Metody pracy z użytkownikiem - młodzież
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D3MPZU-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z użytkownikiem - młodzież |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | * przedmioty obieralne (1 z 3) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem jest omówienie form i metod pracy, typowych dla pracy z użytkownikiem młodzieżowym. Działania podejmowane w polskich instytucjach kultury zostaną przedstawione na tle międzynarodowych wytycznych. Omówione zostaną "dobre praktyki", konkretnie realizowane działania. |
Pełny opis: |
Scharakteryzowany zostanie użytkownik młodzieżowy z uwzględnieniem kształtowania się zainteresowań czytelniczych. Zostaną omówione i sklasyfikowane metody pracy. Przedstawione zostaną projekty realizowane z myślą o młodzieży (od 13 do 25 lat). Szczegółowo omówione zostaną takie działania jak: booktoking, prezentacja życia i twórczości wybranego autora dla młodzieży, spotkanie autorskie itp. Ukazana zostanie rola metod problemowych (zwłaszcza aktywizujących) w kształceniu młodzieży. |
Literatura: |
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>17 2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004. 3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005]. 4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161 <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>76. 5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 95. 6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 104. 7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008. <Biblioteczka Poradnika bibliotekarza> 11 8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77. 9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. 10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007. 11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 41. 12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95. 13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 42 14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - podstawy teoretyczne i metodyczne pracy z użytkownikami w różnych grupach wiekowych (K_W02), - terminologię dotyczącą metodyki i form pracy z użytkownikiem, stosowaną w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W03), - metody analizy i interpretacji projektów edukacyjnych właściwych dla kierunku studiów (K_W04), - zasady prawa autorskiego, w tym korzystania z zasobów open access, w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W09). Absolwent potrafi: - korzystać z wiedzy metodycznej w przygotowywaniu i realizacji działań edukacyjnych dla różnych grup użytkowników (K_U01), - korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w działaniach dydaktycznych (K_U04), - identyfikować potrzeby edukacyjne użytkowników informacji w różnych grupach wiekowych (K_U03), - przygotowywać, realizować i oceniać działania edukacyjne w obszarze informacji i/lub kultury (K_U04, K_U05, K_U06). Absolwent jest gotów do: - projektowania i realizowania różnych form pracy z użytkownikiem (K_K02 , K_K04), - przestrzegania zasad etyki w pracy z użytkownikiem (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie poszczególnych metod pracy. Przygotowanie projektu. Zaliczenie na ocenę. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Grabowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.