Pracownia fotografii analogowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D4PFOA-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia fotografii analogowej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem laboratorium jest prezentacja oraz twórcze eksperymenty określające techniczne granice medium fotografii. Uczestnicy kursu wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę badają m. in. kreatywne możliwości estetyki błędu oraz niestandardowych wykorzystań analogowych aspektów technologii fotograficznej. |
Pełny opis: |
Celem laboratorium jest prezentacja oraz twórcze eksperymenty określające techniczne granice medium fotografii. Uczestnicy kursu wykorzystując swoją dotychczasową wiedzę badają m. in. kreatywne możliwości estetyki błędu oraz niestandardowych wykorzystań analogowych aspektów technologii fotograficznej. W epoce niekwestionowanej dominacji fotografii cyfrowej poszukujemy odmiennych form wypowiedzi wizualnej opierającej się na próbie „rozszczelnienia” systemu „aparatu” (w rozumieniu V. Flussera) W trakcie zajęć realizowane są praktyczne zajęcia z zakresu: 1. zaawansowane techniki ciemniowe (fotomontaż, sandwich, mechaniczne działania na negatywie) 2. kreatywne łączenia obrazu - stykówka 3. samodzielna budowa kamery obscury 4. fotografia otworkowa 5. realizacja obrazu z użyciem skanera i jego manipulacji 6. wprowadzenie do technik alternatywnych – samodzielne tworzenie medium analogowego (cyjanotypia lub inne) 7. Realizacja tematu semestralnego Nakład pracy studenta: Laboratorium = 30h Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć = 60h Razem= 90h |
Literatura: |
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii Umberto Eco, Dzieło otwarte Villem Flusser, Ku filozofii fotografii Tomasz Ferenc (red), Fotografia i szaleństwo Jackie Higgins, Przewodnik po fotografii współczesnej. Dlaczego zdjęcie nie musi być ostre? Christopher James, The Book of Alternative Photographic Processes Marianna Michałowska, Niepewność przedstawienia Marianna Michałowska, Obraz utajony Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Zna zaawansowane i niestandardowe wykorzystania technologii srebrowej w fotografii Zna techniki przechodzenia z medium analogowego do cyfrowego i na odwrót. Umiejętności Umie skonstruować samodzielnie camerę obscurę i zarejestrować nią obraz. Umie kreatywnie przetwarzać obraz analogowy na cyfrowy za pomocą skanera i innych narzędzi cyfrowych Umie kreować obraz z wykorzystaniem technik powiększalnikowych oraz bezkamerowych, zna i dobiera odpowiedni proces fotografii analogowej do zamierzonego efektu Inne kompetencje Umie współpracować w grupie i twórczo dyskutować o wynikach pracy swojej oraz innych uczestników kursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne, zadania domowe. Ocena na podstawie biegłości technicznej w wykonaniu zadania oraz wartości estetycznej rezultatu finalnego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sternak | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sternak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sternak | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sternak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.