Psychology in Business
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BM-PIB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychology in Business |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 roku, 1 semestr, stacjonarne, Business and Management (BM) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, różnice indywidualne). |
Pełny opis: |
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? - W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne. - Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). - Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) - Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu - Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. - Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku. 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej i stres w pracy - Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. - Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności. - Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi - Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu.4. Osobowość i różnice indywidualne - Ocena osobowości w kontekście organizacyjnym -Wpływ różnic indywidualnych na wyniki pracy i dynamikę zespołu. 5. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej? - Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). - Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji. - Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji. |
Literatura: |
• McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge. • Myers, D. G., De Wal C. N., Gruber J. (2024). Psychology. Worth publishers. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: w zakresie wiedzy: • charakteryzuje różne metody oraz rodzaje zmiennych w badaniach w zakresie psychologii w biznesie (K_W01) • podaje przykłady wykorzystania metod diagnozowania pracowników (osobowość, temperament) w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi.(K_W02) w zakresie umiejętności: • identyfikuje zjawiska związane z pobudzeniem emocjonalnym (np. efekt mylnej interpretacji pobudzenia) oraz ich wpływ na relacje w organizacji. (K_U02) • identyfikuje procesy automatyczne i kontrolowane oraz aktywizację schematów poznawczych w kontekście zarządzania ludźmi (K_U02) • klasyfikuje rolę emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich oraz w zarządzaniu organizacją, biorąc pod uwagę dynamikę reakcji emocjonalnych (np. efekt ekspozycji, habituacja) (K_U02) • analizuje funkcjonowanie poznawcze człowieka, w tym ograniczenia zasobów poznawczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji w zarządzaniu. (K_U05) • współdziała w zespole proponując rozwiązania wybranych kejsów biznesowych (K_K07) w zakresie kompetencji społecznych: • weryfikuje w sposób krytyczny opublikowane badania naukowe, (biorąc pod uwagę ich m.in. trafność wewnętrzną, zewnętrzną, miary) w kontekście zarządzania ludźmi w organizacji (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć - 20% oceny, przygotowanie i prezentacja projektów - 20% oceny, obecność na zajęciach - 20% oceny, test końcowy - 40% oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nowak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. funkcjonowanie umysłu, błędy poznawcze), emocjonalnym (m.in. rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, różnice indywidualne). |
|
Pełny opis: |
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? - W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych -którym możemy ufać? Badania korelacyjne i eksperymentalne. - Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). - Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) - Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniu konsumentów na rynku. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu - Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. - Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku. 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej i stres w pracy - Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. - Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności. - Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi - Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu. 4. Osobowość i różnice indywidualne - Ocena osobowości w kontekście organizacyjnym -Wpływ różnic indywidualnych na wyniki pracy i dynamikę zespołu. 5. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej? - Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). - Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji. - Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji. Całkowity czas - Obciążenie studenta (4 ECTS - 100 godzin): Zajęcia (w tym ocena i egzamin) - 30 godzin Czytanie literatury na zajęcia - 20 godzin Przygotowanie zadań - 20 godzin Przygotowanie do egzaminu/oceny - 30 godzin |
|
Literatura: |
• McKenna, E. (2020). Business psychology and organizational behaviour. Routledge. • Myers, D. G., De Wal C. N., Gruber J. (2024). Psychology. Worth publishers. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.