Wstęp do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D1WDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | , |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami psychologii ogólnej. Treści szczegółowe: główne kierunki psychologiczne, podstawy psychologii społecznej, inteligencja (teorie i znaczenie w procesie uczenia się), procesy emocjonalno-motywacyjne), frustracja i stres, osobowość (czynniki rozwoju osobowości) oraz temperament (regulacyjna teoria temperamentu). |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami psychologii ogólnej. Treści szczegółowe: 1 główne teorie psychologiczne – teoria psychodynamiczna, behawioryzm, teoria poznawcza, teoria humanistyczna. 2. Frustracja i stres: podstawowe pojęcia, źródła frustracji i dysonansu poznawczego i jego redukcja. Stres: pojęcie stresu, różne koncepcje stresu, stres biologiczny i psychologiczny; przejawy i następstwa stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. 3. Osobowość – pojęcie, źródła i struktura osobowości; teorie osobowości. Konsekwencje niezaspokojenia potrzeb emocjonalnych, czynniki rozwoju osobowości 4. Inteligencja: teorie inteligencji, źródła różnic indywidualnych, pojęcie ilorazu inteligencji, rola zdolności i inteligencji – wpływ na zachowanie człowieka. 5.Temperament: koncepcje 6. Psychologia społeczna |
Literatura: |
Kozielecki J; Koncepcje psychologiczne człowieka; Warszawa 1974 Tomaszewski T; Główne idee i kierunki współczesnej psychologii. Warszawa 1984 Tomaszewski T; Psychologia ogólna. Warszawa 1992 Sapolsky, R. Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, Warszawa 2011 Zimbardo P; Johnsonn R., i McCann V. Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - podstawy teoretyczne i terminologię stosowane w psychologii Absolwent potrafi: - posługiwać się podstawową wiedzą i terminologią właściwą dla psychologii; - identyfikować i nazywać wybrane zachowania użytkowników informacji; - planować pracę własną i/lub w zespole w oparciu o podstawową wiedzę psychologiczną. Absolwent jest gotów do: - organizowania pracy w grupie zgodnie ze swoimi predyspozycjami oraz wymogami nakładanymi przez sytuację zawodową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: wykład, dyskusja, prezentacja Kryteria oceny: Na zajęciach wymagany jest: - obecność (min. 80 proc) - egzamin Prezentacje z wykładów będą zamieszczane na platformie Kampus2 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Iwanicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Iwanicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.