Strategie i metody wyszukiwania informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-Z1SIMWI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie i metody wyszukiwania informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-ZAOCZNE I STOPNIA - 1 semestr |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=3863 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
UWAGA! ZAJĘCIA PROWADZONE W TRYBIE ZDALNYM NA PLATFORMIE KAMPUS UW I PRZY UŻYCIU GOOGLE MEET! Linki do kursu na platformie KAMPUS i do spotkania w Google Meet zostaną Państwu przesłane na skrzynki mailowe. Zajęcia poświęcone są stosowanym w praktyce strategiom i metodom wyszukiwania informacji w tradycyjnych i elektronicznych systemach informacyjno-wyszukiwawczych (katalogach, bazach danych, zasobach Internetu). Na zajęciach omawia się aparat wyszukiwawczy tych systemów oraz zasady doboru najlepszej strategii – uzależnionej od potrzeb informacyjnych użytkowników i wykorzystywanych źródeł. Ponadto zaprezentowane zostaną narzędzia i źródła przydatne w procesie wyszukiwania. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji w Internecie. Uczestnictwo w kursie pozwoli na: • Precyzyjne określanie potrzeb informacyjnych: ich werbalizację, przekształcenie na instrukcje zrozumiałą dla systemów wyszukujących (znalezienie właściwych słów kluczowych i połączenie ich odpowiednimi operatorami Boole’a) • Zdobycie wiedzy o wartościowych źródłach informacji w Internecie • Tworzenie strategii wyszukiwawczej właściwej dla tematu wyszukiwania • Poprawną ocenę wiarygodności znalezionych informacji • Zdobycie wiedzy na temat różnych typów oprogramowania, które uczynią prace z wynikami wyszukiwania łatwiejszą • Korzystania z menedżerów bibliograficznych • Właściwego cytowania źródeł W trakcie zajęć studenci poznają źródła informacji z różnych obszarów wiedzy: naukowe, statystyczne, biznesowe. Zajęcia będą kładły nacisk na ćwiczenia praktyczne: wyszukiwanie i pracę z wyszukanymi informacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa:- Cole, M. J., Hendahewa, C., Belkin, N. J., & Shah, C. (2015). User Activity Patterns During Information Search. ACM Transactions on Information Systems, 33(1), 39. doi:10.1145/2699656 Godbold, N. (2006). Beyond information seeking: towards a general model of information behaviour. Information Research, 11(4). Retrieved from http://www.informationr.net/ir/11-4/paper269.html - Pamuła-Cieślak N.: Typologia zasobów Ukrytego Internetu. „Przegląd Biblioteczny” 2006 z. 2 , s. 153-164 Lown, C., Sierra, T., & Boyer, J. (2013). How Users Search the Library from a Single Search Box. College & Research Libraries, 74(3), 227-241. Sapa, R. (2008). Potencjał bibliotecznych katalogów online w zakresie sprzyjania zjawisku przypadkowego pozyskiwania informacji o literaturze naukowej. Przegląd Biblioteczny, 76(1), 87-110. - Sobielga, J (1999).: Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych. Zagadnienia Informacji Naukowe, 2, 96-102. • Szczepańska, A. (2007). Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce. Przegląd Biblioteczny, 75(2), 233-251. Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179-188. doi:https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016 Literatura uzupełniająca: • Bates M.J.: Design of browsing and berrypicking techniques for the online search interface. “Online Review”1989 13(5), pp. 407-424 • Bates M.J.: Super Searchers Do Business : The Online Secrets of Top Business Researchers. Medford, NJ 2000 • Choo, C. W., B. Detlor, et al. . Information seeking on the Web: An integrated model of browsing and searching.” First Monday” 2000, 5. Dostępny w World Wide Web: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/729/638 • Ellis, D.: Ellis’s Model of Information-Seeking Behavior. K. Fisher, et al.: Theories of Information Behavior: A researcher's guide. Medford, NJ, Information Today,pp. 230-234 • Foster, A:. . A Nonlinear Model of Information-Seeking Behavior. ”Journal of the American Society for Information Science and Technology” 2004, 55(3): pp.228-237 • Foster, A.E.: () A non-linear model of information seeking behavior, “Information Research” 2005, 10(2) paper 222. Dostępny w World Wide Web: http://InformationR.net/ir/10-2/paper222.html • Foster A.: Serendipity and information seeking: an empirical study. „Journal of Documentation” 2003, 59 (3), pp.321-340 • Harter St.P.: Online Information Retrieval: Concepts , Principles and Techniques. Orlando, Academic Press 1988, pp.170-204: Search Strategies and Heuristics • Kuhlthau, C. C.: Kuhlthau’s Information Search Process. W: K. Fisher, et al.: Theories of information behavior: A researcher's guide. Medford, NJ, Information Today: 2005, pp. 230-234 • Kuhlthau, C. C.: Information Search Process. Dostępny w World Wide Web: http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/information_search_process.htm • Materska K.: Heurystyka informacyjna. „Przegląd Biblioteczny” 1994 nr 3/4, s.263-267 • Materska K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa, 2007, rozdz.2.3 • Materska K.: Rozwiązania intranetowe a potrzeby informacyjne różnych grup użytkowników. W: Multimedialne i Sieciowe Systemy Informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz.Daniłowicza.. Wrocław, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, 2004. Vol. 1, s. 353-360 • Nahotko M.: Wyszukiwanie informacji w Semantycznym Web. „Bibliotekarz” 2004 nr 9 s. 13-16 • Próchnicka M.: Style interakcji użytkowników z systemami wyszukiwania informacji. Określenia. Problematyka. Próba typologii. „Zagadnienia Informacji Naukowej” 1999 nr 1, s.29 -36 • Próchnicka M.: Zachowania użytkowników w procesie poszukiwania informacji. „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej” z.1 [3] 1993, s.159-173 • Próchnicka M.: Metafory Internetu a strategie poszukiwania informacji w sieci. W: Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy. Katowice, Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2006 (Prace PTIN nr 6), s.40-49 • Rosenfeld L., Morville P.: Architektura informacji w serwisach internetowych. Gliwice, Helion 2003, Rozdz. 3 Potrzeby i zachowanie użytkowników: s. 47-55 • - Roszkowski M.: Rola dziedzinowych systemów hipertekstowych w zarządzaniu informacją w nauce W: Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. Diany Pietruch Reizes. Katowice: Wydaw. UŚ, 2008, s.149-157 • Savolainen, R. & J. Kari. "User-defined relevance criteria in web searching." “Journal of Documentation” 2006, 62(6),pp. 685-707 • Shen, Y.: Information Seeking in Academic Research: A Study of the Sociology Faculty at the University of Wisconsin-Madison. “Information Technology & Libraries” (March) 2007, pp. 1440 • Skórka S.: Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym serwisie internetowym. „Przegląd Biblioteczny” 2005 z.3, s.321-340 • Skórka S.: Zachowania wyszukiwawcze użytkowników systemu hipertekstowego W: Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy. Katowice, Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2006 (Prace PTIN nr 6), s. 198-207 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych będących punktem odniesienia dla badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej Umiejętności Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy własne dla potrzeb użytkowników informacji Inne kompetencje Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność - pozytywna aktywność na zajęciach, wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń i w domu) – 50% - test -50% Uczestnicy zajęć proszeni są o założenie kont bibliotecznych w BUW! |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mierzecka | |
Prowadzący grup: | Anna Mierzecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mierzecka | |
Prowadzący grup: | Anna Mierzecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.