Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Microeconomics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BM-MICRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Microeconomics
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty dla 1 roku, 1 semestr, stacjonarne, Business and Management (BM)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest wprowadzenie studentów w podstawy mikroekonomii, w szczególności podstawowych teorii mikroekonomii oraz w zakresie rozwoju umiejętności studentów w analizowaniu zjawisk ekonomicznych.

Zadaniem kursu jest zapoznanie studentów z mechanizmem funkcjonowania różnych form rynku, z podejmowaniem optymalnych decyzji przez podmioty indywidualne, z kluczowymi teoriami współczesnej myśli mikroekonomicznej.

Analiza wymienionych powyżej koncepcji mikroekonomicznych powinna prowadzić do zastosowań tych modeli w badaniach ekonomicznych.

Pełny opis:

Kurs obejmuje następujące zagadnienia:

1) Wprowadzenie – zasady ekonomii, jak ludzie podejmują decyzje, jak się zachowują, jak działa ekonomia;

2) Popyt, podaż i równowaga rynkowa – ustalanie cen i ilości, rozwiązanie graficzne i algebraiczne;

3) Elastyczność i jej zastosowania – elastyczność popytu: cenowa, dochodowa i mieszana; elastyczność a przychód;

4) Teoria wyboru konsumenta – preferencje, funkcja użyteczności, ograniczenie budżetowe, równowaga konsumenta (optymalny wybór);

5) Teoria popytu konsumenta (dla różnych dóbr);

6) Teoria producenta – izokwanty i izokoszty; funkcja produkcji, produkcja: całkowita, przeciętna, krańcowa;

7) Koszty produkcji – koszt: całkowity, przeciętny, marginalny; koszty długookresowe a koszty krótkookresowe;

8) Konkurencja doskonała (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

9) Monopol (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

10) Konkurencja monopolistyczna (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

11) Oligopol – podstawowe modele duopolistyczne

Literatura:

1. 1. Mankiw G.N., Taylor M. P., Microeconomics, 6th edition, 2023

or

2. Mankiw G. N., Principles of Economics, 6th edition, 2011 or later editions

3. Mankiw G.N., Taylor M.P., Economics, 2nd edition, 2011 or later editions

4. Pindyck R.S., Rubinfeld D., Microeconomics, Macmillan, 6th edition, 2005 or later editions

5. Varian H.R., Intermediate Microeconomics 8th Edition: A Modern Approach, 2009 or later editions

Efekty uczenia się:

Studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień ekonomicznych I będą umieli zastosować tę wiedzą do wyjaśnienia problemów pojawiających się we współczesnej gospodarce.

W szczególności po zakończeniu kursu student

w zakresie wiedzy

• wyjaśnia czym jest mikroekonomia (K_W01)

• wyjaśnia przy użyciu graficznej ilustracji takie pojęcia jak równowaga rynkowa, nadwyżka i niedobór (K_W01)

• wyjaśnia koncepcję elastyczności i użyteczności (K_W01)

• charakteryzuje idee: monopolu, konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu (K_W01)

• porównuje różne kategorie kosztów produkcji i funkcji produkcji w krótkim i długim okresie (K_W01)

• omawia jak działa mechanizm rynkowy (K_W03)

• opisuje główne teorie mikroekonomiczne (K_W03)

• wyjaśnia związek pomiędzy cenową elastycznością popytu a przychodem całkowitym (K_W03)

• podaje przykłady czynników wpływających na rynek (K_W05)

• wyjaśnia determinanty popytu i ich wpływu na rynek (K_W05)

w zakresie umiejętności:

Student

• prezentuje różne kategorie kosztów produkcji oraz funkcji produkcji w krótkim i długim okresie, wyliczając oraz rysując niezbędne dane i wykresy (K_U01)

• oblicza poziom ceny, poziom optymalnej produkcji oraz liczbę firm działających na rynku konkurencji doskonałej (K_U01)

• oblicza maksymalny zysk (wskazując optymalną ilość i cenę) dla modelu monopolu (K_U01)

• maksymalizuje zysk dla modelu konkurencji monopolistycznej oraz wybranych modeli duopolu (K_U01)

• znajduje optimum konsumenta z wykorzystaniem różnych krzywych użyteczności i ograniczenia budżetowego (metodą algebraiczną i graficzną) (K_U02)

• interpretuje wyliczoną przez siebie elastyczność popytu (K_U02)

• rozwiązuje problem maksymalizacji użyteczności (K_U04)

• analizuje w grupie studia przypadków dotyczące zastosowań mikroekonomii w świecie rzeczywistym (K_KU05)

• współdziała w zespole opracowując i realizując plan przygotowania prezentacji z zakresu mikroekonomii (K_KU07)

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia i zadania rozwiązywane algebraicznie i graficznie. Do ukończenia kursu studenci powinni zdobyć co najmniej 50% przewidzianych wszystkich punktów. Dodatkowe punkty studenci będą otrzymywać za uczestnictwo w aktywnościach klasowych.

Zaliczenie/zaliczenie na ocenę/egzamin

• pisemny test w połowie semestru

• pisemny test na koniec semestru

• aktywności klasowe

Zaliczenie/zaliczenie na ocenę/egzamin

• pisemny test w połowie semestru

• pisemny test na koniec semestru

• aktywności klasowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Olender-Skorek
Prowadzący grup: Magdalena Olender-Skorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie
Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest wprowadzenie studentów w podstawy mikroekonomii, w szczególności podstawowych teorii mikroekonomii oraz w zakresie rozwoju umiejętności studentów w analizowaniu zjawisk ekonomicznych.

Zadaniem kursu jest zapoznanie studentów z mechanizmem funkcjonowania różnych form rynku, z podejmowaniem optymalnych decyzji przez podmioty indywidualne, z kluczowymi teoriami współczesnej myśli mikroekonomicznej.

Analiza wymienionych powyżej koncepcji mikroekonomicznych powinna prowadzić do zastosowań tych modeli w badaniach ekonomicznych.

Pełny opis:

Kurs obejmuje następujące zagadnienia:

1) Wprowadzenie – zasady ekonomii, jak ludzie podejmują decyzje, jak się zachowują, jak działa ekonomia;

2) Popyt, podaż i równowaga rynkowa – ustalanie cen i ilości, rozwiązanie graficzne i algebraiczne;

3) Elastyczność i jej zastosowania – elastyczność popytu: cenowa, dochodowa i mieszana; elastyczność a przychód;

4) Teoria wyboru konsumenta – preferencje, funkcja użyteczności, ograniczenie budżetowe, równowaga konsumenta (optymalny wybór);

5) Teoria popytu konsumenta (dla różnych dóbr);

6) Teoria producenta – izokwanty i izokoszty; funkcja produkcji, produkcja: całkowita, przeciętna, krańcowa;

7) Koszty produkcji – koszt: całkowity, przeciętny, marginalny; koszty długookresowe a koszty krótkookresowe;

8) Konkurencja doskonała (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

9) Monopol (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

10) Konkurencja monopolistyczna (założenia, ograniczenia, rozwiązanie)

11) Oligopol – podstawowe modele duopolistyczne

Literatura:

1. Mankiw G.N., Taylor M. P., Microeconomics, 6th edition, 2023

or

2. Mankiw G. N., Principles of Economics, 6th edition, 2011 or later editions

3. Mankiw G.N., Taylor M.P., Economics, 2nd edition, 2011 or later editions

4. Pindyck R.S., Rubinfeld D., Microeconomics, Macmillan, 6th edition, 2005 or later editions

5. Varian H.R., Intermediate Microeconomics 8th Edition: A Modern Approach, 2009 or later editions

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)