Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia sztucznej inteligencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-API-D1FSI
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia sztucznej inteligencji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tzw. rewolucja Sztucznej Inteligencji, która rozpoczęła się w 2022 roku, zmienia nie tylko podejście do SI, ale przede wszystkim sposób mówienia o niej. Wiele kwestii, dotąd teoretycznych, w sposób nagły zmaterializowało się na naszych oczach i nie zostało jeszcze w pełni rozpoznanych. Podczas zajęć spróbujemy zbliżyć się do tego rodzaju rozpoznania poprzez przyjrzenie się historii i teraźniejszości sztucznej inteligencji, a także prognozom jej rozwoju.

Pełny opis:

Przedmiot składa się z dwóch modułów. Podczas pierwszego – teoretycznego – przeanalizujemy historyczne i współczesne próby odpowiedzi na pytanie, co to znaczy, że maszyna może „myśleć”; przyjrzymy się też rozwojowi technologii, które obecnie określamy mianem „sztucznej inteligencji”. W drugim module analizować będziemy aktualny i prognozowany wpływ technologii SI na różne aspekty życia – edukację, politykę, sztukę, naukę, dziennikarstwo czy wojnę. Podczas analizowania tych zagadnień uczestniczki i uczestnicy zajęć zapoznają się też z szeregiem najistotniejszych podejść i pojęć z zakresu filozofii praktycznej.

Ponadto, osoby uczestniczące w zajęciach zobowiązane będą do przygotowania projektu semestralnego polegającego na wykorzystaniu wybranej aplikacji generatywnej sztucznej inteligencji do samodzielnie zdefiniowanego celu edukacyjnego, artystycznego lub praktycznego oraz filozoficznej refleksji na temat tego rodzaju działania.

Literatura:

Szczegółowa literatura na zajęcia udostępniana będzie sukcesywnie na platformie Classroom. Podczas zajęć będziemy analizować w całości lub fragmentach m.in. następujące teksty:

Bostrom, Nick, Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia. Gliwice: Helion 2016.

Chiang, Ted, Why AI isn’t going to make art, „New Yorker”, 31 August 2024, https://www.newyorker.com/culture/the-weekend-essay/why-ai-isnt-going-to-make-art

Coeckelbergh, Mark, AI Ethics, Cambridge, Mass.: MIT Press 2020.

Coeckelbergh, Mark, Why AI Undermines Democracy and What To Do About It, Cambridge: Polity 2024.

Crawford, Kate, Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne, Wydawnictwa UJ 2024.

Floridi, Luciano, The Ethics of Artificial Intelligence - Principles, Challenges, and Opportunities, Oxford: OUP 2023.

De la Mettrie, Julien O., Człowiek-Maszyna, przeł. Stefan Rudniański, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/mettrie-czlowiek-maszyna.html

Moret, Ross, AI, The Conflicted University, and the Classroom, Journal of Philosophy of Education, 2025;, qhaf069, https://doi.org/10.1093/jopedu/qhaf069

Searle, John. R. (1980) Minds, brains, and programs. „Behavioral and Brain Sciences” 3 (3): 417-457.

Taddeo, Mariarosaria, The Ethics of Artificial Intelligence in Defence, Oxford: OUP 2025.

Turing, Alan, Computing Machinery and Intelligence. „Mind.” 1950, 59 (236): 433–460. doi:10.1093/mind/LIX.236.433.

Efekty uczenia się:

Student zapoznaje się z wybranymi koncepcjami dotyczącymi systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT w kontekście rozwoju AI (K_W06)

Student poznaje społeczne i kulturowe konteksty budowania produktów i usług informacyjnych opartych o AI oraz dylematy z tym związane (K_W08)

Student umie dobierać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące oraz dokonywać ich krytycznej analizy i prezentacji, w zakresie problemów, zdając sobie sprawy z uwarunkowań prawa autorskiego oraz nowych kwestii z nimi związanych, wynikłych z powszechności AI (K_U03)

Student potrafi wypowiadać się prowadzić, również w poetyce dyskusji na tematy związane z zajęciami (K_U07)

Student jest nieustająco gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy (K_K01)

Student jest przygotowany do przestrzegania zasad etycznych w działalności informacyjnej, szczególnie w obliczu nowych wyzwań etycznych związanych z rozwojem AI (K_K05)

Student poznaje współczesne filozoficzne podstawy działania sztucznej inteligencji (K_W12)

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć i aktywność (50% oceny końcowej)

Projekt semestralny – wykorzystanie aplikacji sztucznej inteligencji w wybranym kontekście i jego filozoficzna ocena (dwie prezentacje, w sumie 50% oceny końcowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Kordos
Prowadzący grup: Przemysław Kordos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Skonieczny
Prowadzący grup: Krzysztof Skonieczny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)