Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia propagandy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-ANPR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Anatomia propagandy
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: ID - Wykłady monograficzne 2011L (I stopnien)
ID-MONOGRAFY
ID-Wykłady monograficzne 2012L - licencjat
Wykłady fakultatywne dla I STOPNIA- sem zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

Wykład monograficzny na temat historii propagandy, narzędzi propagandowych i ich współczesnego wykorzystania

Pełny opis:

W ramach wykładu studenci poznają podstawowe pojęcia związane ze zjawiskiem propagandy, historię propagandy, nurty badawcze związane ze zjawiskiem a także, narzędzia i techniki, i ich współczesne zastosowania. W ramach zajęć poruszone zostają także wątki dotyczące międzynarodowego PR-u oraz wykorzystania sztuk wizualnych w propagandzie

Literatura:

1. Dobek-Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2006 [rozdział Propaganda polityczna jako forma komunikowania politycznego].

2. Dobek Ostrowska B., Fras J., Ociepka B.: Teoria i praktyka propagandy. Wrocław 1999.

3. Kula H.M.: Propaganda współczesna. Istota- właściwości. Toruń 2005.

4. Młyniec E.: Opinia publiczna. Wstęp do teorii. Poznań, Wrocław 2002.

5. Noelle-Neumann E.: Spirala milczenia. Opinia publiczna- nasza skóra społeczna. Poznań 2001.

6. Pratkains A., Aronson E.: Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa 2003.

7. Schiller H.I.: Sternicy świadomości. Kraków 1976.

8. Sztumski J.: Propaganda – jej problemy i metody. Skrypt przeznaczony dla studentów nauk politycznych i dziennikarstwa. Katowice 1990.

9. Szulczewski M.: Propaganda polityczna. Zarys problematyki teoretycznej. Warszawa 1972.

10. Thomson O.: Historia propagandy. Warszawa 2001.

11. Wojtasik L.: Propaganda wizualna. Warszawa 1987.

12. Wojtasik L.: Psychologia propagandy politycznej. Warszawa 1986.

13. Wojtasik L.: Teoria i praktyka politycznej propagandy wizualnej. Warszawa 1975.

Literatura uzupełniająca:

Teoria propagandy:

1. Arbatow G.: Propaganda na zachodzie. Doktryny, metody, organizacja. Warszawa 1972.

2. Blessonow B.N.: Burżuazyjna propaganda manipulacyjna. Warszawa 1976.

3. Borecki R.: Propaganda a polityka. Warszawa 1987.

4. Bronisławski J.: Fałszywi prorocy. Warszawa 1984.

5. Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2003.

6. Jarecka U.: Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa 2008.

7. Kuśmierski S.: Świadomość społeczna, opinia publiczna propaganda. Warszawa 1987.

8. Kwiatkowski Stanisław: Słowa i emocje w propagandzie. Warszawa 1974.

9. Lepa A.: Świat propagandy. Częstochowa 2006.

10. Ławrowski J.: Amerykańska propaganda socjologiczna. Warszawa 1975.

11. Mazurek J.: Informacja społeczna i propaganda. Warszawa 1979.

12. Popławski D.: Metody propagandy w polityce zagranicznej RFN. Warszawa 1983.

13. Problemy psychologii społecznej a propaganda. Warszawa 1975.

14. Wojtasik L.: Zarys psychologii propagandy. Warszawa 1973.

15. Polityka i perswazja, pod red P. Lissewskiego. Poznań 2007.

Historia, język propagandy, varia:

1. Adamski W.: Misja w Iraku. Wrocław 2007.

2. Bater W.: Nikt nie spodziew się rzezi. Notatki korespondenta wojennego. Kraków 2008.

3. Bralczyk J.: O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Warszawa 2001.

4. Cloud S., Olson L.: Chłopcy Murrowa. Na frontach wojny I dziennikarstwa. Warszawa 2006.

5. Czyżniewski M.: Propaganda polityczna władzy ludowej w Polsce 1944-1956. Toruń 2005.

6. Dudek A.: Mechanizmy i instrumenty propagandy zagranicznej Polski w latach 1946-1950. Wrocław 2002.

7. Goliszewski Cz.: Wojna w wojnie. Warszawa 1979.

8. Hajdasz J.: Szczekaczka czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa. Poznań 2006.

9. Konecki T.: Labirynt dezinformacji w II wojnie światowej. Od Compienge 22 czerwca 1940 do hasła „Dortmund” 22 czerwca 1941. Warszawa 2007.

10. Kozaczuk W.: Wojna w eterze. Warszawa 1982.

11. Król E.C.: Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech 1919-1945. Warszawa 1999.

12. Mazur M.: Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL w latach 1956-1980. Warszawa 2003.

13. Newcourt-Nowodworski S.: Czarna propaganda. Polska, Niemcy i Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej. Kraków 2008.

14. Nowak-Jeziorański J.: Wojna w eterze. Kraków 2006.

15. Propaganda PRL, pod red. P. Semkowa. Gdańsk 2004.

16. Szczerbowski T.: O gracj językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych. Kraków 1994.

17. W służbie propagandy. Polska Agencja Prasowa w latach 1944-1972. Wybór dokumentów i biuletynów. Kielce 2007.

18. Witkowski I.: Propaganda Trzeciej Rzeszy. Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- studenci posiadają wiedzę na temat historii propagandy, nurtów badawczych zajmujących się tym zjawiskiem, narzędzi wykorzystywanych w działalności propagandowej

- studenci posiadają wiedzę na temat zjawisk związanych z manipulowaniem opinią publiczną takimi jak agenda setting, czy spirala milczenia

- studenci posiadają wiedzę na temat zarządzania informacją oraz kreowania wizerunku, zwłaszcza w czasie trwania konfliktów zbrojnych

Umiejętności

- potrafią zastosować w praktyce narzędzia wykorzystywane przy konstruowaniu przekazów propagandowych

Inne kompetencje

- student potrafi rozpoznawać przekazy propagandowe, wychwytywać zastosowane w przekazach mechanizmy manipulacji

Metody i kryteria oceniania:

Do wyboru zaliczenie lub egzamin

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Szurmiński
Prowadzący grup: Łukasz Szurmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Szurmiński
Prowadzący grup: Łukasz Szurmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)