Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-BPDM-BSP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot przedstawia biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży w kontekście ogólnej organizacji bibliotek publicznych w Polsce i na świecie. Omawiane są funkcje i metody pracy tego typu placówek ich cechy charakterystyczne z uwzględnieniem tradycji i współczesności.

Pełny opis:

Przedmiot przedstawia biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży, ich cechy charakterystyczne, to, co je wyróżnia spośród innych placówek bibliotecznych. Omawiane są funkcje bibliotek, organizacja pracy ze szczególnym uwzględnieniem doboru księgozbioru i jego klasyfikacji, metody pracy z czytelnikiem. Słuchacze zapoznają się z tradycją bibliotek publicznych dla dzieci i ich współczesnością tak w Polsce jak i na świecie. Prezentowane są wybrane akty prawne dotyczące organizacji bibliotek i wytyczne międzynarodowe, głównie IFLA. Nieobojętny jest ogólny kontekst funkcjonowania bibliotek publicznych.

Literatura:

1. Standardy międzynarodowe IFLA-UNESCO. Działalność bibliotek publicznych. Warszawa 2002

2. Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa 2009

3. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008

4. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce. Raport z badań. Warszawa 2012

5. Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2008

6. Organizacja zakupu nowości książkowych... Raport z badań. Warszawa 2011

7. Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Od teorii do praktyki. Poradnik. Warszawa 2009

8. Biblioteki publiczne w liczbach 2011. Rocznik statystyczny. Warszawa 2015

9. Wojciechowski Jacek, Idee i rzeczywistość: Bibliotekarstwo pragmatyczne. Warszawa 2002

10. Wojciechowski Jacek, Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000

11. Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje-Doświadczenia-Postulaty. Płock 2004

12. Entuzjastki bibliotekarstwa dziecięcego. Warszawa 1999

13. Papuzińska Joanna, Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007

14. Biblioteki w systemie jednoczącej się Europy. Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

Słuchacz zdobywa podstawową wiedzę na temat sieci bibliotek w Polsce i na świecie

dotyczącą organizacji i zarządzania biblioteką ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki biblioteki dla dzieci i młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia wykładowe, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Byczek
Prowadzący grup: Aleksandra Byczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia wykładowe - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)