Etyka komunikowania i usług informacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-API-D2EKUI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka komunikowania i usług informacyjnych |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wprowadzenie do etyki komunikowania oraz etyki informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania w internecie. W ramach przedmiotu omawiane będą problemy i dylematy etyczne związane ze świadczeniem usług informacyjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie wybranych teorii i koncepcji komunikowania, istotnych z punktu widzenia etyki, m.in. teoria relewancji D. Sperbera i D. Wilson, teoria sfery publicznej J. Habermasa, czy pragmatyki językowej Grice'a. Wśród omawianych problemów etycznych znajdą się następujące: informacja jako towar versus informacja jako komunikacja społeczna, etyka w projektowaniu interfejsów: dark patterns, dezinformacja, manipulacja, mowa nienawiści, wykluczenie społeczne oraz zagadnienia ochrony prywatności użytkowników usług informacyjnych. |
Literatura: |
Anna Cegieła, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa 2014. Randy Bobbitt, Exploring Communication Ethics. A Socratic Approach, Routledge, 2020, rozdz. Ethical Issues in Cyberspace and Social Media, in: s. 260 -281. Krzanowski, R. (2015). Etyka informacji. Próba zarysu podstawowych problemów. https://filozofiainformatyki.wordpress.com/2015/01/23/23-spotkanie- %EF%BF%BCetyka-informacji/ Dark Commercial Patterns, "OECD Digital Economy Papers", October 2022 No. 336 Marek Tokarz, Teoria relewancji, Filozofia Nauki Rok VIII, 2000, Nr 1(29) Studia Pragmalingwistyczne, R. 7 2015 wybrane artykuły: Mirosław Karwat: Demagogiczne schematy krytyki przeciwników Jadwiga Linde-Usiekniewicz: teoria relewancji jako narzędzie opisu mowy nienawiści Ewa Rudnicka: Czy stereotypy mieszkają w słowniku? Czy to etyczne? − o stereotypowości opracowań leksykograficznych; Agata Rytel: Gra w etykiety − część pierwsza. Jak z feminizmu zrobiono genderyzm Agata Rytel: Gra w etykiety − część druga. O sposobach usuwania nienawistnych etykiet przyklejonych do gender |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają problemy i wyzwania etyczne komunikacji społecznej i praktyk informacyjnych. Studenci są przygotowani do namysłu nad problemami i dylematami etycznymi w działalności informacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda seminaryjna, Zaliczenie: obecność na zajęciach, lektura tekstów i udział w dyskusji na ich temat, esej pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Święćkowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Święćkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Święćkowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Święćkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.