Historia informacji i komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-Z2HIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia informacji i komunikacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-ZAOCZNE I STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką historii informacji i komunikacji w perspektywie badań bibliologiczno-informatologicznych oraz dyscyplin pokrewnych. W toku kursu studenci poznają wybrane teorie i metody badawcze komunikacji społecznej, mające zastosowanie dla badań z zakresu architektury informacji oraz podstawową terminologię dotyczącą historii informacji i komunikacji. |
Pełny opis: |
Po zakończeniu kursu studenci potrafili będą identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze dotyczące historii informacji i komunikacji. Znane im będą szanse i zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjnych w wymiarze jednostkowym i społecznym, w ujęciu historycznym. Ważną umiejętnością będzie wreszcie zdolność charakteryzowania wybranych procesów informacyjnych w perspektywie historycznej, w kontekście wykorzystania w nich technologii informacyjnych. Przedmiot ma za zadanie przygotować studentów do krytycznej oceny własnej wiedzy dotyczącej historii informacji i komunikacji. |
Literatura: |
1. Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012 2. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008 3. Bogunia-Borowska M., Rzońca J., Media dwudziestolecia, Warszawa 2022 4. Bolter J.D., Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, Kraków-Bydgoszcz 2014 5. Bösch F., Media a przemiany historyczne. Od druku do Internetu, Warszawa 2021 6. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 7. Brookfield K., Pismo, Warszawa 1996 8. Cave R., Ayard S., Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, Warszawa 2015 9. Diringer D., Alfabet, Warszawa 1972 10. Dobrowolski P.T., Świat ze słów. Angielskie miesięczniki XVIII wieku. Media, informacja i opinia publiczna, Warszawa 2018 11. Drob J. A., Obieg informacji w Europie w połowie XVII wieku w świetle drukowanych i rękopiśmiennych gazet w zbiorach watykańskich, Lublin 1993 12. Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku), Warszawa 2019 13. Duncan D., Index, A History of the a Bookish Adventure (Penguin Books, September 2021) 14. Eisenstein E.L., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004 15. Febvre L., Martin H.-J., Narodziny książki, Warszawa 2014 (o tej książce: https://ohistorii.blogspot.com/2014/12/l-febvre-h-j-martin-narodziny-ksiazki.html) 16. Gajlewicz-Korab K., Francuska prasa drukowana. Narodziny, rozwój, era cyfrowa, Warszawa 2018 17. Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980 18. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005 19. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004 20. Goban-Klas T., Wartki nurt mediów. Ku nowym formom życia informacji, Kraków 21. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001 22. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008 23. Goody J., Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006 24. Goody J., Mit, rytuał i oralność, Warszawa 2012 25. Grzelewska D., Habielski R., Kozieł A., Osica J., Piwońska-Pykało L., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001 26. Grochowski R., Komunikacja społeczno-symboliczna starożytnej Krety. Próba charakterystyki okresu minojskiego, Poznań 2016 27. Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006 28. Historia idei komunikacji, red. M. Wendland, Poznań 2015 29. Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017 30. Imańska I., Druk jako wielofunkcyjny środek przekazu w czasach saskich, Toruń 2000 31. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006 32. Kitrasiewicz P., Filmowcy przedwojennej Warszawy, Warszawa 2022 33. Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, pod red. K. Stępniaka i M. Rajewskiego, Lublin 2008 34. Kotarski E., Kultura medialna średniowiecza. Europa łacińska, Warszawa 2017 35. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2016 36. Lankau J., Prasa staropolska na tle prasy w Europie 1513-1729, Kraków 1960 37. Levinson P., Miękkie ostrze, czyli Historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa 2006 38. Lobin H., Marzenie Engelbarta. Czytanie i pisanie w świecie cyfrowym, Warszawa 2017 39. Łojek J., Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII wieku, Warszawa 1960 40. Majewski P., Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warszawa 2013 41. Maliszewski K., Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej. Studia z dziejów kształtowania się form i treści społecznego przekazu w Rzeczypospolitej szlacheckiej, Toruń 2001 42. Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Warszawa 2012 43. Olsin D.R., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010 44. Ong W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011 45. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980 46. Petrucci A., Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010 47. Pirożyński J., Z dziejów obiegu informacji w Europie XVI wieku. Nowiny z Polski w kolekcji Jana Jakuba Wicka w Zurychu z lat 1560-1587, Kraków 1995 48. Ptak J., Chorągiew w komunikacji społecznej w Polsce piastowskiej i jagiellońskiej, Lublin 2002 49. Rodak P., Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Warszawa 2009 50. Setkowicz K., Romans rycerski a początki zawodu pisarza w Hiszpanii. Przypadek Feliciano de Silva (ok. 1489-1554), Toruń 2020 (rozdział: „Książka drukowana w szesnastowiecznej Hiszpanii”) 51. Smith M.M., The Title-Page. Its Early Development, 1460-1510, London 2000 52. Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001 53. Vallejo I., Nieskończoność w papirusie. Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych, Katowice 2021 54. Vanderdorpe C., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008 55. Wheeler T., From Gutenberg to Google. The History of Our Future, Brookings Institution Press 2019 56. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005 57. Zanker P., August i potęga obrazów, Poznań 1999 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu historię informacji i komunikacji, opisywaną w perspektywie badań bibliologiczno-informatologicznych oraz dyscyplin pokrewnych - wybrane teorie i metody badawcze komunikacji społecznej, mające zastosowanie dla badań z zakresu architektury informacji - podstawową terminologię dotyczącą historii informacji i komunikacji Absolwent potrafi: - identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze dotyczące historii informacji i komunikacji - identyfikować szanse i zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjnych w wymiarze jednostkowym i społecznym, w ujęciu historycznym - scharakteryzować wybrane procesy informacyjne przez pryzmat wykorzystania w nich technologii informacyjnych, przyjmując perspektywę historyczną Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy dotyczącej historii informacji i komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na zajęciach; obecność na zajęciach; prezentacja; egzamin. Ćwiczenia: - Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć. - Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie prezentacji zaliczeniowej w wyznaczonym terminie. - Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Tafiłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Tafiłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Tafiłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Tafiłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.