Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Materiały i teksty PR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-D2MITP-PRM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Materiały i teksty PR
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (PRMM)
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rozwój masowej komunikacji wymaga od specjalisty public relations umiejętności sprawnego, jasnego i efektywnego formułowania komunikatów i informacji, które będą dobrze odpowiadały oczekiwaniom odbiorców – grup docelowych. W działaniach PR słowa, informacje i komunikaty mają ogromną siłę, mogą skutecznie przekonywać, budować dobrą reputację lub ją niszczyć, współdecydować o sukcesie lub porażce. Specjalista public relations powinien dysponować niezbędną wiedzą z zakresu retoryki, perswazji, sztuki skutecznej argumentacji, umiejętności efektywnego polemizowania, jasnego prezentowania swoich racji i budowania pięknej formy słownej komunikatu. Przedmiot obejmuje szeroki zasób wiedzy tym zakresie, zarówno od strony teoretycznej (zasady budowy tekstów i komunikatów) jak i umiejętności praktycznych (ćwiczenia praktyczne, analiza case study) Główny nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności praktycznych studentów, niezbędnych w pracy na stanowisku specjalisty PR.

Pełny opis:

Specjalista Public Relations na każdym poziomie swojej aktywności zawodowej będzie konfrontowany z umiejętnością sprawnego, jasnego i przekonywującego formułowania informacji i komunikatów, doboru czytelnych i trafiających do odbiorców argumentów oraz posługiwania się właściwym językiem przekazu. Punktem wyjścia jest identyfikacja i dobre rozpoznanie rodzajów tekstów i materiałów Public Relations, które ogrywają ważną rolę w dzisiejszej komunikacji masowej – informacja, komunikat, polemika, podziękowania, sprostowanie, wywiad, ilustracje, tabele, rankingi, filmy, listy, komunikacja w Internecie (intranet i ekstranet), sprawozdania, raporty itp. itd. Każdy rodzaj materiału i tekstu PR jest analizowany od strony teoretycznej i ćwiczony praktycznie. Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom takiego zasobu wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych aby podejmując pracę na stanowisku specjalisty Public Relations byli dobrze przygotowani do prowadzenia profesjonalnej komunikacji z grupami docelowym przy wykorzystaniu najczęściej spotykanych w praktyce materiałów i tekstów Public Relations. Ważnym elementem zajęć jest stymulowania kreatywności i oryginalności działań słuchaczy, tak aby po ukończeniu zajęć potrafili doskonalić swój warsztat i indywidualizować treść i formę opracowywanych przekazów

Literatura:

1. B. Carroll: Writing for Digital Media. Routledge, New York London 2010.

2. R. Dilenschneider: The AMA Handbook of Public Relations. AMACOM, New York… 2010.

3. D. Newsom, J. Haynes: Public Relations Writing: Form & Style. Wadsworth Publishing, Australia… 2010.

4. J. Olędzki: Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. OW ASPRA-JR, Warszawa 2009.

5. D. Philips, P. Young: Online Public Relations: A Practical Guide to Developing an Online Strategy in the World of Social Media (PR in Practice). Kogan Page, London 2009.

6. Praca zbiorowa: Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków. ZFPR, Warszawa 2006.

7. D. Treadwell, J. B. Treadwell: Public Relations Writing. Principles in Practice. Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi 2005.

8. B. Solis, D. Breakenridge: Putting the Public Back in Public Relations: How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR. Pearson Education, Upper Saddle River 2009.

9. D. Wilcox: Public Relations Writing and Media Techniques, Allyn & Bacon. New York 2009.

Efekty uczenia się:

(Obszar wiedzy): Absolwent:

1. zna typy materiałów i tekstów używane w praktyce public relations w Polsce i na świecie, zarówno w tradycyjnym PR, jak i w mediach społecznościowych,

2. zna przykłady materiałów i tekstów używanych przez polskie i międzynarodowe instytucje, firmy i stowarzyszenia w public relations,

3. zna zasady konstruowania materiałów i tekstów public relations, strony internetowe i podręczniki, które mogą być pomocne w tym zadaniu,

4. zna standardy stosowane przez firmy, instytucje i organizacje przy opracowaniu materiałów i tekstów public relations.

(Obszar umiejętności) Absolwent:

1. odróżnia materiały i teksty public relations od form dziennikarskich i od wypowiedzi reklamowych,

2. umie wyszukiwać źródła informacji potrzebne do przygotowania materiałów i tekstów public relations,

3. umie praktycznie przygotować każdy rodzaj materiału i tekstu public relations z listy przerabianej podczas zajęć,

4. jest w stanie pracować zespołowo nad większą formą stosowaną w public relations, jak biuletyn, backgrounder lub magazyn firmowy.

(Inne kompetencje):

1. Absolwent rozumie, kiedy stosować określone typy wypowiedzi public relations i do jakich odbiorców je kierować,

2. posiada praktyczne umiejętności, które ułatwią ubieganie się o pracę i przejście ewentualnych egzaminów praktycznych i testów organizowanych przez potencjalnych pracodawców,

3. dzięki wiedzy i umiejętnościom zdobytym podczas zajęć może wpływać na kształtowanie i popularyzację profesjonalnych postaw wśród pracowników public relations

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, wykonywania zadań i ćwiczeń, zaliczenie prac praktycznych. Realizacja praktycznych pracy zaliczeniowych przygotowywanych na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Barlik
Prowadzący grup: Jacek Barlik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)