Specjalizacja prasowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D6SPPR-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja prasowa |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 6 semestr, 3 rok (spec: Dziennikarska) |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Specjalizacja składa się z ośmiu modułów tematycznych: informacja, wywiad, sylwetka, komentarz, recenzja, felieton, publicystyka, reportaż. Zajęcia prowadzą: Dziennikarze Fundacji Reporterów - mgr Beata Biel, mgr Anna Gielewska, mgr Wojciech Cieśla, mgr Mariusz Jałoszewski, mgr Paweł Reszka Kontakt: beata.biel@fundacjareporterow.org, tel. 883 953 565 Wymiar zajęć: 30 godzin Termin zajęć: środy, godz. 15:00-16:30 (od 03.04 drugi moduł 16:45-18.15) Miejsce zajęć: ul. Bednarska 2/4, sala 040 |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów. Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in. ● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd. ● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne ● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem ● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing ● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych ● praca z otwartymi zasobami ● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie TERMIN - WYKŁADOWCA - TEMAT 20.02 - Paweł Reszka - wprowadzenie, teoretyczne podstawy felietonu i recenzji 27.02 - Paweł Reszka - felieton, na przykładzie Tygodnika Powszechnego 06.03 - Beata Biel - fact-checking 13.03 - Wojciech Cieśla - narzędzia dziennikarskiego researchu, współczesna recenzja 20.03 - Mariusz Jałoszewski - felieton i analiza prawna 27.03 - Anna Gielewska - komentarz polityczny, polemika, recenzja II MODUŁY 15:00 - 16.30 (I moduł) 16.45 - 18.15 (II moduł) 03.04 - Paweł Reszka - wprowadzenie do reportażu, reportaż wcieleniowy 10.04 - Paweł Reszka - reportaż wojenny i z terenów konfliktów, praca korespondenta zagranicznego, inne spojrzenie: obraz w reportażu (gość: Wojciech Grzędziński, fotoreporter) 17.04 - Beata Biel - research w reportażu, inne spojrzenie: reportaż w świecie wideo i internetu 24.04 - Beata Biel - inne spojrzenie: reportaż w świecie liczb, etyczne granice w reportażu 08.05 - Wojciech Cieśla - dziennikarstwo śledcze w dobie 2.0 - reportaż śledczy 15.05 - Wojciech Cieśla/gość: Maciej Duda - reportaż śledczy cd. 22.05 - Anna Gielewska - reportaż polityczny, sylwetka, biografia 29.05 - Mariusz Jałoszewski, reportaż sądowy 05.06 - Mariusz Jałoszewski, mec. Konrad Orlik - jak pracować z aktami i jak pisać, żeby uniknąć procesu; pułapki |
Literatura: |
Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy. |
Efekty uczenia się: |
Student m.in. ● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu ● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską ● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia ● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną ● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować ● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych ● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału ● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Dodatkowa trzecia nieobecność jest dopuszczalna tylko pod warunkiem odrobienia jej poprzez wykonanie zadania wyznaczonego przez wykładowcę, którego ta dodatkowa nieobecność dotyczy. 2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć. 3. Punktualność w oddawaniu prac zadanych przez wykładowcę (minimum 2). Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej. 4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | Wiktor Cyrny, Marcin Radomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.