Podstawy organizacji wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D3POW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy organizacji wiedzy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi organizacji wiedzy jako obszaru badań naukowych i działalności praktycznej oraz z podstawowymi założeniami i metodami organizacji wiedzy stosowanymi w architekturze informacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach konwersatorium omawiane są: - podstawowe pojęcia i kategorie badawcze organizacji wiedzy; - problematyka organizacji wiedzy w świetle teorii psychologii poznawczej; - teorie organizacji wiedzy w nauce o informacji; - koncepcje reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach laboratorium studenci przygotowują i przedstawiają zespołowe projekty, dotyczące wybranych koncepcji i metod organizacji wiedzy oraz ich zastosowań w tworzeniu reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. |
Literatura: |
Aktualne lektury do przedmiotu podawane są na bieżąco na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - teorie i metody organizacji informacji i wiedzy (K_W01, K_W05) Absolwent potrafi: - wybrać adekwatne metody organizacji wiedzy do rozwiązania problemu badawczego (K_U01) - identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze z zakresu organizacji wiedzy mieszczące się w obszarze architektury informacji (K_U01) - wybrać właściwe metody, standardy i narzędzia reprezentacji informacji i organizacji wiedzy (K_U03) Absolwent jest gotów do: - rozwijania wiedzy teoretycznej i metodologicznej dotyczącej organizacji wiedzy (K_K01) - realizowania zadań związanych z organizacją wiedzy, pracując indywidualnie lub w zespole (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusje grupowe, metoda projektowa. Mini-wykład konwersatoryjny oraz prezentacje indywidualne i grupowe. Egzamin, zaliczenie na ocenę projektów |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach konwersatorium omawiane są: - podstawowe pojęcia i kategorie badawcze organizacji wiedzy; - problematyka organizacji wiedzy w świetle teorii psychologii poznawczej; - teorie organizacji wiedzy w nauce o informacji; - koncepcje reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach laboratorium studenci przygotowują i przedstawiają zespołowe projekty, dotyczące wybranych koncepcji i metod organizacji wiedzy oraz ich zastosowań w tworzeniu reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. |
|
Literatura: |
Aktualne lektury do przedmiotu podawane są na bieżąco na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoriom, koncepcjom i metodom organizowania wiedzy przez człowieka w jego systemie poznawczym oraz odwołującym się do nich teoriom, koncepcjom i metodom organizowania i reprezentowania wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach konwersatorium omawiane są: - podstawowe pojęcia i kategorie badawcze organizacji wiedzy; - problematyka organizacji wiedzy w świetle teorii psychologii poznawczej; - teorie organizacji wiedzy w nauce o informacji; - koncepcje reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. W ramach laboratorium studenci przygotowują i przedstawiają zespołowe projekty, dotyczące wybranych koncepcji i metod organizacji wiedzy oraz ich zastosowań w tworzeniu reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych. |
|
Literatura: |
Aktualne lektury do przedmiotu podawane są na bieżąco na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.