Podstawy public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z1PPRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy public relations |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci posiadają podstawowe wiadomości o komunikowaniu w firmach, instytucjach i organizacjach. Są w stanie korzystać z zaproponowanej literatury i materiałów dotyczących komunikowania (w języku polskim i angielskim), na bieżąco przygotowują się do zajęć, zgodnie z przedstawionymi wymaganiami, a przede wszystkim wykazują zainteresowanie tematyką public relations. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do dalszych studiów w obszarze komunikowania (w tym public relations), jak również wprowadzenie ich do zagadnień istotnych dla specjalistów PR na różnych etapach ich rozwoju zawodowego. Synteza teorii i praktyki w ramach „Podstaw public relations” – w połączeniu z innymi przedmiotami – ma ułatwić studentom podjęcie decyzji o wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej, w tym także na specjalności public relations i marketing medialny. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu Public relations: uwarunkowania historyczne, definicje PR, PR a dziedziny pokrewne. Zadania PR. Wizerunek, reputacja a tożsamość. Funkcje PR ze względu na otoczenie: Otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne organizacji. Zadania PR ze względu na rodzaj otoczenia organizacji. Wizerunek, reputacja a tożsamość. Typy wizerunku. Elementy tożsamości organizacji. Czynniki niewizualne tożsamości. Komunikowanie się w public relations. Media relations. Kryzys organizacji w perspektywie public relations. Sponsoring, lobbying, human relations. Organizacyjne aspekty działań PR: wewnętrzne działy PR organizacji. Badania w PR. Rynek usług PR. Organizacje branżowe PR. |
Literatura: |
Prasa branżowa – PRESS.pl, proto.pl, wirtualnemedia.pl, publicrelations.pl Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, WK, Warszawa 2015 Black S., Public relations, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999 Seitel P. F., Public relations w praktyce, Felberg SJA, Warszawa 2003 Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu „Podstawy public relations” student jest gotowy do dalszych, bardziej zaawansowanych zajęć z public relations, posiada wiedzę teoretyczną, warsztatową i praktyczną, która pomoże w rozwoju akademickim i profesjonalnym w obszarze komunikowania w różnych sektorach: (WIEDZA) 1. Potrafi zdefiniować, czym jest public relations, jak powstało i jakie są jego związki z zarządzaniem i z innymi dziedzinami komunikowania. 2. Wie, jak wygląda zarządzanie komunikowaniem, jakie sposoby prowadzenia public relations występują w praktyce w sektorze publicznym, komercyjnym i pozarządowym. 3. Wie, z jakich elementów składa się proces budowania strategii komunikowania i jakimi narzędziami i technikami komunikowania należy się posługiwać dla osiągnięcia założonych celów strategicznych. 4. Jest w stanie przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej danej organizacji, wskazać jej interesariuszy i najskuteczniejsze sposoby trafieni do nich. 5. Wie, jakie cele można osiągnąć przy pomocy działań komunikacyjnych, a które pozostają poza zasięgiem public relations. 6. Potrafi definiować pojęcie public relations i pojęcia pokrewne. (K_W02) (UMIEJĘTNOŚCI) 1. Umie przeprowadzić analizę branży i sytuacji komunikacyjnej wybranej instytucji jako podstawę do opracowania planu public relations. 2. Umie skorzystać ze wskazanych lektur, serwisów, raportów i innych źródeł informacji do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie komunikowania i public relations. 3. Potrafi wykorzystać studia przypadków i dobre praktyki public relations w pracy na rzecz swoich zleceniodawców, klientów i pracodawców. 4. Umie wskazać priorytetowe publiczności i hierarchię potrzeb komunikacyjnych zleceniodawców i klientów na podstawie dostępnych narzędzi analitycznych, sondaży, wywiadów i innych metod. (INNE KOMPETENCJE) 1. Rozumie rolę komunikowania i public relations w organizacji, ich wpływ na osiąganie celów strategicznych i na powodzenie organizacji. 2. Jest w stanie przedstawić szefom i menedżerom organizacji potrzebę prowadzenia świadomych i zaplanowanych działań public relations, a także aktywnie włączyć się w planowanie i wdrażanie programu komunikowania. 3. Posługuje się standardami profesjonalnego public relations i przestrzega zasad etyki PR sformułowanych w kodeksach tej dyscypliny. 4. Przyczynia się do podniesienia poziomu fachowego branży public relations, a dzięki zajęciom uniwersyteckim rozpowszechnia wiedzę, umiejętności i metody badań wypracowane przez teoretyków w Polsce i na świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test "prawda/fałsz" / online Skala ocen: 90-100% 5,0 80-89% 4,5 70-79% 4,0 60-69% 3,5 50-59% 3,0 0-49% 2,0 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kaczmarek-Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Monika Kaczmarek-Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kaczmarek-Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Monika Kaczmarek-Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.