Specjalizacja: Edukacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-Z2SPEM-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja: Edukacja medialna |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DK-ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalizacja mająca na celu przygotowanie studentów do prowadzenia szkoleń z tego zakresu oraz analizowania mediów pod kątem zagrożeń społecznych wynikających z ich użytkowania, nadużywania czy niewłaściwego przetwarzania treści z nich płynących. |
Pełny opis: |
Specjalizacja podzielona jest na 6 modułów tematycznych realizowanych w dwóch semestrach: I semestr: - Etyka w edukacji medialnej - Metody aktywizujące - Zagrożenia mediów elektronicznych II semestr - Bezpieczeństwo w mediach - Edukacja medialna w dobie platformizacji - Analiza przekazów medialnych Program modułów jest interdycyplinarny, łączy wiedzę z zakresu prawa, socjologii, psychologii, pedagogiki i nowych technologii. Specjalizacja rozwija praktyczne umiejętności przekazywania wiedzy na temat zagrożeń mediów w różnych aspektach ich działania. Uczy ich analizy, ale także pokazuje jak zwracać uwagę na krytyczne myślenie, etyczne aspekty, asertywność w percepcji przekazów. Specjalizacja przygotowuje do pracy w roli analityka mediów, ale także szkoleniowca (seniorzy, młode pokolenia). |
Literatura: |
- Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013. - Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013. - Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008. - Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. - Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011. - Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. - Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria a rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2013. - Potyrała K., iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty, Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017. - Ptaszek, P., Edukacja medialna 3.0 Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019 - Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009. - Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze informacji i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2015. - Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008. - Small G., Vorgan G., iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesności, Vesper, Poznań 2011. - Strykowski W., Skrzydlewski W., Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004. - Tanaś M. (red.). Kultura i język mediów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. - Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013. - Wawrzak-Chodaczek M., (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zakresy i efekty oddziaływania mediów masowych na poszczególne grupy odbiorców w ramach szerokich (krajowych oraz międzynarodowych) audytoriów, struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturalnych. - prawne, etyczne, psychologiczne aspekty funkcjonowania jednostek i grup w ramach struktur społecznych oraz pogłębioną wiedzę o procesach i zjawiskach występujących w ramach nieustannie oddziaływujących na siebie grup społecznych w ich wymiarze psychologicznym oraz komunikacyjnym. - techniki i sposoby badania podstawowych podmiotów zmediatyzowanej relacji w ramach komunikacji społecznej - nadawcy i odbiorcy, a także samych przekazów medialnych - ich specyfiki, różnorodności, wydźwięku, efektywności. Umiejętności: - diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych oraz zajmować stanowisko, podlegające kryteriom rzetelności i uczciwości, względem różnych perspektyw teoretycznych i badawczych - charakteryzować określone zjawiska i procesy w perspektywie prognozowania następstw i oczekiwanych zachowań najważniejszych podmiotów systemu medialnego. - określać specyfikę, efemeryczność oraz labilność zmediatyzowanych relacji, zachodzących między różnymi podmiotami systemów medialnych i dostrzega celowość nieustannego aktualizowania zdobywanych informacji i wyrabianych opinii. Kompetencje: - podchodzenia w sposób krytyczny do odbieranych treści oraz poddać konstruktywnej krytyce działania innych osób - zestawiać sprzeczne opinie, eksponować wady i zalety wielowektorowych argumentacji oraz racji przez co jest w stanie zajmować adekwatne, zracjonalizowane stanowisko. - podejmować refleksję na temat społecznych , naukowych i etycznych aspektów związanych z własną działalnością zawodową oraz inicjować działania, które będą prezentować w przystępnej formie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: - obecność na zajęciach - aktywność studenta na zajęciach - każdy prowadzący moduł sam określa ostateczną metodę zaliczenia. Na podstawie ocen z modułów jest wyliczana średnia, która stanowi ocenę ostateczną ze specjalizacji za każdy semestr. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | Martyna Dudziak-Kisio, Katarzyna Gajlewicz-Korab, Agata Raczkowska, Joanna Szylko-Kwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajlewicz-Korab | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.