Wstęp do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB1Z-1-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie rozległej siatki terminów psychologicznych oraz przedstawienie podstawowych zagadnień badanych przez psychologię. Przybliżony zostanie proces badawczy w psychologii. Ukazane też zostaną główne osiągnięcia tej nauki. Wszystko to powinno kojarzyć się studentom z nazwiskami autorów badań i teorii, a także powinno być poprawnie lokalizowane w przestrzeni i czasie. Po zdaniu egzaminu z tego przedmiotu słuchacz powinien być przygotowany do kontynuowania studiów w dowolnej dziedzinie psychologii, odnajdując w niej elementy, które już zna lub o których istnieniu przynajmniej słyszał. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Psychologia, jej historyczne podstawy i współczesne kierunki 1. Psychologia, cele i zadania psychologii 2. Historyczne podstawy psychologii 3. Współczesne kierunki psychologii - biologiczny - psychodynamiczny - behawiorystyczny - poznawczy, - humanistyczny - ewolucjonistyczny 4. Proces badawczy i podstawowe metody badawcze w psychologii. Literatura: rozdział 1. Psychologia i życie (2-19) plus fragmenty rozdziału 2. Metody badawcze w psychologii. Wykład 2. Relacja psychika a mózg 1. Od Heraklita i Platona do współczesnego ujęcia relacji psychika a mózg 2. Układ nerwowy, schemat, funkcjonowanie - Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy - Struktury pnia mózgu, układ limbiczny, kora mózgowa - Asymetria półkulowa 3. Hormonalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych 4. Neuronalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 3. Biologiczne i ewolucyjne podstawy zachowania (54-91) Wykład 3. Świadomość, nieświadomość, przedświadomość, podświadomość 1. Świadomość, struktura świadomości i jej funkcje 2. Nieświadomość, procesy nieświadome 3. Wspomnienia przedświadome 4. Podświadome zdawanie sobie sprawy 5. Stany rozszerzonej świadomości 6. Sen i marzenia senne 7. Środki zmieniające psychikę Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 5. Psychika, świadomość i odmienne stany świadomości (140-165) Wykład 4. Zmysły i odbiór wrażeń, procesy organizujące percepcję 1. Ludzki system zmysłowy – podstawowe cechy 2. Progi absolutne, próg różnicy 3. Odbiór wrażeń, adaptacja sensoryczna 4. Procesy organizujące percepcję. Stałość spostrzegania 5. Procesy identyfikacji i rozpoznawania 6. Dwuznaczność i złudzenia 7. Procesy uwagi, jej funkcje i mechanizmy. Zadanie Stroopa Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 4. Wrażenia zmysłowe i percepcja (92-139) Wykład 5. Uczenie się przewidywalnych sygnałów, uczenie się o konsekwencjach, analiza zachowania 1. Czym jest uczenie się? 2. Warunkowanie klasyczne 3. Warunkowanie sprawcze 4. Zależności między zachowaniem a wzmocnieniem 5. Właściwości czynników wzmacniających. Reguły wzmacniania 6. Wpływ procesów poznawczych na uczenie się 7. Koneksjonistyczne modele uczenia się Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 6. Uczenie się i analiza zachowania (166-201) Wykład 6. Pamiętanie i zapominanie 1. Model systemu pamięciowego człowieka 2. Pamięć sensoryczna 3. Pamięć krótkotrwała (kodowanie, przechowywanie, przetwarzanie, wydobywanie) 4. Pamięć długotrwała 5. Pamięć proceduralna i deklaratywna 6. Dlaczego zapominamy? 7. Neurobiologia pamięci Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 7. Pamięć (202-241) Wykład 7. Umysł i procesy poznawcze 1. Badanie procesów poznawczych. Od introspekcji do obrazowania mózgu 2. Pojęcia i tworzenie pojęć 3. Schematy i skrypty 4. Badania wyobraźni wzrokowej. Mapy umysłowe 5. Rozumowanie (dedukcyjne, indukcyjne) i strategie rozwiązywania problemów 6. Sądzenie i podejmowanie decyzji 7. Język, kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna 8. Testowanie inteligencji, teorie inteligencji Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 8. Procesy poznawcze (242-279) plus fragment rozdziału 9, 289-295) Wykład 8. Emocje 1. Definicje emocji 2. Neurofizjologia emocji 3. Dynamika rozwoju emocjonalnego 4. Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego 5. Teoria ośrodkowych procesów nerwowych Cannona i Barda 6. Poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera 7. Ewolucyjna teoria emocji Darwina 8. Poznawcze strategie modyfikowania stresu Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 12. Emocje, stres i zdrowie (384-425) Wykład 9. Motywacja 1. Rozumienie motywacji. Funkcje motywacji 2. Teoria instynktu 3. Teoria popędów a uczenie się 4. Teoria pobudzenia 5. Humanistyczna teoria motywacji wzrostu 6. Społeczno-poznawcze teorie motywacji 7. Prawo Yerkesa-Dodsona 8. Hierarchia potrzeb Maslowa Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 11. Motywacja (352-383) Wykład 10. Osobowość i różnice indywidualne 1. Osobowość i strategie badania osobowości 2. Teorie typów i teorie cech 3. Teorie psychodynamiczne. Główne mechanizmy obrony ego 4. Teorie humanistyczne osobowości 5. Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze 6. Teorie jaźni 7. Ja w Internecie Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 13. Osobowość człowieka (426-461) Wykład 11. Rozwój w cyklu życia człowieka 1. Okresy rozwoju: prenatalny, perinatalny, postnatalny 2. Wyposażenie percepcyjne noworodka 3. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju wg Piageta 4. Współczesne poglądy na rozwój percepcyjny i pojęciowy. ToM 5. Stadia rozumowania moralnego wg Kohlberga. Koncepcja C. Gilligan 6. Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 7. Strategie i metody badania w psychologii rozwojowej Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 10. Rozwój człowieka w ciągu całego życia (308-351) Wykład 12. Człowiek w sytuacji społecznej 1. Przemożny wpływ sytuacji - Facylitacja społeczna - Role i reguły społeczne: typowe role więźnia i strażnika - Normy społeczne - Konformizm czy niezależność - Wpływ autorytetu 2. Konstruowanie rzeczywistości społecznej 3. Rozwiązywanie problemów społecznych 4. Interwencja przypadkowego świadka w sytuacji krytycznej Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 17. Procesy społeczne, społeczeństwo i kultura (562-597) Wykład 13. Etyka badań psychologicznych 1. Przykłady eksperymentów, które nie spełniają wymogu perfekcjonizmu etycznego 2. Etyka badań empirycznych w psychologii. Dziesięć zasad etycznego prowadzenia badań empirycznych 3. Problemy w badaniach przeprowadzanych na zwierzętach: nauka, etyka, polityka 4. Lista reguł krytycznego myślenia dla „konsumentów” wiedzy naukowej 5. Jak stać się rozważnym odbiorcą statystyki? Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdział 2. Metody badawcze w psychologii (20-41). Dodatek statystyczny (42-53). Wykład 14. Główne typy zaburzeń psychicznych 1. Norma a patologia psychiczna 2. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych 3. Typy zaburzeń psychicznych 4. Terapie zaburzeń (terapie psychodynamiczne, behawioralne, terapie poznawcze, terapie egzystencjalno-humanistyczne, biomedyczne) 5. Ocena skuteczności terapii, strategie profilaktyczne Literatura: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: rozdziały 14-15. Wykład 15. Teoria czynności i teorie pochodne 1. Teoria czynności Tadeusza Tomaszewskiego 2. Regulacyjna teoria temperamentu Jana Strelaua 3. Regulacyjna teoria osobowości wg Janusza Reykowskiego 4. Teoria czynności a psychotrangresjonizm Józefa Kozieleckiego 5. Teoria czynności a Idy Kurcz teoria czynności werbalnych i komunikacyjnych Literatura: I. Kurcz, D. Kądzielawa (red.) (2002). Psychologia czynności. Nowe perspektywy. Warszawa: Scholar (wybrane fragmenty) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Required reading: Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie [Psychology and Life]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: chapters 1, 3-8, 10-13, 16) or Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J., (2012). Psychologia i życie [Psychology and Life]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: chapters 1, 3-8, 10-13, 16) Literature: I. Kurcz, D. Kądzielawa (ed.) (2002). Psychologia czynności. Nowe perspektywy. Psychology of Action. New Prospects] Warszawa: Scholar (excerpts) Materiały pomocnicze: Auxiliary material: http://aneksy.pwn.pl/psychologia/ Literatura uzupełniająca: Supplementary reading: Materska, M. (2001). Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii: Skrypt dla początkujących [Introduction to Psychology with Elements of the History of Psychology. Course Book for Beginners]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu „Wstęp do Psychologii” student w zakresie wiedzy: Zna specyfikę języka naukowego psychologii. Ma pogłębioną wiedzę na temat różnic w zakresie metod i pojęć używanych w psychologii i naukach pokrewnych. Zna powiązania pomiędzy psychologią a tymi naukami. K_W01 Rozumie pojęcie metody naukowej w kontekście psychologii. Zna jej zalety i ograniczenia. K_W02 Zna metody statystyczne mające zastosowanie we współczesnych badaniach psychologicznych K_W03 Umie scharakteryzować rozwój człowieka w poszczególnych fazach życia oraz w zakresie podstawowych sfer funkcjonowania K_W07 Ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania poznawczego człowieka K_W08 Posiada wiedzę na temat stanów afektywnych i ich wpływu na zachowanie K_W09 Zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym K_W10 Ma wiedzę na temat uwarunkowań i konsekwencji różnic indywidualnych w zachowaniu K_W11 Potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń psychicznych, zna ich uwarunkowania oraz podstawowe metody ukierunkowanych na nie oddziaływań psychologicznych K_W13 Zna historię rozwoju myśli psychologicznej, jej metod badawczych oraz stosowanych teorii na tle rozwoju nauki oraz historii myśli ludzkiej K_W14 - w zakresie umiejętności: Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych, dokonywać weryfikacji ich popularno-naukowych omówień oraz praktycznych zastosowań wiedzy psychologicznej. K_U05 - w zakresie kompetencji społecznych -Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, poziomu edukacji, grupy społecznej, wyznania i kultury. K_K01 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań innowacyjnych oraz przedsiębiorczych. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy (pisemny) (40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru, zawsze tylko jedna z odpowiedzi jest prawidłowa) Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi Skala ocen: 24-26 dst 27-29 dst+ 30-32 db 33-35 db+ 36-38 bdb 39-40 celująco |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chruszczewski | |
Prowadzący grup: | Kamilla Bargiel-Matusiewicz, Michał Chruszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chruszczewski | |
Prowadzący grup: | Kamilla Bargiel-Matusiewicz, Michał Chruszczewski, Piotr Kałowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.