Wybrane zagadnienia historii współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D1WZHW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia historii współczesnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę Konwersatorium podejmujące najważniejsze wydarzenia z historii Kościoła od końca XIX w. i jego wpływ na współczesny świat. Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz. Spojrzenie na historię najnowszą Polski na tle dziejów powszechnych ze względu na potrzeby intelektualne przyszłego dziennikarza/publicysty. Przegląd najważniejszych zagadnień z drugiej połowy XIX w. oraz XX w. kształtujących genezę współczesności. Odwołanie do zachodzących procesów, cezur, spektakularnych wydarzeń i zjawisk "długiego trwania" oraz ocen i interpretacji powtarzających się w medialnych debatach dawniej i dziś. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę Konwersatorium, najważniejsze tematy. - znaczenie soborów i synodów Kościoła katolickiego wobec współczesnego świata i Polski - wojny światowe i oddziaływanie Kościoła katolickiego - znaczenie współczesnych świętych w kształtowaniu obrazu Kościoła katolickiego - Kościół w Ameryce Południowej w połowie XX i XXI wieku - rola Kościoła w kształtowaniu się opozycji w Polsce wobec PRL - Działalność kleru wobec współczesnych zagrożeń - Edukacja katolicka - Pomoc charytatywna Kościoła - Współczesne problemy Kościoła katolickiego - Dlaczego współczesny Kościół jest w kryzysie? Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz. Próba odpowiedzi na pytanie: "Co dziennikarz powinien wiedzieć o historii Polski na tle dziejów powszechnych XIX-XXI w.?" ze względu na współczesne diagnozowanie i prognozowanie. Celem zajęć jest zarówno uporządkowanie podstawowej wiedzy, jak i głębsza refleksja dotycząca zagadnień politycznych, społecznych, gospodarczych i medialnych, istotnych dla zrozumienia polskich dziejów najnowszych. Rozpatrywane są problemy strategii i taktyki w ich aspektach wewnętrznych i międzynarodowych (prawidłowości i wyjątki od reguły), a także takie zagadnienia, jak rola mitu i klimatu opinii w świadomości politycznej i sposobach myślenia, integracja i dezintegracja (społeczna, narodowa, wokół wartości), zakres swobód obywatelskich i ich ograniczeń (w tym sytuacja mediów), zmienność i stałość w polityce i życiu społecznym. Zajęcia powinny ugruntować przekonanie o niezbędności posiadania wiedzy historycznej i sprawnego posługiwania się nią przez współczesnego dziennikarza. |
Literatura: |
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę Podstawowa literatura: Banaszak M., Historia Kościoła katolickiego, t. 2–4. Warszawa 1986. Fracik T., Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2021. Modras R., Kościół katolicki i antysemityzm w Polsce w latach 1933–1939, Kraków 2006. Nowak A., Obirek S., Babilon. Kryminalna historia kościoła, Warszawa 2022. Romaniuk M.P., Prymas Wyszyński. Biografia i wybrane źródła, Gniezno 2001 Roszkowski W., Historia Polski 1914-2000, Warszawa 2001. Schatz K., Sobory powszechne – punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001. Żaryn J., Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce 1944-1989, Warszawa 2003. Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz. A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 A. Czubiński, Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002 A. Dudek, Pierwsze lata III Rzeczypospolitej (1989-2001), Kraków 2002 W. Roszkowski, Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2017 R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX w., Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę - zna podstawową metodologię nauk humanistycznych wykorzystaną w badaniach medioznawczo – historycznych - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Kościoła na świecie od końca XIX w. do czasów współczesnych - ma wiedze o powiązaniach historii kościoła z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, które mogą być pomocne w pracy dziennikarskiej - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych źródeł do obiektywnej interpretacji faktów - umie przygotować materiał historyczny w oparciu o źródła do popularyzacji Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz. # Wiedza - znajomość periodyzacji i podstawowej faktografii dotyczącej najnowszej historii Polski na tle historii powszechnej od połowy XIX w. - rozpoznawalność postaci historycznych - orientacja w terminologii dotyczącej tych zagadnień - znajomość mechanizmów rządzących walką polityczną prowadzoną metodami perswazji, manipulacji, a niekiedy też przemocy. # Umiejętności - samodzielna analiza procesów i wydarzeń historycznych ze względu na ich znaczenie współczesne - konfrontacja wiedzy typu podręcznikowego z rozmaitymi zastrzeżeniami i wątpliwościami - wskazanie elementów specyficznych dla pewnych okresów i podokresów dziejów Polski oraz uniwersalnych zasad kształtujących realia życia politycznego i społecznego w Polsce i Europie - wychwycenie różnic między oficjalnie deklarowanymi zamierzeniami a skrywanymi celami rozgrywek prowadzonych przez liderów politycznych i podmioty zbiorowe. # Kompetencje - znajomość dziejów Polski w kontekście najnowszej historii Europy, kształtująca w bieżącej publicystyce politycznej zrozumienie specyfiki polskich doświadczeń historycznych, ale również ich aspektów uniwersalnych - racjonalne spojrzenie na kwestie polityki historycznej, a także na typy historycznej argumentacji używanej we współczesnych bataliach politycznych i medialnych - rozróżnianie głębszych motywacji ideowych oraz elementów czysto taktycznych w bieżącej walce politycznej, wynikające ze znajomości faktów i procesów historycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę - obecność na zajęciach, ocena przygotowywanych prezentacji, czynny i merytoryczny udział w konwersatorium Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz. Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności); przewidywane zaliczenie pisemne na ocenę, oceny pozytywne nie mogą być poprawiane, natomiast oceny negatywne mogą być poprawiane tylko raz, przy czym konieczne jest dotrzymanie przez studenta wyznaczonego terminu poprawy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina, Marek Tobera | |
Prowadzący grup: | Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina, Marek Tobera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina | |
Prowadzący grup: | Robert Czarnowski, Kamila Kamińska-Chełminiak, Dariusz Kuźmina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.