Użytkownicy i użytkowanie informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D3UIUI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Użytkownicy i użytkowanie informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat zachowań w procesach pozyskiwania i wyszukiwania informacji oraz jej użytkowania. |
Pełny opis: |
Wykład: 1) Zachowania informacyjne – pojęcie, charakterystyka, uwarunkowania, typologia. Szukanie, wyszukiwanie, pozyskiwanie informacji jako jedna z odmian zachowań informacyjnych. 2) Wybrane modele i koncepcje zachowań informacyjnych. Bariery informacyjne. 3) Zniekształcanie informacji, manipulowanie informacją, dezinformacja. 4) User Experience (UX) - podstawy. Ćwiczenia: 1) Charakterystyka/próba identyfikacji użytkownika informacji w kontekście generacyjnym (zachowania informacyjne wyodrębnionych przez socjologów pokoleń, od Baby Boomers po pokolenie Alfa) 2) Użytkownik informacji w Internecie jako (nie)świadomy dostarczyciel informacji – pliki cookie i cookiless, fingerprint i user agent; podstawowe i aktualne regulacje prawne dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu informacji pozyskiwanych o użytkownikach informacji 3) Narzędzia i metody współczesnej wojny informacyjnej (na podstawie rosyjskiej dezinformacji przed inwazją na Ukrainę) 4) FOMO jako zjawisko rosnące (skala FOMO w Polsce, FOMO a przeciążenie informacją, FOMO a umiejętność korzystania z nowych mediów, i in.) |
Literatura: |
Wykład: 1) Cisek, Sabina (2009). Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w świetle anglojęzycznej literatury przedmiotu. PTINT Praktyka i Teoria Informacji Naukowej, nr 4, s. 3-11. http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek (preprint) 2) Cisek, Sabina (2017). Zachowania informacyjne – wybrane aspekty. Biuletyn EBIB, nr 173. http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/536 3) Krakowska, Monika (2016). Zachowania informacyjne człowieka. W: Babik, Wiesław red. Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 429-455. 4) Mierzecka-Szczepańska, Anna (2013). Badania zachowań informacyjnych. Warszawa: Wydaw. SBP 5) Nunnaly, B., Farkas, D. (2018). Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów. Gliwice: Helion http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=800&dirids=1 6) Pulikowski, Arkadiusz (2018). Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej: strategie i interakcje. Katowice: Wydaw. UŚ 7) Świgoń, Marzena (2016). Bariery informacyjne. W: Babik, Wiesław red. Nauka o informacji. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 457-467. Ćwiczenia: Wybrane artykuły naukowe oraz raporty z badań na temat realizowanych podczas ćwiczeń tematów, np.: 1.Feliksiak, Michał (2022). Korzystanie z Internetu w Polsce w 2022. Komunikat z Badań CBOS [Online], nr 77, s. 1-17. 2. Gruchoła, Małgorzata (2016). Pokolenie Alpha - nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, t.10, nr 3, s. 5-13. 3. Jupowicz-Ginalska, Anna, Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata, i in. (2022). FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem. Raport z badań; online: https://fomo.wdib.uw.edu.pl/do-pobrania/. 4. Janusz-Lorkowska, Monika (2019). iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen (Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376). Toruńskie Studia Bibliologiczne [Online], t. 12, nr 2 (23), s. 139–158. 5. Lange, Rafał, Ładna, Agnieszka, Wrońska, Agnieszka, i in. (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK – Państwowy Instytut Badawczy, online: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html. 6. Miotk, Anna (2023). Popularność ChatGPT wśród polskich internautów. Raport PBI (Polskie Badania Internetu); online: https://pbi.org.pl/raporty/chatgpt-na-topie/. 7. Rosa, Grażyna (2013). Formy komunikacji Polaków na podstawie badań pokoleń Y, X i baby boomers. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 29, s. 135-145. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - teorie, modele, metody badawcze i terminologię z zakresu bibliologii i informatologii oraz dyscyplin pokrewnych, stosowane w badaniach użytkowników informacji i procesów korzystania z informacji (K_W01, K_W02, K_W03, K_W07). Absolwent potrafi: - korzystać z wiedzy teoretycznej, stosować odpowiednie modele w badaniach użytkowników i procesów użytkowania informacji (K_U01), - kategoryzować użytkowników, identyfikować ich potrzeby i zachowania informacyjne (K_U03), - dokonywać syntez dotyczących zmian w zachowaniach użytkowników w kontekście upowszechnienia technologii cyfrowych i dostępu do informacji (K_U03), - przygotowywać wystąpienia ustne o charakterze naukowym, dotyczące problematyki użytkowników informacji (K_U06), - samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności niezbędne w badaniu użytkowników oraz obsłudze ich potrzeb informacyjnych (K_U09). Absolwent jest gotów do: - oceny stanu własnej wiedzy niezbędnej do badania zachowań użytkowników informacji w różnych kontekstach (K_K01), - przestrzegania zasad etycznych w pracy z użytkownikami informacji (K_K03). Wiedza: Student zna: dorobek nauki w zakresie szeroko rozumianych zachowań informacyjnych; zna i rozumie najważniejsze sposoby poznania i interpretacji zachowań informacyjnych użytkowników (uczestników społecznego środowiska informacyjnego); wybrane aktualne dylematy, kierunki i trendy w badaniach zachowań informacyjnych. Umiejętności Student: posługuje się podstawowymi koncepcjami teoretycznymi i pojęciami funkcjonującymi w obszarze zachowań informacyjnych; rozpoznaje różne rodzaje zachowań i potrzeb informacyjnych człowieka, potrafi je zinterpretować, stosując typowe podejścia i metody diagnostyczne. Kompetencje społeczne Student: podejmuje próby rozwiązania napotykanych problemów profesjonalnych w zakresie zachowań informacyjnych, odwołując się do dorobku nauki, najlepszych praktyk profesjonalnych oraz zasad postępowania przyjętych w profesjach informacyjnych; jest świadom konieczności permanentnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w odpowiedzi na nowe osiągnięcia nauki, zmiany zachodzące w środowisku informacyjnym oraz zmiany zachowań informacyjnych człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - obecność (możliwa jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) oraz praca pisemna oceniana jak egzamin. Warunkiem złożenia pracy jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia - obecność (możliwa jedna nieusprawiedliwiona nieobecność) oraz krótki, krytyczny esej na tak skonstruowany temat, by można było nawiązać do większości problemów i zagadnień poruszanych w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Wiorogórska | |
Prowadzący grup: | Monika Janusz-Lorkowska, Zuzanna Wiorogórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Wiorogórska | |
Prowadzący grup: | Hubert Kuliński, Zuzanna Wiorogórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.