Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródła informacji w sieci i technologie informacyjne mediów (internet)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D2ZISI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Źródła informacji w sieci i technologie informacyjne mediów (internet)
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (PRMM)
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dokumentalistyka)
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska)
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd)
Strona przedmiotu: https://kampus.come.uw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

informatyka

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student ma zapoznać się z technologicznymi aspektami pracy dziennikarza. Powinien poznać narzędzia cyfrowej komunikacji oraz dystrybucji informacji, gromadzenia i wyszukiwania danych z sieci. Podstawy funkcjonowania i usług internetu.


Skrócony opis:

Student ma zapoznać się z technologicznymi aspektami pracy dziennikarza. Powinien poznać narzędzia cyfrowej komunikacji oraz dystrybucji informacji, gromadzenia i wyszukiwania danych z sieci. Podstawy funkcjonowania i usług internetu.

Pełny opis:

Podczas wykładu studenci zostaną poznają aktualny stan i uwarunkowaniami rozwoju technologii w odniesieniu do funkcjonowania mediów w sieci internetowej, zwłaszcza w tworzeniu jaki i pozyskiwaniu źródeł informacji (danych). Przedstawiona jest historia globalnej sieci i jej ewolucja od Web 1.0 po współczesne koncepcje i perspektywy rozwoju. Omawiane są również uwarunkowania społeczno - ekonomiczne wywołane dynamiką zmian technologii informacyjnych biznesu mediowego.

Wykład obejmuje problematykę działania sprzętu komputerowego i sieciowego, Data Center, rodzajów usług Cloud Computing ze szczególnym uwzględnieniem usług wykorzystywanych w mediach. Studenci poznają rodzaje sieci: LAN, MAN, WAN wraz z omówieniem podstawowych parametrów. Wykład obejmuje także fundamenty funkcjonowania internetu, adresację komputerów, DNS, protokoły sieciowe, pocztowe, usługi hostingowe i streamingowe. Poruszane są zagadnienia związane z bezpieczeństwem komunikacji (VPN, SSL, TOR) i zagrożeniami (SPAM, Darknet, wirusy itp.).

Podkreślone są elementy mające istotny wpływ na media oraz ich ewolucję sieciową, takie jak podstawowe narzędzia programowe służące poszukiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu danych (Open Data, Big Data), podstaw systemów reklamowych. Sygnalizowane są także przyszłościowe zastosowania komputerów oraz mechanizmów sieciowych, zwłaszcza stan technologii i narzędzi związanych z LLM i gen AI.

Literatura:

K. Kowalik, Wykorzystanie sztucznej inteligencji w mediach lokalnych i regionalnych. Próba kategoryzacji narzędzi i trendów na podstawie przegląd literatury i raportów branżowych, „Media i Społeczeństwo” 2024; 20 (1/ Zeszyt 1)

K. Kowalik, Algorytm i sztuczna inteligencja w mediach. Diagnoza funkcjonalności i kategoryzacja wdrożeń na podstawie źródeł branżowych i literatury przedmiotu [w:] J. Kępa-Mętrak, P. Ciszek (red.), Polski system medialny w procesie zmian, , t.3, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2024. DOI: 10.25951/12831

K. Kowalik, Leksykon terminów medialnych (tom A-L, tom M-Z), (red.) K. Wolny-Zmorzyński, K. Doktorowicz, P. Płaneta, R. Filas, Wydawnictwo Adam Marszałek 2024

W. Gogołek, Wiesław Cetera, Leksykon tematyczny zarządzanie, IT, Wyd.Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 2014

W. Gogołek, Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010

Toffler Alvin, Trzecia fala, Wyd. PIW 1997

Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 1990

Castells Manuel, Galaktyka Internetu, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2003

Mateos, Arthur, Justyna Walkowska, i Jonathan B Rosenberg. Chmura obliczeniowa: rozwiązania dla biznesu. Gliwice: Helion, 2011

Szpor, Grażyna, Giovanni Bianco, i Wydawnictwo C.H. Beck. Internet: cloud computing, przetwarzanie w chmurach = Cloud computing, data processing in the clouds. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2013

Luis Weir, Enterprise API Management : Design and Deliver Valuable Business APIs. Series: Expert Insight. Birmingham, UK : Packt Publishing. 2019. eBook

Margaret A. Boden, AI : Its Nature and Future. Edition: First edition. Oxford, United Kingdom : OUP Oxford. 2016. eBook

Steven W. Knox, Machine Learning : A Concise Introduction. Series: Wiley Series in Probability and Statistics. Hoboken, New Jersey : Wiley. 2018. eBook

Szczegółowe treści są opublikowane na platformie e-learningowej Kampus. Wszystkie materiały są aktualizowane. Główne źródło wiedzy stanowią materiały online, na bieżąco dostosowywane do stanu wiedzy na temat IT.

Efekty uczenia się:

Elementy z obszaru wiedzy:

- absolwent dysponuje wiedzą na temat zastosowań programów i systemów komputerowych używanych w organizacjach medialnych

- zna podstawy funkcjonowania sieci internetowej, aspekty technologiczne oraz społeczno - ekonomiczne

- ma wiedzę na temat gromadzenia informacji oraz mechanizmów wyszukiwania informacji w sieciach komputerowych

- zna podstawy bezpiecznego korzystania z sieci

- ma wiedzę o trendach w rozwoju sieci internetowej

- zna podstawy funkcjonowania systemów reklamowych online.

Elementy z obszaru umiejętności:

- absolwent posiada podstawowe umiejętności w analizie praktycznego wykorzystania technologii (sprzętu jak i oprogramowania) wspomagających firmy medialne

- umie ocenić jakość usług i źródeł sieciowych,

- ma umiejętność krytycznej oceny założeń do budowy podstaw funkcjonowania mediów w sieci internetowej.

Elementy z obszaru innych kompetencji (postaw):

- absolwent posiada kompetencje dotyczące funkcjonowania organizacji medialnych w zakresie podstaw IT.

Metody i kryteria oceniania:

Test na platformie elektronicznej.

Skala ocen. Punkty / Oceny: 00-12 (2); 12,5-15 (3); 15,5-16,5 (3+); 17-18,5 (4); 19-19,5 (4+); 20-20,5 (5); 21 (6). Brak możliwości poprawiania oceny pozytywnej.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kowalik
Prowadzący grup: Krzysztof Kowalik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)