Nowe formy udostępniania literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-API-D2NFULi |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe formy udostępniania literatury |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie zwrot cyfrowy w publikowaniu dzieł literackich. Ich celem będzie przede wszystkim zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi obecnie na rynku księgarskim i wydawniczym, traktowanymi jako case study ogólnych zmian społeczno-kulturalnych w społeczeństwie informacyjnym. Drugim celem będzie szerokie omówienie nowych trendów i praktyk wydawniczych oraz czytelniczych w odniesieniu do literatury pięknej. W procesach tych coraz większą rolę odgrywa użytkownik/odbiorca/prosument tekstów kultury. Przedmiotem refleksji będzie zatem również zmiana roli odbiorcy/użytkownika we współczesnym społeczeństwie, zachodząca wraz ze wspomnianym zwrotem cyfrowym. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie zwrot cyfrowy w publikowaniu dzieł literackich. Ich celem będzie przede wszystkim zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi obecnie na rynku księgarskim i wydawniczym, traktowanymi jako case study ogólnych zmian społeczno-kulturalnych w społeczeństwie informacyjnym. Drugim celem będzie szerokie omówienie nowych trendów i praktyk wydawniczych oraz czytelniczych w odniesieniu do literatury pięknej. W procesach tych coraz większą rolę odgrywa użytkownik/odbiorca/prosument tekstów kultury. Przedmiotem refleksji będzie zatem również zmiana roli odbiorcy/użytkownika we współczesnym społeczeństwie, zachodząca wraz ze wspomnianym zwrotem cyfrowym. |
Literatura: |
Marek Adamiec, Dzieło literackie w Sieci : pomysły, hipotezy, interpretacje z pogranicza wiedzy o literaturze, kultury masowej i współczesnej technologii, Gdańsk 2004 J.D. Bolter, Przestrzeń pisma : komputery, hipertekst i remediacja druku, Kraków-Bydgoszcz 2014 J.-C. Carrière, U. Eco, Nie myśl, że książki znikną, Warszawa 2010 K. Czajka, Fikcja po fikcji, „Polityka” 28 (2815), 06.07-12.07.2011 Andrzej Drożdż, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Warszawa 2009 Umberto Eco, Dzieło otwarte : forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008 Łukasz Gołębiewski, e książka|book. Szerokopasmowa kultura, Warszawa 2009 Łukasz Gołębiewski, Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008 Eric A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006 Małgorzata Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013 Henry Jenkins, Kultura konwergencji : zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006 Andrew Keen, Kult amatora : jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007 Liternet: literatura i internet , red. Piotr Marecki, Kraków 2002 Walter J. Ong, Oralność i piśmienność : słowo poddane technologii Daniel Pennac, Jak powieść, Warszawa 2007 Armando Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010 L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008 Paweł Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, Warszawa 2009 Marcin Rychlewski, Ksiązka jako towar, książka jako znak : studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013 Tekst (w) sieci, t. 1-2 Uniwersum piśmiennictwa wobec komunikacji elektronicznej, red. Krzysztof Migoń, Marta Skalska-Zlat, Wrocław 2009 Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008 M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012 M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Hiperpowieść czyli sieć w powieści, Lublin 2012 On-line/Off-line Between Text and Experience Writting as a Lifestyle, red. Peter Gärdenfors, William Powers, Jarosław Płuciennik, Michał Wróblewski, Łódź 2015 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - teorie, terminologię i narzędzia właściwe dla działań promocyjnych w sektorze kultury (K_W01, K_W02, K_W03) - metody analizy i interpretacji instytucji i wytworów kultury w kontekście działań promocyjnych (K_W04, K_W06) - uwarunkowania psychologiczno-społeczne oraz formy komunikowania się z twórcami oraz odbiorcami kultury (K_W08) - zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego mające zastosowanie w sektorze kultury (K_W09). Absolwent potrafi: - przygotowywać i wprowadzać w obieg komunikaty dotyczące różnych form udziału w kulturze (K_U02, K_U06) - projektować i realizować działania promocyjne dotyczące wybranych aspektów usług i/lub obiektów kultury (K_U04) - analizować i oceniać realizację działań twórczych (K_U05) - pracować w zespole (K_U08). Absolwent jest gotów do: - aktualizowania własnej wiedzy (K_K01) - wypełniania zawodowych zobowiązań społecznych (K_K02), - udziału w pracy zespołowej, także w roli lidera (K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, projekt |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN PRO
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Tafiłowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Tafiłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.