psychologiczne uwarunkowania myślenia spiskowego o świecie społecznym. Maszynopis niepublikowany. Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych.

Marchlewska, M., Aleksandra Cichocka, A., & Cisłak, A. (2020). Poczucie zagrożenia, niepewność i wiara w teorie spiskowe. W : M. Kofta& A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 139-156). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

MYSLENIE IDEOLOGICZNE

Czernatowicz-Kukuczka, A., Kossowska, M., Czarnek, G., Szumowska, E., & Szwed, P. (2020). Radzenie sobie z niepewnością na poziomie przekonań i sądów społecznych. W : M. Kofta & A. Rędzio (red.). Poczucie kontroli i niepewność: Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego (s. 111-138). Warszawa: Wyd. Liberi Libri.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)