Przestrzeń - zbiory – czytelnicy. Nowoczesne budownictwo biblioteczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-AB-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Przestrzeń - zbiory – czytelnicy. Nowoczesne budownictwo biblioteczne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot omawia współczesne koncepcje architektoniczne i użytkowe na przykładzie nowych gmachów bibliotecznych w Europie i Polsce. |
Pełny opis: |
Przegląd historyczny: biblioteka jako przestrzeń społeczna od czasów starożytnych do współczesnych Największe realizacje dobry nowożytnej i XX wieku. Kluczowe problemy przy planowaniu modernizacji, rozbudowy lub budowy nowego gmachu. Współpraca bibliotekarz – architekt. Gmach BUW jako case study i nne przykłady. |
Literatura: |
1. http://libereurope.eu/architecture-forum/ 2. http://www.ifla.org/library-buildings-and-equipment 3. http://www.designboom.com/architecture/top-10-libraries 4. Helle Juul, The library - a catalyst for urban development. http://147.88.230.242/LIBER-LAG/PP_LAG_12/Wednesday/Juul_Liber_prag_2012_vorbereitet.pdf 5. Hapel, Rolf, The Library as a Place. Public Library Quarterly; Jan-Mar2012, Vol. 31 Issue 1, p48-55. 6. Branin, Joseph J., Shaping Our Space: Envisioning the New Research Library. Journal of Library Administration; 2007, Vol. 46 Issue 2, p27-53. 7. Sennyey, Pongracz, Ross, Lyman, Mills, Caroline, Exploring the future of academic libraries A definitional approach. Journal of Academic Librarianship. May2009, Vol. 35 Issue 3, p252-259. 8. Brown, William M. Future-Proof Design. Library Journal. Fall2008 Library By Design, p1-10. 9. Watson, Les, The Future of the Library As a Place of Learning: A Personal Perspective. New Review of Academic Librarianship. Apr2010, Vol. 16 Issue 1, p45-56. 10. Schwartz, Meredith, Building for the Future. Library Journal. 9/15/2012 Library By Design, p12-13. |
Efekty uczenia się: |
- znajomość najważniejszych tendencji w budownictwie bibliotecznym ostatniego 100.lecia - umiejętność określenie priorytetów funkcjonalnych w sytuacji projektowania architektonicznego i technicznego dla modernizowanego lub nowego budynku bibliotecznego. - podstawowa umiejętność współpracy z architektami i specjalistami technicznymi - elastyczne reagowanie na problemy związanych z pracą bibliotekarza w okresie zmiany przestrzennej i organizacyjnej ( co ma miejsce zawsze w sytuacji modernizacji starego lub budowy nowego gmachu biblioteki) |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 3 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kobierska-Maciuszko | |
Prowadzący grup: | Ewa Kobierska-Maciuszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.