Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy medialne na świecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-D2SMNS
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemy medialne na świecie
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (PRMM)
DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska)
DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd)
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM)
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska)
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane są systemy medialne w różnych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych regionach świata przedstawiana jest na reprezentatywnych przykładach krajowych. Obejmuje mechanizmy regulujące działanie i współdziałanie podmiotów medialnych w ramach systemów krajowych, regionalnych (np. rynek Unii Europejskiej) i globalnych hubów medialnych (centra regionalne, semi-peryferia, rynki wschodzące). Omawiane są także kluczowe kwestie związane z ewolucją mediów, wpływające na przemiany ekosystemów medialnych.

Pełny opis:

W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane są m.in. instytucje i systemy medialne działające w krajach rozwiniętych demokracji (USA, W. Brytania, Francja, Niemcy, Skandynawia), krajach przechodzących transformację systemową (Europa Centralna i Wschodnia), autokratycznych (Chiny) i demokracji „ułomnych” (przykłady Turcji, Rosji). Szczególną uwagę poświęca się mediom globalnym, roli korporacji technologicznych w systemach medialnych oraz problemom i zagrożeniom, wywołanym przez media tzw. czwartej rewolucji przemysłowej.

Odrębnie omawianą kwestią jest analiza instrumentów (prawnych, rynkowych, politycznych), które mają zapobiegać nadmiernej koncentracji mediów, polityzacji i kulturowej homogenizacji. W tym zakresie szczególną uwagę zwraca się na systemowe podejście w poszczególnych regionach i krajach do problemu ochrony rynków, kultury i języka, budowaniu i wspieraniu wizerunku państwa za pomocą komunikacji medialnej.

Ćwiczenia poświęcone są poszerzaniu wiedzy zdobywanej na wykładach w odniesieniu do poszczególnych systemów na przykładach krajowych, sektorowych i kluczowych globalnych instytucji medialnych (np. korporacji typu BigTech, globalnych mediów informacyjnych, transformacji cyfrowej tytułów prasowych). Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne, wpływające na kształt danego systemu. Omawiane są główne instytucje krajowe i międzynarodowe mające wpływ na działanie podmiotów medialnych na różnych poziomach (globalnym, regionalnym, krajowym czy lokalnym) oraz zagrożenia dla wolności mediów, szerzenia dezinformacji, prowadzenia wojen informacyjnych. Analizowane są wyniki aktualnych raportów w zakresie zmian publiczności mediów, transparentności własności mediów czy wolności słowa oraz swobody działalności dziennikarzy.

Literatura:

Ash, T. G., Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, Kraków 2018

Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju?, Warszawa 2012

Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji, Warszawa 2013

Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Międzykulturowe aspekty działalności mediów epoce globalizacji, Warszawa 2014

Gajlewicz-Korab K., Francuska prasa drukowana. Narodziny-rozwój-era cyfrowa, Warszawa 2018

Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004

Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007

Jaskiernia A., Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Warszawa 2016

Sajna, R., Media w Hispanoameryce, Bygdoszcz 2013

K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa 2018

Strittmatter K., Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dykatura, Warszawa 2018

Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Efektem nauczania przedmiotu jest nabycie wiedzy o mechanizmach i uwarunkowaniach działania różnych systemów medialnych, w tym funkcjonowaniu mediów we współczesnych demokracjach, autokracjach oraz transformacjach systemowych. Na przykładach zwłaszcza państw europejskich, USA oraz Rosji, Chin czy Turcji z drugiej strony, ukazane zostaną kluczowe różnice systemowe mające znaczenie dla działalności mediów. Student umie wyjaśnić specyfikę i porównuje sposoby działania mediów zjawiska charakterystyczne dla różnych systemów medialnych, w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych.

Student po zaliczeniu ćwiczeń rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w skali globalnej i w poszczególnych krajach, reprezentatywnych dla danego systemu bądź regionu świata. Zna i rozumie zasady działania różnych mediów w pluralistycznych systemach.

Potrafi znaleźć aktualne źródła wiedzy na temat publiczności mediów, koncentracji własności, problemów poszczególnych sektorów mediów (np. wydawców prasy, nadawców publicznych, platform internetowych).

Metody i kryteria oceniania:

Test egzaminacyjny końcowy obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa w wykładach oraz na ćwiczeniach.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z: kolokwium z materiału obejmującego tematykę omawianą na zajęciach, zadania realizowanego w trakcie ćwiczeń oraz frekwencji.

Egzamin pisemny w formie testu z wiedzy obejmującej tematykę omawianą na wykładzie oraz na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Jaskiernia
Prowadzący grup: Katarzyna Gajlewicz-Korab, Alicja Jaskiernia, Jacek Mikucki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)