Fotografia dokumentalna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D2FODO-FPR |
| Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
| Nazwa przedmiotu: | Fotografia dokumentalna |
| Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
| Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
W czasie zajęć słuchacze poznają dokumentalne formy fotografii, sposoby realizacji projektów dokumentalnych i miejsca ich wykorzystania. Zostaną wprowadzeni w specyfikę tego gatunku jako wizualnego wsparcia dla nauk społecznych, jako formę fotografii opisującej rzeczywistość dla potrzeb publikacji prasowych i książkowych i jako dynamicznie rozwijającą się część sztuki współczesnej |
| Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie przez słuchaczy szerokiego wachlarza zastosowań fotografii dokumentalnej, od form o czysto naukowym charakterze, przez formy przeznaczone do publikacji, do artystycznych wizji na bazie dokumentu. Analizowane będą najważniejsze realizacje dokumentalne, które do dziś są podstawą do opisywania stosunków społecznych, życia codziennego i zachowań w sytuacjach ekstremalnych. Przedstawione zostaną tematy dominujące we współczesnym dokumencie i sposoby ich realizowania. Słuchacze zostaną przygotowani do samodzielnego tworzenia własnych projektów dokumentalnych, od wyboru tematu, dotarcie do niego, wybór środków technicznych i estetycznych, przez jego precyzyjny opis i wystąpienie o środki na jego realizację. |
| Literatura: |
Gerry Badger – The Genius of Photography. How photography has changed our lives. Quadrille, London 2007 Marcus Banks – Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Kamilla Biskupska & Paweł Apollo (redakcja naukowa) – Społeczeństwo w obiektywie. Uniwersytet Opolski, Opole 2009 Blink. 100 Photographers. 010 Curators. 010 Writers, Phaidon, New York 2002 Wojciech J. Burszta & Elżbieta Sekuła – Kiczosfery współczesności. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2008 Georges Didi-Huberman – Obrazy mimo wszystko. Universitas, Kraków 2008 Hal Foster – Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Universitas 2010 Philip Gefter – Photography after Frank. Aperture, New York 2009 Jerzy Kaczmarek (redakcja naukowa) – Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004 Alfred Ligocki – Czy istnieje fotografia socjologiczna? Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987 Krzysztof Olechnicki – Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 Grzegorz Pełczyński & Ryszard Vorbrich (redakcja) – Antropologia wobec fotografii i filmu. Biblioteka Telgte, Poznań 2004 Sarah Pink – Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Andre Rouille – Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Universitas, Kraków 2007 Alan Sekula – Społeczne użycia fotografii. Zachęta & Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 Stephen Shore – The nature of photographs. Phaidon, New York 2007 Susan Sontag – O fotografii. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009 Francois Soulages – Estetyka fotografii. Strata i zysk. Universitas, Kraków 2007 Piotr Sztompka – Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Andrzej Zygmuntowicz – O fotografii społecznej. Warszawskie Towarzystwo Fotograficzne, Warszawa 1983 |
| Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: Wiedza 1. zna tematy podejmowane przez współczesnych fotografów dokumentalistów, zarówno czystych artystów, socjologów wizualnych i reporterów 2. zna aktualne tendencje estetyczne dominujące w wizualnym dokumencie 3. zna warsztat fotografa dokumentalisty 4. zna miejsca prezentacji i publikacji fotografii dikumentalnej Umiejętności 1. umie opisać przy pomocy zdjęć aktualny stan życia społecznego oraz toczące się procesy i przemiany społeczne 2. umie samodzielnie zrealizować dokument fotograficzny od pomysłu do publikacji 3. umie współpracować z naukowcami wykorzystującymi fotografię w badaniach jakościowych 4. umie wartościować i edytować zestawy zdjęć o dokumentalnym charakterze |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie zestawu zdjęć 50% Prace pisemne 25% Obecność na zajęciach 25 % |
| Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Zygmuntowicz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Zygmuntowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Zygmuntowicz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Zygmuntowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
