Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-BPDM-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży w kontekście ogólnej organizacji bibliotek publicznych w Polsce i na świecie. Omawiane są funkcje i metody pracy tego typu placówek ich cechy charakterystyczne z uwzględnieniem tradycji i współczesności. |
Pełny opis: |
Przedmiot przedstawia biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży, ich cechy charakterystyczne, to, co je wyróżnia spośród innych placówek bibliotecznych. Omawiane są funkcje bibliotek, organizacja pracy ze szczególnym uwzględnieniem doboru księgozbioru i jego klasyfikacji, metody pracy z czytelnikiem. Słuchacze zapoznają się z tradycją bibliotek publicznych dla dzieci i ich współczesnością tak w Polsce jak i na świecie. Prezentowane są wybrane akty prawne dotyczące organizacji bibliotek i wytyczne międzynarodowe, głównie IFLA. Nieobojętny jest ogólny kontekst funkcjonowania bibliotek publicznych. |
Literatura: |
1. Standardy międzynarodowe IFLA-UNESCO. Działalność bibliotek publicznych. Warszawa 2002 2. Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa 2009 3. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008 4. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań. Warszawa 2012 5. Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2008 6. Organizacja zakupu nowości książkowych... Raport z badań. Warszawa 2011 7. Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Od teorii do praktyki. Poradnik. Warszawa 2009 8. Biblioteki publiczne w liczbach 2011. Rocznik statystyczny. Warszawa 2015 9. Wojciechowski Jacek, Idee i rzeczywistość: Bibliotekarstwo pragmatyczne. Warszawa 2002 10. Wojciechowski Jacek, Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000 11. Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje-Doświadczenia-Postulaty. Płock 2004 12. Entuzjastki bibliotekarstwa dziecięcego. Warszawa 1999 13. Papuzińska Joanna, Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007 14. Biblioteki w systemie jednoczącej się Europy. Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz zdobywa podstawową wiedzę na temat sieci bibliotek w Polsce i na świecie dotyczącą organizacji i zarządzania biblioteką ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki biblioteki dla dzieci i młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWW
CWW
CWW
CWW
CWW
CZ CWW
PT CWW
CWW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia wykładowe, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Byczek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Byczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia wykładowe - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.