Materiały i teksty PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2MITP-PRM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Materiały i teksty PR |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rozwój masowej komunikacji wymaga od specjalisty public relations umiejętności sprawnego, jasnego i efektywnego formułowania komunikatów i informacji, które będą dobrze odpowiadały oczekiwaniom odbiorców – grup docelowych. W działaniach PR słowa, informacje i komunikaty mają ogromną siłę, mogą skutecznie przekonywać, budować dobrą reputację lub ją niszczyć, współdecydować o sukcesie lub porażce. Specjalista public relations powinien dysponować niezbędną wiedzą z zakresu retoryki, perswazji, sztuki skutecznej argumentacji, umiejętności efektywnego polemizowania, jasnego prezentowania swoich racji i budowania pięknej formy słownej komunikatu. Przedmiot obejmuje szeroki zasób wiedzy tym zakresie, zarówno od strony teoretycznej (zasady budowy tekstów i komunikatów) jak i umiejętności praktycznych (ćwiczenia praktyczne, analiza case study) Główny nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności praktycznych studentów, niezbędnych w pracy na stanowisku specjalisty PR. |
Pełny opis: |
Specjalista Public Relations na każdym poziomie swojej aktywności zawodowej będzie konfrontowany z umiejętnością sprawnego, jasnego i przekonywującego formułowania informacji i komunikatów, doboru czytelnych i trafiających do odbiorców argumentów oraz posługiwania się właściwym językiem przekazu. Punktem wyjścia jest identyfikacja i dobre rozpoznanie rodzajów tekstów i materiałów Public Relations, które ogrywają ważną rolę w dzisiejszej komunikacji masowej – informacja, komunikat, polemika, podziękowania, sprostowanie, wywiad, ilustracje, tabele, rankingi, filmy, listy, komunikacja w Internecie (intranet i ekstranet), sprawozdania, raporty itp. itd. Każdy rodzaj materiału i tekstu PR jest analizowany od strony teoretycznej i ćwiczony praktycznie. Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom takiego zasobu wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych aby podejmując pracę na stanowisku specjalisty Public Relations byli dobrze przygotowani do prowadzenia profesjonalnej komunikacji z grupami docelowym przy wykorzystaniu najczęściej spotykanych w praktyce materiałów i tekstów Public Relations. Ważnym elementem zajęć jest stymulowania kreatywności i oryginalności działań słuchaczy, tak aby po ukończeniu zajęć potrafili doskonalić swój warsztat i indywidualizować treść i formę opracowywanych przekazów |
Literatura: |
1. B. Carroll: Writing for Digital Media. Routledge, New York London 2010. 2. R. Dilenschneider: The AMA Handbook of Public Relations. AMACOM, New York… 2010. 3. D. Newsom, J. Haynes: Public Relations Writing: Form & Style. Wadsworth Publishing, Australia… 2010. 4. J. Olędzki: Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze. OW ASPRA-JR, Warszawa 2009. 5. D. Philips, P. Young: Online Public Relations: A Practical Guide to Developing an Online Strategy in the World of Social Media (PR in Practice). Kogan Page, London 2009. 6. Praca zbiorowa: Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków. ZFPR, Warszawa 2006. 7. D. Treadwell, J. B. Treadwell: Public Relations Writing. Principles in Practice. Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi 2005. 8. B. Solis, D. Breakenridge: Putting the Public Back in Public Relations: How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR. Pearson Education, Upper Saddle River 2009. 9. D. Wilcox: Public Relations Writing and Media Techniques, Allyn & Bacon. New York 2009. |
Efekty uczenia się: |
(Obszar wiedzy): Absolwent: 1. zna typy materiałów i tekstów używane w praktyce public relations w Polsce i na świecie, zarówno w tradycyjnym PR, jak i w mediach społecznościowych, 2. zna przykłady materiałów i tekstów używanych przez polskie i międzynarodowe instytucje, firmy i stowarzyszenia w public relations, 3. zna zasady konstruowania materiałów i tekstów public relations, strony internetowe i podręczniki, które mogą być pomocne w tym zadaniu, 4. zna standardy stosowane przez firmy, instytucje i organizacje przy opracowaniu materiałów i tekstów public relations. (Obszar umiejętności) Absolwent: 1. odróżnia materiały i teksty public relations od form dziennikarskich i od wypowiedzi reklamowych, 2. umie wyszukiwać źródła informacji potrzebne do przygotowania materiałów i tekstów public relations, 3. umie praktycznie przygotować każdy rodzaj materiału i tekstu public relations z listy przerabianej podczas zajęć, 4. jest w stanie pracować zespołowo nad większą formą stosowaną w public relations, jak biuletyn, backgrounder lub magazyn firmowy. (Inne kompetencje): 1. Absolwent rozumie, kiedy stosować określone typy wypowiedzi public relations i do jakich odbiorców je kierować, 2. posiada praktyczne umiejętności, które ułatwią ubieganie się o pracę i przejście ewentualnych egzaminów praktycznych i testów organizowanych przez potencjalnych pracodawców, 3. dzięki wiedzy i umiejętnościom zdobytym podczas zajęć może wpływać na kształtowanie i popularyzację profesjonalnych postaw wśród pracowników public relations |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, wykonywania zadań i ćwiczeń, zaliczenie prac praktycznych. Realizacja praktycznych pracy zaliczeniowych przygotowywanych na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Barlik | |
Prowadzący grup: | Jacek Barlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.