Systemy medialne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2SMNS |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy medialne na świecie |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) DM-DZIENNE I STOPNIA 3 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane są systemy medialne w różnych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych regionach świata przedstawiana jest na reprezentatywnych przykładach krajowych. Obejmuje mechanizmy regulujące działanie i współdziałanie podmiotów medialnych w ramach systemów krajowych, regionalnych (np. rynek Unii Europejskiej) i globalnych hubów medialnych (centra regionalne, semi-peryferia, rynki wschodzące). Omawiane są także kluczowe kwestie związane z ewolucją mediów, wpływające na przemiany ekosystemów medialnych. |
Pełny opis: |
W toku nauczania przedmiotu charakteryzowane są m.in. instytucje i systemy medialne działające w krajach rozwiniętych demokracji (USA, W. Brytania, Francja, Niemcy, Skandynawia), krajach przechodzących transformację systemową (Europa Centralna i Wschodnia), autokratycznych (Chiny) i demokracji „ułomnych” (przykłady Turcji, Rosji). Szczególną uwagę poświęca się mediom globalnym, roli korporacji technologicznych w systemach medialnych oraz problemom i zagrożeniom, wywołanym przez media tzw. czwartej rewolucji przemysłowej. Odrębnie omawianą kwestią jest analiza instrumentów (prawnych, rynkowych, politycznych), które mają zapobiegać nadmiernej koncentracji mediów, polityzacji i kulturowej homogenizacji. W tym zakresie szczególną uwagę zwraca się na systemowe podejście w poszczególnych regionach i krajach do problemu ochrony rynków, kultury i języka, budowaniu i wspieraniu wizerunku państwa za pomocą komunikacji medialnej. Ćwiczenia poświęcone są poszerzaniu wiedzy zdobywanej na wykładach w odniesieniu do poszczególnych systemów na przykładach krajowych, sektorowych i kluczowych globalnych instytucji medialnych (np. korporacji typu BigTech, globalnych mediów informacyjnych, transformacji cyfrowej tytułów prasowych). Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne, wpływające na kształt danego systemu. Omawiane są główne instytucje krajowe i międzynarodowe mające wpływ na działanie podmiotów medialnych na różnych poziomach (globalnym, regionalnym, krajowym czy lokalnym) oraz zagrożenia dla wolności mediów, szerzenia dezinformacji, prowadzenia wojen informacyjnych. Analizowane są wyniki aktualnych raportów w zakresie zmian publiczności mediów, transparentności własności mediów czy wolności słowa oraz swobody działalności dziennikarzy. |
Literatura: |
Ash, T. G., Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, Kraków 2018 Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju?, Warszawa 2012 Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji, Warszawa 2013 Adamowski J., Jaskiernia A. (red.), Międzykulturowe aspekty działalności mediów epoce globalizacji, Warszawa 2014 Gajlewicz-Korab K., Francuska prasa drukowana. Narodziny-rozwój-era cyfrowa, Warszawa 2018 Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004 Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002 Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Jaskiernia A., Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Warszawa 2016 Sajna, R., Media w Hispanoameryce, Bygdoszcz 2013 K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa 2018 Strittmatter K., Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dykatura, Warszawa 2018 Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Efektem nauczania przedmiotu jest nabycie wiedzy o mechanizmach i uwarunkowaniach działania różnych systemów medialnych, w tym funkcjonowaniu mediów we współczesnych demokracjach, autokracjach oraz transformacjach systemowych. Na przykładach zwłaszcza państw europejskich, USA oraz Rosji, Chin czy Turcji z drugiej strony, ukazane zostaną kluczowe różnice systemowe mające znaczenie dla działalności mediów. Student umie wyjaśnić specyfikę i porównuje sposoby działania mediów zjawiska charakterystyczne dla różnych systemów medialnych, w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych. Student po zaliczeniu ćwiczeń rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w skali globalnej i w poszczególnych krajach, reprezentatywnych dla danego systemu bądź regionu świata. Zna i rozumie zasady działania różnych mediów w pluralistycznych systemach. Potrafi znaleźć aktualne źródła wiedzy na temat publiczności mediów, koncentracji własności, problemów poszczególnych sektorów mediów (np. wydawców prasy, nadawców publicznych, platform internetowych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Test egzaminacyjny końcowy obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa w wykładach oraz na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z: kolokwium z materiału obejmującego tematykę omawianą na zajęciach, zadania realizowanego w trakcie ćwiczeń oraz frekwencji. Egzamin pisemny w formie testu z wiedzy obejmującej tematykę omawianą na wykładzie oraz na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 60 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Jaskiernia | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajlewicz-Korab, Alicja Jaskiernia, Jacek Mikucki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.