Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychology in Business

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BM-PIB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychology in Business
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Przedmioty dla 1 roku, 1 semestr, stacjonarne, Business and Management (BM)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, różnice indywidualne).

Pełny opis:

1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?

- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne.

- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).

- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)

- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku.

2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu

- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.

- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.

3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej i stres w pracy

- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.

- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.

- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi

- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.4. Osobowość i różnice indywidualne

- Ocena osobowości w kontekście organizacyjnym

-Wpływ różnic indywidualnych na wyniki pracy i dynamikę zespołu.

5. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?

- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje).

- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.

- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.

Literatura:

• McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge.

• Myers, D. G., De Wal C. N., Gruber J. (2024). Psychology. Worth publishers.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

w zakresie wiedzy:

• charakteryzuje różne metody oraz rodzaje zmiennych w badaniach w zakresie psychologii w biznesie (K_W01)

• podaje przykłady wykorzystania metod diagnozowania pracowników (osobowość, temperament) w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi.(K_W02)

w zakresie umiejętności:

• identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji. (K_U02)

• identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania ludźmi (K_U02)

• klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02)

• analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05)

• współdziała w zespole proponując rozwiązania wybranych kejsów biznesowych (K_K07)

w zakresie kompetencji społecznych:

• weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe, (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć - 20% oceny, przygotowanie i prezentacja projektów - 20% oceny, obecność na zajęciach - 20% oceny, test końcowy - 40% oceny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Nowak
Prowadzący grup: Krzysztof Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, różnice indywidualne).

Pełny opis:

1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom?

- W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne.

- Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym).

- Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu)

- Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku.

2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu

- Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych.

- Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast.

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku.

3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej i stres w pracy

- Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne.

- Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności.

- Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna.

- Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi

- Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.

4. Osobowość i różnice indywidualne

- Ocena osobowości w kontekście organizacyjnym

-Wpływ różnic indywidualnych na wyniki pracy i dynamikę zespołu.

5. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej?

- Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje).

- Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji.

- Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne.

- Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji.

Całkowity czas - Obciążenie studenta (4 ECTS - 100 godzin): Zajęcia (w tym ocena i egzamin) - 30 godzin Czytanie literatury na zajęcia - 20 godzin Przygotowanie zadań - 20 godzin Przygotowanie do egzaminu/oceny - 30 godzin

Literatura:

• McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge.

• Myers, D. G., De Wal C. N., Gruber J. (2024). Psychology. Worth publishers.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)