Elementy psychologii poznawczej w architekturze informacji i UX
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-API-D2EPPAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy psychologii poznawczej w architekturze informacji i UX |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
Literatura: |
Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra) Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent - zna metodologię badawczą psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji - zna główne tendencje rozwojowe psychologii poznawczej w zakresie właściwym dla architektury informacji - zna w pogłębionym stopniu teorie psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych właściwe dla architektury informacji - zna metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników właściwych dla architektury informacji Umiejętności - absolwent - umie wykorzystywać metody badawcze psychologii poznawczej wykorzystywane w projektowaniu aplikacji i usług informacyjnych, właściwym dla architektury informacji - umie wykorzystać metody badawcze psychologii poznawczej w badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi - umie prowadzić debaty na tematy z zakresu psychologii poznawczej związane z obszarem architektury informacji - umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie Inne kompetencje - absolwent - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, projekty zespołowe, dyskusje grupowe. Na ocenę końcową z konwersatorium składa się ocena uzyskanej z prezentacji projektu zespołowego (80%) i z aktywności w dyskusjach grupowych na zajęciach (20%). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
|
Literatura: |
Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra) Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Prowadzący grup: | Barbara Sosińska-Kalata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do teorii i koncepcji psychologicznych istotnych z punktu widzenia projektowania interfejsów serwisów informacyjnych i aplikacji cyfrowych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapewnienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii poznawczej i behawioralnej, która umożliwia rozumienie zachowania użytkowników serwisów i aplikacji informacyjnych oraz czynników wpływających na to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z interfejsem usług cyfrowych. Na zajęciach są omawiane i analizowane wybrane teorie psychologiczne i ich zastosowanie w kształtowaniu architektury informacji serwisów informacyjnych i procesów interakcji między użytkownikiem i systemem informacyjnym oraz testowaniu wrażeń użytkowników. Studenci poznają podstawowe informacje i teorie wyjaśniające, dotyczące procesów spostrzegania, pamięciowych i myślenia, cech osobowości, zasad podejmowania decyzji, komunikowania perswazyjnego, skutecznej i uczciwej interakcji online, krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego dla cyfrowych usług informacyjnych. |
|
Literatura: |
Keltner, Dacher, Oatley, Keith, Jenkins, Jennifer (2021). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Nahai, Nathalie (2018). Sieci wpływu. Psychologia perswazji online. Warszawa: PWN Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Szymura, Błażej, Wichary, Szymon (2020). Psychologia poznawcza. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (iBUK Libra) Weinschenk, Susan M. (2021). 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Wyd. II. Gliwice: Helion Yablonski, Jon (2021). Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług. Gliwice: Helion |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.