Biblioteki - środki przekazu - użytkownicy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-BSPU-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioteki - środki przekazu - użytkownicy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot dedykowany studentom Studiów Podyplomowych Bibliotekoznawstwa. Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcji bibliotek różnych typów. Student porozumiewa się w języku polskim w mowie i piśmie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Socjologiczna charakterystyka zagadnień teoretycznych związanych ze współczesnym społeczeństwem oraz jego stosunkiem do książki, bibliotek oraz do mass mediów. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z charakterystykami współczesnego społeczeństwa oraz koncepcjami społeczeństwa masowego, informacyjnego, i sieciowego. Studenci poznają dane na temat użytkowania książki i bibliotek oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w społeczeństwie. Na tym tle rozważane są różne aspekty funkcjonowania rozmaitych typów bibliotek i świadczonych przez nie usług. Zajęcia odbywają się z formie wykładów ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi. |
Pełny opis: |
Poruszone zostaną następujące szczegółowe zagadnienia: Część 1. Społeczeństwo masowe - społeczeństwo masowe, kultura masowa, kultura popularna - media masowe i komunikacja masowa - korzystanie z mediów w Europie i w Polsce - zróżnicowanie społeczne korzystania z mediów - czytelnictwo - biblioteki publiczne jako biblioteki powszechne Część 2. Społeczeństwo informacyjne - geneza i definicje społeczeństwa informacyjnego - cechy i funkcje społeczeństwa informacyjnego - podział cyfrowy, wykluczenie cyfrowe - kompetencje informacyjne i ich poziomy - badania społeczeństwa informacyjnego (DESI) - biblioteki i ich funkcje w społeczeństwie informacyjnym Część 3. Społeczeństwo sieciowe - definicja sieci i społeczeństwa sieci - teoria społeczeństwa sieci - rozwój sieci internetowej w Polsce (gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa, szkoły) - komputeryzacja bibliotek - otwarty dostęp i wkład bibliotek w OA - biblioteka jako węzeł sieci - koncepcje biblioteki jako trzeciego miejsca, miejsca spotkań, miejsca bezpiecznego, terapeutycznego, biblioteka partycypacyjna - kształcenie kompetencji cyfrowych w bibliotekach - przykłady zagraniczne i krajowe |
Literatura: |
1. Baranowski, M. (2012). Przyczynek do krytyki społeczeństwa sieciowego: od sieci społecznych do sieci wszystkich sieci. [W:] Baranowski, M. i in. (red.). Społeczeństwo sieciowe - między wolnością a zniewoleniem, s. 15-31. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD, 2. Buregwa-Czuma, S., Garwol, K. (2011). Definicje, właściwości i funkcje społeczeństwa informacyjnego. Dydaktyka informatyki, nr 6, s. 30-37. 3. Castells, M. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów: ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas. 5. Goliński, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne - geneza koncepcji i problematyka pomiaru. Warszawa, Szkoła Główna Handlowa. 6. Golka, M. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 7. Grodzka, D. (2009). Społeczeństwo informacyjne – idea, programy, badania. [W:] D. Grodzka (red.), Społeczeństwo informacyjne, s. 9-37. Warszawa, Biuro Analiz Sejmowych. 8. Hvenegaard Rasmussen, C. (2016). The participatory public library: the Nordic experience. New Library World, vol. 117, iss. 9/10, pp. 546-556. 9. Jasiewicz, J. (2012). „Trzecie miejsce”. Biblioteka jako centrum życia społeczności lokalnej. [W:] J. Dzieniakowska i M. Olczak-Kardas (red.), Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą, s. 713–723. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego. 10. Kisilowska, M. (2010). Biblioteka w sieci - sieć w bibliotece: wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wydawnictwo SBP. 11. Luterek, M. Mierzalność społeczeństwa informacyjnego za pomocą wskaźników prostych. [W:] B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa (red.), Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, s. 1-12. Dostępny w: http://bbc.uw.edu.pl/Content/20/10.pdf. 12. McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 13. Michalczyk, S. (2019). Teoria komunikowania masowego: skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Katowice: Uniwersytet Śląski. 14. van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej oraz w edukacji UMIEJĘTNOŚCI Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WAR
WAR
WYK
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 4 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Iwanicka, Magdalena Paul | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanicka, Magdalena Paul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Warsztaty - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.