Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia historii współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-D1WZHW
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia historii współczesnej
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę

Konwersatorium podejmujące najważniejsze wydarzenia z historii Kościoła od końca XIX w. i jego wpływ na współczesny świat.

Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.

Spojrzenie na historię najnowszą Polski na tle dziejów powszechnych ze względu na potrzeby intelektualne przyszłego dziennikarza/publicysty. Przegląd najważniejszych zagadnień z drugiej połowy XIX w. oraz XX w. kształtujących genezę współczesności. Odwołanie do zachodzących procesów, cezur, spektakularnych wydarzeń i zjawisk "długiego trwania" oraz ocen i interpretacji powtarzających się w medialnych debatach dawniej i dziś.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę

Konwersatorium, najważniejsze tematy.

- znaczenie soborów i synodów Kościoła katolickiego wobec współczesnego świata i Polski

- wojny światowe i oddziaływanie Kościoła katolickiego

- znaczenie współczesnych świętych w kształtowaniu obrazu Kościoła katolickiego

- Kościół w Ameryce Południowej w połowie XX i XXI wieku

- rola Kościoła w kształtowaniu się opozycji w Polsce wobec PRL

- Działalność kleru wobec współczesnych zagrożeń

- Edukacja katolicka

- Pomoc charytatywna Kościoła

- Współczesne problemy Kościoła katolickiego

- Dlaczego współczesny Kościół jest w kryzysie?

Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.

Próba odpowiedzi na pytanie: "Co dziennikarz powinien wiedzieć o historii Polski na tle dziejów powszechnych XIX-XXI w.?" ze względu na współczesne diagnozowanie i prognozowanie.

Celem zajęć jest zarówno uporządkowanie podstawowej wiedzy, jak i głębsza refleksja dotycząca zagadnień politycznych, społecznych, gospodarczych i medialnych, istotnych dla zrozumienia polskich dziejów najnowszych. Rozpatrywane są problemy strategii i taktyki w ich aspektach wewnętrznych i międzynarodowych (prawidłowości i wyjątki od reguły), a także takie zagadnienia, jak rola mitu i klimatu opinii w świadomości politycznej i sposobach myślenia, integracja i dezintegracja (społeczna, narodowa, wokół wartości), zakres swobód obywatelskich i ich ograniczeń (w tym sytuacja mediów), zmienność i stałość w polityce i życiu społecznym. Zajęcia powinny ugruntować przekonanie o niezbędności posiadania wiedzy historycznej i sprawnego posługiwania się nią przez współczesnego dziennikarza.

Literatura:

Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę

Podstawowa literatura:

Banaszak M., Historia Kościoła katolickiego, t. 2–4. Warszawa 1986.

Fracik T., Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2021.

Modras R., Kościół katolicki i antysemityzm w Polsce w latach 1933–1939, Kraków 2006.

Nowak A., Obirek S., Babilon. Kryminalna historia kościoła, Warszawa 2022.

Romaniuk M.P., Prymas Wyszyński. Biografia i wybrane źródła, Gniezno 2001

Roszkowski W., Historia Polski 1914-2000, Warszawa 2001.

Schatz K., Sobory powszechne – punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001.

Żaryn J., Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce 1944-1989, Warszawa 2003.

Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.

A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000

A. Czubiński, Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002

A. Dudek, Pierwsze lata III Rzeczypospolitej (1989-2001), Kraków 2002

W. Roszkowski, Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2017

R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX w., Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę

- zna podstawową metodologię nauk humanistycznych wykorzystaną w badaniach medioznawczo – historycznych

- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Kościoła na świecie od końca XIX w. do czasów współczesnych

- ma wiedze o powiązaniach historii kościoła z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, które mogą być pomocne w pracy dziennikarskiej

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych źródeł do obiektywnej interpretacji faktów

- umie przygotować materiał historyczny w oparciu o źródła do popularyzacji

Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.

# Wiedza

- znajomość periodyzacji i podstawowej faktografii dotyczącej najnowszej historii Polski na tle historii powszechnej od połowy XIX w.

- rozpoznawalność postaci historycznych

- orientacja w terminologii dotyczącej tych zagadnień

- znajomość mechanizmów rządzących walką polityczną prowadzoną metodami perswazji, manipulacji, a niekiedy też przemocy.

# Umiejętności

- samodzielna analiza procesów i wydarzeń historycznych ze względu na ich znaczenie współczesne

- konfrontacja wiedzy typu podręcznikowego z rozmaitymi zastrzeżeniami i wątpliwościami

- wskazanie elementów specyficznych dla pewnych okresów i podokresów dziejów Polski oraz uniwersalnych zasad kształtujących realia życia politycznego i społecznego w Polsce i Europie

- wychwycenie różnic między oficjalnie deklarowanymi zamierzeniami a skrywanymi celami rozgrywek prowadzonych przez liderów politycznych i podmioty zbiorowe.

# Kompetencje

- znajomość dziejów Polski w kontekście najnowszej historii Europy, kształtująca w bieżącej publicystyce politycznej zrozumienie specyfiki polskich doświadczeń historycznych, ale również ich aspektów uniwersalnych

- racjonalne spojrzenie na kwestie polityki historycznej, a także na typy historycznej argumentacji używanej we współczesnych bataliach politycznych i medialnych

- rozróżnianie głębszych motywacji ideowych oraz elementów czysto taktycznych w bieżącej walce politycznej, wynikające ze znajomości faktów i procesów historycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę

- obecność na zajęciach, ocena przygotowywanych prezentacji, czynny i merytoryczny udział w konwersatorium

Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.

Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności); przewidywane zaliczenie pisemne na ocenę, oceny pozytywne nie mogą być poprawiane, natomiast

oceny negatywne mogą być poprawiane tylko raz, przy czym konieczne jest dotrzymanie przez studenta wyznaczonego terminu poprawy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina, Marek Tobera
Prowadzący grup: Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina, Marek Tobera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Czarnowski, Dariusz Kuźmina
Prowadzący grup: Robert Czarnowski, Kamila Kamińska-Chełminiak, Dariusz Kuźmina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)