Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia współczesna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z4FOWS-FPR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fotografia współczesna
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. fot, pras, rek, wyd)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia są przeznaczone dla studentów I roku studiów II stopnia


Słuchacze muszą mieć opanowane praktyczne i teoretyczne podstawy fotografii oraz posiadać ogólną orientację w obszarze: historii sztuki, historii fotografii i kultury współczesnej.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi tendencjami fotografii dokumentalnej, artystycznej i zawodowej oraz opanowanie wiadomości decydujących o wartościach, wymowie i cechach indywidualnych obrazu fotograficznego.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest :

- ukazanie wpływu wynalazku fotografii na rozwój kultury i sztuki,

- ukazanie fotografii jako dyscypliny wiedzy, narzędzia poznania, języka obrazu i sztuki,

- ukazanie społecznych i dokumentalnych funkcji fotografii.

Drogą do realizacja tego celu jest zapoznanie słuchaczy z tendencjami kontynuującymi tradycje fotografii: klasycznej, eksperymentalnej, dokumentalnej, reklamowej oraz przeanalizowanie sytuacji fotografii wobec przemian technologicznych (cyfrowych).

Literatura:

Literatura podstawowa:

[1] Barrett Terry, Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, Kraków 2014.

[2] Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010

[3] Bright Susan, Art Photography Now, 2005

[4] Rouille Andre, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007

[5] Soulages Francois, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Kraków 2007.

[6] Zawojski Piotr (red.), Teoria I estetyka fotografii cyfrowej, Warszawa, 2017.

Literatura uzupełniająca:

[1] Campany David, Art and Photography, 2007

[2] Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965.

[3] Czartoryska Urszula, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1976.

[4] Edwards Steven, Fotografia, bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków 2014.

[5] Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky,ego, Kraków2014.

[6] Kępińska Alicja, Dziamski Grzegorz, Wojnecki Stefan (red.), Fotografia realność medium, Poznań, 1997

[7] Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004

[8] Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013.

[9] New Pespektives in Photography (praca zbiorowa),Phaidon Press 2006

[10] Sikora Sławomir, Fotografia, między dokumentem a symbolizmem, Izabelin 2004

[11] Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Gdańsk, 20167

Czasopisma:

Artluk, Arteon. Szum.

Internet:

http://obieg.pl/

http://magazynszum.pl/

http://www.magentamag.com/

http://fotopolis.pl/

http://www.fototapeta.art.pl/

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

1. zna główne tendencje współczesnej fotografii.

2. zna wpływ jaki wywarł wynalazek fotografii na sztuki plastyczne.

3. orientuje się w relacjach: fotografia – sztuka współczesna.

4. orientuje się w przemianach dotyczących fotografii dokumentalnej.

5. orientuje się w przemianach fotografii związanych z cyfryzacją tego medium.

UMIEJĘTNOŚĆI

1. umie zdefiniować podstawowe kategorie fotografii inscenizowanej.

2. umie przeprowadzić analizę i krytykę najważniejszych zjawisk dotyczących fotografii współczesnej.

3. potrafi opisać funkcje współczesnego dokumentu.

4. potrafi odszukać podstawowe źródła informacji dotyczących współczesnych realizacji fotograficznych.

5. potrafi opisać rolę jaką pełni fotografia w sztuce i kulturze współczesnej.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna , test z opanowanej wiedzy, obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Dąbrowski
Prowadzący grup: Michał Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)