Consumers, Media Platforms and Democracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSdz3CMPDen |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Consumers, Media Platforms and Democracy |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Konwersatoria English dla DSM i DSZFR dzienne Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot będzie prowadzony w formie interaktywnego seminarium. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie praw jednostki, postrzeganej zarówno jako konsument jak i obywatel, na platformach medialnych. Kurs przedstawia ryzyka dla praw obywatela i konsumenta do wolności słowa, wolności i pluralizmu mediów oraz kontrastuje je z obecnymi i proponowanymi rozwiązaniami prawnymi. Zajęcia skupiają się na sytuacji w Unii Europejskiej, okazjonalnie czerpiąc przykłady z zagranicy. Zajęcia poruszają następujące tematy: 1. Pluralizm mediów, wolność słowa - perspektywa prawnoczłowiecza 2. Rynki medialne dzisiaj - podobieństwa i różnice między mediami tradycyjnymi, a platformami medialnymi 3. Nowe rozwiązania regulacyjne w UE - jak DMA, DSA, EMFA wpłyną na prawa jednostek na platformach medialnych 4. Wpływ platform mediów społecznościowych na jednostki 5. Prawo do prawdy? Media informacyjne, a prawa konsumenta/obywatela 6. Prawo konkurencji, a media - czy to “rynek jak każdy inny”? Zajęcia składają się z części wykładowej z prezentacją omawianych tematów i części interaktywnej, zakładającej studium przypadków i dyskusję. |
Literatura: |
Brogi, Elda (2020). “The media pluralism monitor: Conceptualizing media pluralism for the online environment”.Profesional de la información, v. 29, n. 5, e290529. Barrie Sander, Democratic Disruption in the Age of Social Media: Between Marketized and Structural Conceptions of Human Rights Law, European Journal of International Law, Volume 32, Issue 1, February 2021, Pages 159–193, https://doi.org/10.1093/ejil/chab022 CAUFFMAN C, GOANTA C. A New Order: The Digital Services Act and Consumer Protection. European Journal of Risk Regulation. 2021;12(4):758-774. doi:10.1017/err.2021.8 Armando J. Garcia Pires, Media pluralism and competition, Eur J Law Econ (2017) 43:255–283, DOI 10.1007/s10657-016-9548-x |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu, student: - widzi znaczenie wolności słowa i pluralizmu mediów dla demokracji - dostrzega różnicę w funkcjonowaniu mediów tradycyjnych i platform medialnych - rozumie nowe rozwiązania prawne przyjęte przez UE w zakresie regulacji platform medialnych - potrafi wskazać przysługujące konsumentom prawa w odniesieniu do mediów, platform mediów społecznościowych - wskazuje szanse i zagrożenia dla mediów płynące z transakcji rynkowych i ich oceny |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagany jest aktywny udział w zajęciach, w tym w części interaktywnej i dyskusjach. Ocenie podlegać będzie również prezentacja pracy grupowej (tematy zostaną przedstawione na zajęciach). Dozwolona jest jedna nieobecność w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dziewanowska, Marta Sznajder | |
Prowadzący grup: | Marta Sznajder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Przedmiot dedykowany programowi: | 4EU+KURSY |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.