Metadane I
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D1M1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
| Nazwa przedmiotu: | Metadane I |
| Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
| Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
| Strona przedmiotu: | https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4540 |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Metadane: pojęcie, typologia, funkcje. Metadane w systemach zarządzania bazami danych. Wymiana metadanych między systemami zarządzania informacją. Syntaktyka, semantyka, pragmatyka metadanych. Standardy metadanych. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Metadane: podstawowe pojęcia. Źródła metadanych. Standardy metadanych. Wymiana metadanych. Praktyczna nauka sporządzania metadanych dla różnego rodzaju obiektów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do zarządzania metadanymi. |
| Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Metadane: pojęcie, rodzaje, funkcje. Źródła metadanych (metadane generowane automatycznie i ręcznie). Jakość metadanych i wymagania dla metadanych. Interoperacyjność metadanych, protokół OAI-PMH, konwersja metadanych, mapowanie metadanych. Standardy metadanych (syntaktyka, semantyka i pragmatyka metadanych). Standardy metadanych dla zasobów archiwalnych, obiektów kulturalnych, produkcji wydawniczej. Metadane obiektów multimedialnych. Metadane w systemach informacji geograficznej. Metadane stron WWW i ich rola w pozycjonowaniu stron internetowych; dobre i negatywne praktyki SEO. Semantyczny web i semantyczne wyszukiwanie. Ontologie. Standardy semantycznego webu: RDF, OWL. Serializacja metadanych (HTML, XML, JSON, KML). Zastosowanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu metadanymi (modelowanie tematyczne, rozpoznawanie jednostek nazewniczych, analiza sentymentu) Tematyka laboratoriów: Celem laboratoriów jest: Zapoznanie z rolą metadanych w procesie wyszukiwania i weryfikowania informacji. Zapoznanie z narzędziami do identyfikowania metadanych. Zapoznanie ze standardem Dublin Core. Ćwiczenia praktyczne w opracowywaniu metadanych dla różnych typów dokumentów w standardzie Dublin Core. Zapoznanie z formatami serializacji metadanych: XML, JSON. Zapoznanie z metodami pobierania metadanych z innych serwisów internetowych via protokół OAI-PMH. Zapoznanie z metodami wykorzystania sztucznej inteligencji do zarządzania metadanymi. |
| Literatura: |
1. Andersson, L. [et al.]: An Introduction to Paradata. W I. Huvila, L. Andersson, & O. Sköld (Red.), Perspectives on Paradata: Research and Practice of Documenting Process Knowledge (s. 1–14). Springer International Publishing 2024, dostęp: https://doi.org/10.1007/978-3-031-53946-6_1 2. Biblioteka cyfrowa jako repozytorium OAI-PMH, dostęp: https://docs.psnc.pl/display/KB/Biblioteka+cyfrowa+jako+repozytorium+OAI-PMH 3. Brachfogel, A.: Terminy metadanych DCMI - nowe zalecenie dla metadanych Dublin Core. "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2010, nr 1, s. 57-64. 4. Creating metadata, dostęp: https://www.dublincore.org/resources/userguide/creating_metadata/ 5. DCMI Metadata Terms, dostęp: https://www.dublincore.org/specifications/dublin-core/dcmi-terms/ 6. Dokumentacja, dostęp: https://developers.google.com/search/docs?hl=pl 7. Enge, E. [et al.].: Sztuka SEO. Optymalizacja witryn internetowych. Wyd. 3. Gliwice 2016. 8. Gartner, R.: Metadata: shaping knowledge from antiquity to the semantic web. New York 2016. 9. Goczyła, K.: Ontologie w systemach informatycznych. Warszawa 2011. 10. Introduction to Metadata, edited by Murtha Baca. 3rd ed. Los Angeles: Getty Publications, 2016. https://www.getty.edu/publications/intrometadata/. 11. Lane, H. [et al.]: Przetwarzanie języka naturalnego w akcji : rozumienie, analiza i generowanie tekstu w Pythonie na przykładzie języka angielskiego. Warszawa: PWN, 2021. 12. Materska, K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa i wiedzy. Warszawa 2007. 13. Nahotko, M.: Jakość metadanych opisowych i możliwości ich współdziałania, „Biuletyn EBIB” 2018, nr 2 (179), dostęp: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/70. 14. Nahotko, M.: Metadane: sposób na uporządkowanie internetu. Kraków 2004. 15. Ochoa, X.: Metadata quality. In Handbook of Metadata, Semantics and Ontologies (pp. 63–88). 2011. 16. Roszkowski, M.: Formaty danych strukturalnych w zasobach World Wide Web. „ZIN – Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne” 2017, nr 2, s. 46-72. 17. Roszkowski, M.: Diagnostyka metadanych w kolekcjach cyfrowych. W: Diagnostyka w zarządzaniu informacją: perspektywa informatologiczna. Pod redakcją R. Sapy. Kraków 2017, s. 365-389 (https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/48695). 18. Roszkowski, M.: Linked Data – model danych powiązanych w Semantic Web. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 2010 nr 2, s. 52-68. 19. Słownik terminologii metadanych, dostęp: https://web.archive.org/web/20190217004430/http://skryba.inib.uj.edu.pl/~nahotko/metadane/slownik.htm 20. Terminy Metadanych DCMI, dostęp: https://www.bn.org.pl/download/document/1261049421.pdf 21. Vajjala, S. [et. al.]: Przetwarzanie języka naturalnego w praktyce: przewodnik po budowie rzeczywistych systemów NLP. Gliwice 2023. 22. Zeng M. L.; Jian Qin: Metadata. 2nd edition. Chicago 2016. |
| Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii (K_W04) - procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu (K_W06) Absolwent potrafi: - opracować poprawnie metadane dla różnych typów dokumentów (K_U03) Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji (K_K01) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Laboratoria: W semestrze odbędą się 2-3 kolokwia, które będą podsumowywały pewną partię zajęć. Za każde kolokwium będzie można otrzymać 8 punktów. Suma punktów przełoży się na końcową ocenę. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać przynajmniej 51% możliwych do uzyskania punktów oraz uczestniczyć przynajmniej w 50% zajęć laboratoryjnych. Dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności – 2. Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność należy zaliczyć. Skala ocen: 0-50% – ndst (2). 51-60% – dst (3). 61-70% – dst plus (3,5). 71-80% – dobry (4). 81-90% – dobry plus (4,5). 91-100% – bardzo dobry (5). Ocenę będzie można podwyższyć wykazując się dodatkową aktywnością (np. przygotowaniem prezentacji). Obowiązkowa obecność na kolokwiach. Nie można poprawiać pozytywnych ocen. Wykład - egzamin pisemny (test) Laboratoria - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Jachimczyk | |
| Prowadzący grup: | Adam Jachimczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Jachimczyk | |
| Prowadzący grup: | Adam Jachimczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
