Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-Z3AT
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza tekstu
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-ZAOCZNE I STOPNIA - 3 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Problemy analizy informacyjnej piśmiennictwa naukowego. Tworzenie dokumentów pochodnych skierowujących.

Pełny opis:

Tekst jako przedmiot analizy lingwistycznej i bibliologicznej.

Podstawowe pojęcia: abstrakt, adnotacja, analiza dokumentacyjna, analiza treści, indeksowanie, parafraza, słowa kluczowe, streszczenie, trawestacja.

Wybrane aspekty genologii. Tekst naukowy jako przedmiot analizy treści.

Problemy analizy informacyjnej. Praktyczne ćwiczenie analizy treściowej - tworzenie dokumentów pochodnych skierowujących. Indeksowanie.

Słowa kluczowe w analizach dokumentacyjnych. Abstrakty prac naukowych; abstrakt a streszczenie – różnice. Funkcja wyszukiwawcza abstraktów.

Literatura:

1. Babik W., Słowa kluczowe. Kraków 2009;

2. Bartmiński J., Streszczenie w aspekcie typologii tekstów.[W:] Typy tekstów. Zbiór studiów. Pod red. T. Dobrzyńskiej. Warszawa 1992, s. 7-14;

3. Bartmiński J., S. Bartmińska-Niebrzegowska, Przekształcanie tekstu i działania na tekście. [W:] Tekstologia. Warszawa 2009, s. 293-328;

4. Dobrzyńska T., Pojęcie tekstu. Tekst – całościowy komunikat. [W:] Tekstologia. Część pierwsza. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004, s. 38-48;

5. Informacja naukowa : rozwój - metody - organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego oraz W. Babika i D. Pietruch-Reizes. Warszawa2006, wybrane fragmenty;

6. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe. Gdańsk 1995;

7. Majer-Baranowska U., Tekst jako jednostka językowa i jego warianty. [W:] Tekst. Problemy teoretyczne. Lublin 1998, s. 27-35;

8. Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego. Warszawa 1977, s. 150-243;

9. Nauka o informacji. Pod red. Wiesława Babika. Warszawa 2016, wybrane fragmenty;

10. PN- 77/N-01221. Adnotacje i analizy dokumentacyjne;

11. PN N-09130: 1988 Opracowania dokumentacyjne. Postanowienia ogólne;

12. Skalska-Zlat M., Bazy danych w zarządzaniu informacją. [W:] Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. D. Pietruch-Reizes. Katowice 2008, s. 221-229.

Efekty uczenia się:

Student:

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu analizy treści dokumentów;

- rozumie konieczność świadomego przetwarzania informacji dla potrzeb rozwijającego się społeczeństwa informacji i wiedzy;

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji treści różnych dokumentów piśmienniczych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii;

- ma świadomość kompleksowej natury języka (z uwzględnieniem języków sztucznych) oraz jego złożoności i historycznej zmienności;

- potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różne role.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- zaliczenie prac domowych

- końcowy test pisemny

- warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 51% punktów

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Grygrowski
Prowadzący grup: Dariusz Grygrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Grygrowski
Prowadzący grup: Dariusz Grygrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)