Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalizacja audiowizualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z4SPAW-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalizacja audiowizualna
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-ZAOCZNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec. dziennikarstwo)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Specjalizacja audiowizualna składa się z dwóch komplementarnych części: telewizyjnej i radiowej, obu realizowanych w formie warsztatowej.

Zajęcia prowadzone w ramach części telewizyjnej mają za zadanie wprowadzić studentów w zakres wiedzy i praktycznych umiejętności z dziedziny dziennikarstwa telewizyjnego. Podczas spotkań w studiu telewizyjnym studenci poznają podstawowe telewizyjne formy dziennikarskie, m.in.: news, wywiad, widowisko telewizyjne. Zapoznają się także w wymiarze praktycznym z elementami sztuki operatorskiej oraz montażowej.

W ramach części radiowej studenci uczą się podstaw warsztatu dziennikarza radiowego. Zajęcia dzielą się na części: teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna obejmuje zagadnienia związane z warsztatem dziennikarza radiowego, poznanie i krótkie omówienie poszczególnych gatunków radiowych oraz wybranych zagadnień z różnych dziedzin (np. prawo, etyka zawodowa) przydatnych podczas późniejszego wykonywania zawodu.

Pełny opis:

Zajęcia w ramach specjalizacji audiowizualnej prowadzone są przez 4 semestry. Specjalizacja składa się z dwóch części: telewizyjnej i radiowej. Grupa jest podzielona na dwie mniejsze grupy – każda z nich realizuje najpierw jeden, potem drugi segment (tv i radio).

Zajęcia prowadzone w części telewizyjnej (w studiu tv i pracowni komputerowej) mają za zadanie łączyć wiedzę przekazywaną za pomocą prezentacji i analizy audycji z praktyką doświadczonych dziennikarzy różnych specjalności telewizyjnych oraz operatorów obrazu, realizatorów wizji i montażystów prowadzących poszczególne moduły tematyczne.

Podczas zajęć studenci i studentki poznają specyfikę telewizyjnej pracy dziennikarskiej w zespołach twórczych: ekipie zdjęciowej i redakcji telewizyjnej. Uczą się współpracy z operatorami kamer oraz zapoznają z podstawowymi zasadami montażu cyfrowego. Ćwiczą praktyczne umiejętności z zakresu pracy na wizji: prowadzenie wywiadu, nagrywanie stand-up’ów, prowadzenie audycji tv, transmisje i wejścia ,,na żywo’’, itd. W trakcie zajęć studenci i studentki rejestrują także ujęcia z wykorzystaniem profesjonalnych zestawów kamerowych wypożyczanych z wydziałowego studia telewizyjnego, analizują przykłady różnych form telewizyjnych oraz prowadzą dyskusje na temat etyki dziennikarskiej.

Zajęcia części telewizyjnej prowadzone są w studiu tv, które umożliwia odtworzenie warunków profesjonalnego studia telewizyjnego, co daje możliwość prowadzenia i rejestrowania praktycznych ćwiczeń warsztatowych, np. nagrywania audycji telewizyjnych, miksowania obrazu telewizyjnego, wykorzystania wirtualnej scenografii, itd.

Na część telewizyjną specjalizacji audiowizualnej składa się 5 modułów zajęciowych: news, sztuka operatorska, montaż, zawód prezenter, serwis informacyjny/widowisko tv.

Celem części radiowej jest przekazanie studentom i studentkom podstawowych umiejętności potrzebnych do podjęcia pracy w radiu.

Część teoretyczna zajęć odbywa się w formie dyskusji na wcześniej zapowiedziany temat, wymaga aktywnego udziału osób uczestniczących w zajęciach. Znacznie obszerniejsza część praktyczna zajęć odbywa się w studiu radiowym lub sali dydaktycznej, wyposażonej pod kątem specjalizacji (sprzęt komputerowy, specjalistyczne programy oraz sprzęt reporterski i emisyjny).

Część teoretyczna - obejmuje zagadnienia związane z warsztatem dziennikarza radiowego, poznanie i krótkie omówienie poszczególnych gatunków radiowych oraz wybranych zagadnień z różnych dziedzin (np. prawo, etyka zawodowa) przydatnych podczas późniejszego wykonywania zawodu. Zajęcia prowadzone w formie krótkiego wprowadzenia i dyskusji. Dużo pracy samodzielnej studentów – przygotowywanie zagadnień do omówienia, wyszukiwanie informacji na podany temat, selekcja informacji.

Część praktyczna zajęć odbywa się w studiu radiowym lub sali komputerowej. Podczas tych zajęć studenci mają możliwość przejścia prób mikrofonowych, zapoznania się z wybranymi zagadnieniami technicznymi (prezentacja i obsługa wybranych programów komputerowych, przydatnych w pracy dziennikarza radiowego, obsługa sprzętu reporterskiego i emisyjnego) oraz ćwiczenia logopedyczne. W części praktycznej zajęć nacisk kładziony jest przede wszystkim na jak największą różnorodność ćwiczeń. Uczestnicy mają dzięki temu możliwość wypróbowania swoich umiejętności w tworzeniu różnych gatunków radiowych. Z kolei obsługa sprzętu reporterskiego uczy nie tylko kwestii technicznych, pozwala też na sprawdzenie predyspozycji uczestnika do pracy z ludźmi, uczy formułowania i zadawania pytań oraz selekcji materiału. Próby mikrofonowe oswajają uczestników ze studiem, uczą odpowiednich zachowań, pozwalają ocenić mocne i słabe strony.

Literatura:

Bloch Jagoda, Telewizyjne serwisy informacyjne. Zmiany w sposobie czytania od czasów PRL do III RP, Warszawa 2018

Godzic Wiesław, Telewizja i jej gatunki. Po "Wielkim bracie", Universitas, 2004

Kamel Tomasz, Jak występować publicznie...nie tylko w telewizji, Wydawnictwo G+J, 2019

Skworz Andrzej, Niziołek Andrzej ,Biblia dziennikarstwa, Wydawnictwo Znak, 2010

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student/ka zna konstrukcję podstawowych telewizyjnych i radiowych form gatunkowych – informacyjnych i publicystycznych.

Student/ka posiada wiedzę na temat segmentu telewizyjnego i radiowego w polskich mediach publicznych i komercyjnych.

Student zna słownictwo branżowe związane z segmentem telewizyjnym i radiowym.

Student/ka zna zasady działania sprzętu radiowego i telewizyjnego (studyjnego i mobilnego).

Student/ka posiada ogólną wiedzę o historii i teraźniejszości telewizji i radiofonii w Polsce

UMIEJĘTNOŚCI:

Absolwent/ka potrafi zastosować podstawowe gatunki dziennikarskie w codziennej pracy, uwzględniając specyfikę przekazu w radiu i telewizji.

Absolwent/ka potrafi obsługiwać sprzęt studyjny i mobilny używany w radiu i telewizji.

Absolwent/ka potrafi obsługiwać wybrane programy komputerowe służące do montażu obrazu i dźwięku oraz do emisji, używane w radiu i telewizji.

INNE KOMPETENCJE:

Absolwent/ka rozumie, na czym polega praca dziennikarza radiowego i telewizyjnego, zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności i stosowania się do zasad etyki zawodowej, a także roli mediów wobec ich odbiorców.

Absolwent/ka potrafi odróżnić przekaz informacyjny od publicystycznego oraz promocyjnego lub reklamowego.

Metody i kryteria oceniania:

METODY DYDAKTYCZNE:

- symulacja,

- metody ćwiczebne również z wykorzystaniem oprogramowania (moduł montaż),

- opis,

- prezentacja,

- ćwiczenia w studiu radiowym i telewizyjnym, a także poza studiem (np. w plenerze).

KRYTERIA OCENIANIA:

Przedmiot w każdym z semestrów kończy się zaliczeniem na ocenę.

Podstawowym merytorycznym kryterium oceny jest aktywność na zajęciach i co najmniej dostateczne wykonywanie zleconych zadań.

Ze względu na warsztatowy charakter zajęć obecność jest podstawowym elementem formalnym branym pod uwagę przy zaliczeniu przedmiotu. Liczba dopuszczalnych nieobecności nie może przekroczyć dwóch bez względu na ich przyczynę w przypadku studiów dziennych, jednej- w przypadku studiów zaocznych.

W części telewizyjnej ocen cząstkowych dokonują osoby prowadzące poszczególne moduły. W segmencie radiowym ocenie podlega całość pracy w danym semestrze lub jego części. Oceny finalnej, na podstawie ocen cząstkowych z modułu telewizyjnego i oceny z modułu radiowego, dokonują koordynatorzy przedmiotu: dr Monika Kożdoń-Dębecka i red. Marcin Lewicki, a następnie wstawiają ocenę finalną do systemu USOS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kożdoń-Dębecka, Marcin Lewicki
Prowadzący grup: Jagoda Bloch, Marta Budzyńska-Giersz, Monika Kożdoń-Dębecka, Marcin Lewicki, Dariusz Łukawski, Wojciech Rodek, Krzysztof Sokół, Piotr Zbroziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)