Nauka o informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-Z1NOI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka o informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład wprowadza w problematykę badawczą nauki o informacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. Studenci zapoznają się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym dyscypliny, w tym w architekturze informacji traktowanej jako subdyscyplina nauki o informacji. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów omawiane są następujące zagadnienia: 1. Geneza i czynniki wpływające na rozwój nauki o informacji. 2. Definiowanie agendy badawczej nauki o informacji 4. Główne pojęcia i kategorie badawcze nauki o informacji 5. Modele i obszary badań oraz typy problemów badawczych 6. Kierunki badań we współczesnej nauce o informacji 7. Architektura informacji jako obszar badań nauki o informacji W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy: 1. Społeczeństwo informacyjne - czym jest, jak powstało, jak wygląda 2. Rola danych we współczesnym społeczeństwie 3. Tekst naukowy jako gatunek - jak się nim posługiwać 4. Dziedzinowe słowniki i encyklopedie dla badaczy informacji 5. Informacja w naszym życiu, czyli pola badawcze nauki o informacji z innej perspektywy |
Literatura: |
Wykład: Babik, W. (red.): Nauka o informacji. Warszawa, Wydaw. SBP 2016 (wybrane fragmenty) Dembowska, M.: Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991 (wybrane fragmenty) Sapa, R.: Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Sosińska-Kalata, B.: Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne 2013 vol. 51 nr 2 s. 9-41 Sosińska-Kalata, B. Kierunki rozwoju współczesnej informatologii. FBM 2017 vol. 10nr 2, 25-46; dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/333809635_Kierunki_rozwoju_wspolczesnej_informatologii Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E. (red): Nauka o informacji w okresie zmian. SBP, Warszawa 2013. Rubin, Richard. E.: Foundations of library and information science. Neal Schuman Publishers, New York 2010. Ćwiczenia: Białobłocki, T., Moroz, J., Zacher, W. L., & Nowina-Konopka, M. (2006). Społeczeństwo inform@cyjne: istota, rozwój, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. DESI (b.d.). Digital Economy and Society Index. https://digital-agenda- data.eu/datasets/desi/visualizations EASE (2018). Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim. European Science Editing, 44(4):e1-e16. doi:10.20316/ESE.2018.44.e1 GUS (2022). Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2021. Warszawa, Szczecin: GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html# Kęsy, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka informatyki, 6, 74-92. Koćwin, L. (2019). Wyzwania i problemy kreacji społeczeństwa informacyjnego w Polsce. W: J. Kędzior (red.), Praktyki komunikacyjne (s. 97-123). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Maćkiewicz, J. (1996). Jak pisać teksty naukowe?. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Siuda, P. & Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa, PWN Śledziewska, K. & Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie: - podstawową terminologię ogólną i specjalistyczną w zakresie bibliologii i informatologii (K_W02) UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi: - zastosować adekwatne metody badań z obszaru bibliologii i informatologii do rozwiązania problemu badawczego (K_U01) - identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze w odniesieniu do teorii właściwych dla bibliologii i informatologii (K_U03) - stosować terminologię specjalistyczną z obszaru bibliologii i informatologii do interpretacji i rozwiązania danego problemu badawczego (K_U01) KOMPETENCJE: Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych w obszarze bibliologii i informatologii (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia: aktywność, praca pisemna |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Patryk Hubar-Kołodziejczyk, Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. W trakcie wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Korzenie nauki o informacji i czynniki wpływające na jej rozwój; nazewnictwo dyscypliny 2. Definicje nauki o informacji; interdyscyplinarność nauki o informacji 4. Główne pojęcia i kategorie badawcze nauki o informacji: dane, informacja, wiedza, dokument, użytkownik informacji, system informacyjny, proces informacyjny 5. Modele i obszary badań; typy problemów badawczych 6. Kierunki badań we współczesnej nauce o informacji 7. Architektura informacji jako obszar badań nauki o informacji W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy: 1. Społeczeństwo informacyjne - czym jest, jak powstało, jak wygląda 2. Rola danych we współczesnym społeczeństwie 3. Tekst naukowy jako gatunek - jak się nim posługiwać 4. Dziedzinowe słowniki i encyklopedie dla badaczy informacji 5. Informacja w naszym życiu, czyli pola badawcze nauki o informacji z innej perspektywy |
|
Literatura: |
Wykład: Babik, W. (red.): Nauka o informacji. Warszawa, Wydaw. SBP 2016 (wybrane fragmenty) Dembowska, M.: Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991 (wybrane fragmenty) Sapa, R.: Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Sosińska-Kalata, B.: Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne 2013 vol. 51 nr 2 s. 9-41 Sosińska-Kalata, B. Kierunki rozwoju współczesnej informatologii. FBM 2017 vol. 10nr 2, 25-46; dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/333809635_Kierunki_rozwoju_wspolczesnej_informatologii Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E. (red): Nauka o informacji w okresie zmian. SBP, Warszawa 2013. Rubin, Richard. E.: Foundations of library and information science. Neal Schuman Publishers, New York 2010. Ćwiczenia: Białobłocki, T., Moroz, J., Zacher, W. L., & Nowina-Konopka, M. (2006). Społeczeństwo inform@cyjne: istota, rozwój, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. DESI (b.d.). Digital Economy and Society Index. https://digital-agenda- data.eu/datasets/desi/visualizations EASE (2018). Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim. European Science Editing, 44(4):e1-e16. doi:10.20316/ESE.2018.44.e1 GUS (2022). Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2021. Warszawa, Szczecin: GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html# Kęsy, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka informatyki, 6, 74-92. Koćwin, L. (2019). Wyzwania i problemy kreacji społeczeństwa informacyjnego w Polsce. W: J. Kędzior (red.), Praktyki komunikacyjne (s. 97-123). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Maćkiewicz, J. (1996). Jak pisać teksty naukowe?. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Siuda, P. & Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa, PWN Śledziewska, K. & Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Patryk Hubar-Kołodziejczyk, Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką badawczą nauki o informacji w ujęciu historycznym oraz współczesnym. W szczególności, studenci będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi problemami badawczymi w obszarze badawczym architektura przestrzeni informacyjnych. W trakcie wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Korzenie nauki o informacji i czynniki wpływające na jej rozwój; nazewnictwo dyscypliny 2. Definicje nauki o informacji; interdyscyplinarność nauki o informacji 4. Główne pojęcia i kategorie badawcze nauki o informacji: dane, informacja, wiedza, dokument, użytkownik informacji, system informacyjny, proces informacyjny 5. Modele i obszary badań; typy problemów badawczych 6. Kierunki badań we współczesnej nauce o informacji 7. Architektura informacji jako obszar badań nauki o informacji W trakcie ćwiczeń poruszane będą następujące tematy: 1. Społeczeństwo informacyjne - czym jest, jak powstało, jak wygląda 2. Rola danych we współczesnym społeczeństwie 3. Tekst naukowy jako gatunek - jak się nim posługiwać 4. Dziedzinowe słowniki i encyklopedie dla badaczy informacji 5. Informacja w naszym życiu, czyli pola badawcze nauki o informacji z innej perspektywy |
|
Literatura: |
Wykład: Babik, W. (red.): Nauka o informacji. Warszawa, Wydaw. SBP 2016 (wybrane fragmenty) Dembowska, M.: Nauka o informacji naukowej (informatologia). Organizacja i problematyka badań w Polsce. Warszawa: IINTE 1991 (wybrane fragmenty) Sapa, R.: Metodologia badań obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. Sosińska-Kalata, B.: Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne 2013 vol. 51 nr 2 s. 9-41 Sosińska-Kalata, B. Kierunki rozwoju współczesnej informatologii. FBM 2017 vol. 10nr 2, 25-46; dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/333809635_Kierunki_rozwoju_wspolczesnej_informatologii Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E. (red): Nauka o informacji w okresie zmian. SBP, Warszawa 2013. Rubin, Richard. E.: Foundations of library and information science. Neal Schuman Publishers, New York 2010. Ćwiczenia: Białobłocki, T., Moroz, J., Zacher, W. L., & Nowina-Konopka, M. (2006). Społeczeństwo inform@cyjne: istota, rozwój, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. DESI (b.d.). Digital Economy and Society Index. https://digital-agenda- data.eu/datasets/desi/visualizations EASE (2018). Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim. European Science Editing, 44(4):e1-e16. doi:10.20316/ESE.2018.44.e1 GUS (2022). Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2021. Warszawa, Szczecin: GUS. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,1,15.html# Kęsy, M. (2011). Społeczeństwo informacyjne w rozwoju cywilizacyjnym ludzkości. Dydaktyka informatyki, 6, 74-92. Koćwin, L. (2019). Wyzwania i problemy kreacji społeczeństwa informacyjnego w Polsce. W: J. Kędzior (red.), Praktyki komunikacyjne (s. 97-123). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Maćkiewicz, J. (1996). Jak pisać teksty naukowe?. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Siuda, P. & Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa, PWN Śledziewska, K. & Włoch, R. (2020). Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.