Analiza medialnych dyskursów kulturowych - analiza przypadku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D2AMDK-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza medialnych dyskursów kulturowych - analiza przypadku |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest wybranym przykładom dyskursu medialnego wokół problemów kultury. Zaczynam od wyjaśnienia podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursu (pojęcie dyskursu, metody analizy, kultura jako pole kontrowersji) po czym przechodzę do omawiania szczegółowych zagadnień (analiz przypadku). |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przegląd pojęć, teorii i instrumentów analizy dyskursu medialnego, służących dostrzeżeniu tematów kulturowych zakodowanych i obecnych w języku debaty publicznej, najczęściej obecnych w polskim dyskursie medialnym. Krytyczna analiza wybranych przekazów medialnych zostanie oparta o bieżące przykłady z obszaru komunikacji społecznej w Polsce. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: • Pojęcie dyskursu – przypomnienie ujęć teoretycznych oraz próba porządkowania kryteriów wyodrębniania i klasyfikacji odmian oraz typów dyskursu. • Paradygmaty kulturowe – zasady wyodrębniania. • Jak badać dyskurs – metody i narzędzia (np. podejście lingwistyczne, refleksja foucaultowska, KAD, multimodalna analiza dyskursu). • Analiza medialnych dyskursów kulturowych różnych typów: władzy, emancypacyjnych i postzależnościowych (perspektywa feministyczna, genderowa, postkolonialna), religii, nauki – w kontekstach właściwych im paradygmatów (np. romantycznego, pozytywistycznego, modernistycznego itp.) |
Literatura: |
• Foucault Michel, Porządek dyskursu, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002, ISBN 83-88560-87-5. • Dyskurs jako struktura i proces, Teun A. Van Dijk (red.), przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001, ISBN 83-01-13532-8. • Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Kraków: Universitas, 2008, ISBN 97883-242-0719-0. • Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu, Anna Duszak, Grzegorz Kowalski (red.), Kraków: Universitas, 2013, ISBN 97883-242-2318-3. • T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa: PWN, 2013, ISBN 978-83-01-16-323-5. • Piekot, Tomasz, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków: Universitas, 2006, ISBN 83-242-0792-9. • Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, Marek Czyżewski, Karol Franczak, Magdalena Nowicka, Jerzy Stachowiak (red.), Warszawa: Sedno, 2014, ISBN 978-83-63354-53-4. • Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze, Ryszard Nycz (red.), t. 1, Kraków: Universitas, 2011, ISBN 97883-242-1317-7. • Butler, Judith, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. Adam Ostolski, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010, ISBN 97883-61006-96-1. • Butler, Judith, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008. • Retoryka ciała w dyskursie publicznym, Robert Cieślak (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008, ISBN 987-83-7611-188-9. • Słownik terminologii medialnej, Walery Pisarek (red.), Kraków: Universitas, 2006, ISBN 83-242-0517-9. • Barthes, Roland, Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. Marek Bieńczyk, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1999, ISBN83-86989-52-1. • Barker, Chris, Studia kulturowe, przeł. Agata Sadza, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005, ISBN 83-233-2005-5. |
Efekty uczenia się: |
a. Po zaliczeniu zajęć, student: i. Wiedza: 1. definiuje dyskurs, dyskurs medialny oraz posiada wiedzę na temat typów analizy dyskursu medialnego; 2. zna podstawowe kategorie analityczne służące badaniom dyskursu medialnego; 3. posiada wiedzę na temat wzajemnych związków i uwarunkowań pomiędzy dyskursem jako zespołem zachowań językowych oraz społecznym, politycznym, kulturowym kontekstem oraz jawnymi i ukrytymi celami uczestników dyskursu. ii. Umiejętności: 1. potrafi stosować narzędzia analizy dyskursu medialnego; 2. potrafi rozwiązywać problemy analizy dyskursu w ramach pracy indywidualnej i grupowej; 3. przeprowadza analizę wybranego tematu medialnego lub wybranych aspektów dyskursu w kontekście różnorodności mediów i typów przekazów oraz zjawiska różnorodności kulturowej; 4. dostrzega relacje między racjonalizacją a emocjonalizacją treści w zależności od kontekstu kulturowego i typu medium; 5. wskazuje i wyjaśnia rolę mediów w kulturze i wpływ kultury na procesy mediatyzacji. iii. Kompetencje społeczne: 1. ma świadomość dylematów etycznych związanych z problematyką badań nad dyskursem; 2. jest świadomy kształtowania rzeczywistości kulturowej przez przekaz medialny; 3. jest świadomym odbiorcą medialnych dyskursów kulturowych - co oznacza, że potrafi zidentyfikować i poddać racjonalnej krytyce mechanizmy, przy pomocy których konstruuje się medialne obrazy świata w danej kulturze |
Metody i kryteria oceniania: |
a. ocena aktywności na zajęciach (udział w dyskusjach i ćwiczeniach przedmiotowych) b. realizacja prac pisemnych i/lub c. prezentacje samodzielnych analiz dyskursu d. pisemne kolokwium zaliczeniowe, obejmujące całość treści merytorycznych oraz samodzielną analizę przedstawionego tekstu przy użyciu poznanych narzędzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | Robert Cieślak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Cieślak | |
Prowadzący grup: | Robert Cieślak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.