Aspekty techniczne fotografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D2ATFO-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Aspekty techniczne fotografii |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów: a) Budowa aparatu fotograficznego b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av) c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia. d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy. e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format. f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji. g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg). h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości. i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji. j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz. 2. Fotografowanie: a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie. b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji. c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming). d) Głębia ostrości: - Co to jest głębia ostrości - Od czego zależy, jak ją kontrolować: e) Sposoby widzenia: - różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu - Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama. - Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach. f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany. g) Typowe sposoby kadrowania: - złoty podział - trójpodział - złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego - kadr centralny - kompozycja po przekątnej - diagonalna kompozycja h) Kontrast: - kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym. - kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej: https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf - kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.) - kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.) - kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.) - kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.) 3. Cyfrowy warsztat fotografa: a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge. b) Adobe Lightroom – podstawy: - wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia - export, import. - bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia maja na celu nauczenie posługiwania się aparatem fotograficznym i innymi fotograficznymi narzędziami, poznanie podstawowych spsobów kompozycji obrazu fotograficznego oraz postprodukcji cyfrowej. |
Pełny opis: |
1. Obsługa aparatu fotograficznego i obiektywów: a) Budowa aparatu fotograficznego b) podstawowe tryby pracy: manulalny (M), preselekcja czasu (S/Tv), preselekcja przysłony (A/Av) c) Oznaczenia na obiektywie – jak odczytać ogniskową, przysłonę (jasność obiektywu), średnicę oraz minimalną odległość ostrzenia. d) Rodzaje obiektywów szerokokątne, standardowe, teleobiektywy. e) Wielkości matryc w aparatach cyfrowych i materiałów światłoczułych w aparatach analogowych: matryce jednocalowe w aparatach kompaktowych, aparaty małoobrazkowe (pełna klatka oraz APS-C), format mikro 4/3, aparaty średnio formatowe, wielki format. f) Prawidłowa ekspozycja – korzystanie z wbudowanego w aparat światłomierza. Drabinka światłomierza. Konieczność prześwietlenia lub niedoświetlenia zdjęcia w określonych sytuacjach. Kompensacja ekspozycji w trybach preselekcji. Trójkąt ekspozycji. g) Ustawianie formatu zapisu plików na karcie pamięci (pliki RAW, jpg). h) Ustawienie ostrości – tryby manualny oraz tryby automatycznego ustawiania ostrości – autofocus. Tryb ciągły, tryb pojedynczy. Jak wybrać punkt lub strefę ustawienia ostrości. i) Ustawienia balansu bieli – czym jest kolor, a czym barwa w fotografii. Jak poprzez ustawienia balansu w bieli w aparacie wpływamy na kolorystykę zdjęcia. Kiedy precyzyjne ustawienie balansu bieli jest najważniejsze, a kiedy może być wtórne i realizowane w procesie postprodukcji. j) Seryjne i pojedyncze wykonywanie zdjęć. Samowyzwalacz. 2. Fotografowanie: a) Ustawianie prawidłowej ekspozycji. Korzystanie z drabinki światłomierza w praktyce. Kiedy należy wbrew wskazaniom światłomierza prześwietlić, a kiedy nie doświetlić zdjęcie. b) Wysoki i niski klucz, zdjęcia o normalnej (przeciętnej) relacji cieni, tonów średnich i świateł, korzystanie z histogramu jako dodatkowej informacji o poprawności naszego ustawienia ekspozycji. c) Zdjęcia z długim i krótkim czasem naświetlania. Kiedy zamrozić ruch, a kiedy celowo poruszyć zdjęcie. Zalecane ćwiczenia – zamrożenie (krótki czas naświetlania) ruchu szybko poruszającego się obiektu (pojazdu, biegacza, roweru, zwierzęta, dziecka). Długie czasu naświetlania – zdjęcia „z ręki” oraz ze statywu. Technika panoramowania (długi czas naświetlenia plus śledzenie poruszającego się obiektu), czyli tzw. panning. Inne techniki z wykorzystanie długiego czasu naświetlania – celowe poruszanie aparatem podczas wykonywania zdjęcia lub zmiana ogniskowej (zumowanie/zooming). d) Głębia ostrości: - Co to jest głębia ostrości - Od czego zależy, jak ją kontrolować: e) Sposoby widzenia: - różne rodzaje perspektywy (linearna, ptasia, żabia i psia), czyli ustawienia aparatu względem fotografowanego obiektu - Proporcje zdjęcia: poziom, pion, kwadrat, panorama. - Budowanie perspektywy za pomocą dobrania odpowiedniej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Obiektywy szerokokątne przerysowują pierwszy plan, „rozciągają” perspektywę, sprawiają, że drugi i trzeci plan, czyli tło, wydaje nam się mniejszy niż obiekty blisko nas. Teleobiektywy spłaszczają perspektywę. Obiekty na drugim i kolejnych planach wydają się bliższe tym na pierwszym planie. Zachowane są również naturalne proporcje wielkości przedmiotów na pierwszym i kolejnych planach. f) Plany fotograficzne: detal, portret, plan amerykański, plan pełny, plan totalny. Zalecane ćwiczenie: wykonaj zdjęcia w każdym z tych planów jakiegoś jednego tematu fotograficznego. Np.: temat „moja ulica” opowiadający o najbliższym otoczeniu w którym mieszkasz spróbuj sfotografować tak, żeby znalazły się w takiej opowieści różne plany. g) Typowe sposoby kadrowania: - złoty podział - trójpodział - złota spirala, czyli zasada według ciągu Fibonacciego - kadr centralny - kompozycja po przekątnej - diagonalna kompozycja h) Kontrast: - kontrast walorowy - wynikający z położenia obok siebie na zdjęciu fragmentów jasnych i ciemnych. Im większa różnica pomiędzy jasnością obu plam i kiedy nie rozdziela ich coś pośredniego, tym większy kontrast. Taki kontrast nazywamy kontrastem walorowym. - kontrast barwny oparty jest na kole barw i zasadzie kolorów sąsiadujących i dopełniających. Zdjęcie kolorystycznie kontrastowe, to takie gdzie dominują kolory dopełniające się (np. niebieski i żółty – kolory dopełniające się leżą naprzeciwko siebie w kole barw, a po zmieszaniu w równych proporcjach utworzą kolor czarny). Bardzo dobrze o kontraście w sztukach plastycznych opowiada tekst poniżej: https://zpe.gov.pl/a/barwni-sasiedzi---o-wzglednosci-barw-kontrasty-barwne/Do3E0H3Mf - kontrasty kształtów (okrągły vs kwadratowy, etc.) - kontrast faktur (gładka, wypukła, wklęsła, błyszcząca, matowa, etc.) - kontrast ruchu (wolno lub szybko, różnice ruchu w przeciwnych kierunkach, etc.) - kontrast tematyczny (np. stare nowe, małe-duże, poważne-śmieszne, etc.) 3. Cyfrowy warsztat fotografa: a) Postprodukcja – omówienie głównych cech i możliwości programu Adobe Lightroom, róznice z Photoshopem i przeglądarką Bridge. b) Adobe Lightroom – podstawy: - wybór, kadrowanie i podstawowa obróbka cyfrowego zdjęcia - export, import. - bezpieczne przechowywanie plików, sposoby opisywania i katalogowania – archiwizacji. |
Efekty uczenia się: |
Postępy sprawdzane są po wykonaniu każdego ćwiczenia. Prace sprawdzane i omawiane na bieżąco. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest praca semestralna, wykonanie w terminie wszystkich ćwiczeń podczas zajęć, aktywność i obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kozak | |
Prowadzący grup: | Adam Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kozak | |
Prowadzący grup: | Adam Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.