Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe formy udostępniania literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-API-D2NFULi
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowe formy udostępniania literatury
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie zwrot cyfrowy w publikowaniu dzieł literackich. Ich celem będzie przede wszystkim zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi obecnie na rynku księgarskim i wydawniczym, traktowanymi jako case study ogólnych zmian społeczno-kulturalnych w społeczeństwie informacyjnym. Drugim celem będzie szerokie omówienie nowych trendów i praktyk wydawniczych oraz czytelniczych w odniesieniu do literatury pięknej. W procesach tych coraz większą rolę odgrywa użytkownik/odbiorca/prosument tekstów kultury. Przedmiotem refleksji będzie zatem również zmiana roli odbiorcy/użytkownika we współczesnym społeczeństwie, zachodząca wraz ze wspomnianym zwrotem cyfrowym.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć będzie zwrot cyfrowy w publikowaniu dzieł literackich. Ich celem będzie przede wszystkim zapoznanie studentów ze zmianami zachodzącymi obecnie na rynku księgarskim i wydawniczym, traktowanymi jako case study ogólnych zmian społeczno-kulturalnych w społeczeństwie informacyjnym. Drugim celem będzie szerokie omówienie nowych trendów i praktyk wydawniczych oraz czytelniczych w odniesieniu do literatury pięknej. W procesach tych coraz większą rolę odgrywa użytkownik/odbiorca/prosument tekstów kultury. Przedmiotem refleksji będzie zatem również zmiana roli odbiorcy/użytkownika we współczesnym społeczeństwie, zachodząca wraz ze wspomnianym zwrotem cyfrowym.

Literatura:

Marek Adamiec, Dzieło literackie w Sieci : pomysły, hipotezy, interpretacje z pogranicza wiedzy o literaturze, kultury masowej i współczesnej technologii, Gdańsk 2004

J.D. Bolter, Przestrzeń pisma : komputery, hipertekst i remediacja druku, Kraków-Bydgoszcz 2014

J.-C. Carrière, U. Eco, Nie myśl, że książki znikną, Warszawa 2010

K. Czajka, Fikcja po fikcji, „Polityka” 28 (2815), 06.07-12.07.2011

Andrzej Drożdż, Od liber mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii, Warszawa 2009

Umberto Eco, Dzieło otwarte : forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008

Łukasz Gołębiewski, e książka|book. Szerokopasmowa kultura, Warszawa 2009

Łukasz Gołębiewski, Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008

Eric A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006

Małgorzata Janusiewicz, Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013

Henry Jenkins, Kultura konwergencji : zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006

Andrew Keen, Kult amatora : jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007

Liternet: literatura i internet , red. Piotr Marecki, Kraków 2002

Walter J. Ong, Oralność i piśmienność : słowo poddane technologii

Daniel Pennac, Jak powieść, Warszawa 2007

Armando Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010

L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008

Paweł Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, Warszawa 2009

Marcin Rychlewski, Ksiązka jako towar, książka jako znak : studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013

Tekst (w) sieci, t. 1-2

Uniwersum piśmiennictwa wobec komunikacji elektronicznej, red. Krzysztof Migoń, Marta Skalska-Zlat, Wrocław 2009

Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008

M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012

M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Hiperpowieść czyli sieć w powieści, Lublin 2012

On-line/Off-line Between Text and Experience Writting as a Lifestyle, red. Peter Gärdenfors, William Powers, Jarosław Płuciennik, Michał Wróblewski, Łódź 2015

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- teorie, terminologię i narzędzia właściwe dla działań promocyjnych w sektorze kultury (K_W01, K_W02, K_W03)

- metody analizy i interpretacji instytucji i wytworów kultury w kontekście działań promocyjnych (K_W04, K_W06)

- uwarunkowania psychologiczno-społeczne oraz formy komunikowania się z twórcami oraz odbiorcami kultury (K_W08)

- zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego mające zastosowanie w sektorze kultury (K_W09).

Absolwent potrafi:

- przygotowywać i wprowadzać w obieg komunikaty dotyczące różnych form udziału w kulturze (K_U02, K_U06)

- projektować i realizować działania promocyjne dotyczące wybranych aspektów usług i/lub obiektów kultury (K_U04)

- analizować i oceniać realizację działań twórczych (K_U05)

- pracować w zespole (K_U08).

Absolwent jest gotów do:

- aktualizowania własnej wiedzy (K_K01)

- wypełniania zawodowych zobowiązań społecznych (K_K02),

- udziału w pracy zespołowej, także w roli lidera (K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła, projekt

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Tafiłowski
Prowadzący grup: Piotr Tafiłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)