Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalizacja prasowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-Z2SPPR-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalizacja prasowa
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DK-ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja

Na zajęciach zajmiemy się tworzeniem recenzji prasowych.

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad

Na zajęciach zajmiemy się zasadami przygotowania wywiadu prasowego.

Inne moduły:

Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny wymiar zajęć realizowany będzie poprzez pracę nad tematami. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja

Poprzez szereg autorskich, metodycznie opracowanych ćwiczeń, pisemnych i ustnych, zaproponowanych przez Prowadzącą, Studenci będą podczas zajęć nabywać zarówno techniczne umiejętności sprawnego posługiwania się polszczyzną w pisaniu recenzji, jak i te merytoryczne, ucząc się krytycznego myślenia oraz trafnego i ciekawego opisu połączonego z komentarzem, uwzględniając przy tym podstawowe cechy gatunkowe recenzji w swoich tekstach.

Inspiracjom, wzajemnym wymianom myśli i uchwyceniu charakterystyki recenzji, będzie towarzyszyła lektura wybranych przez Studentów lub Prowadzącą, tekstów.

Studenci będą przygotowywać swoje recenzje zarówno podczas zajęć, kiedy będą na bieżąco wspólnie omawiane, jak i poza nimi. Prowadząca omówi je na ostatnich zajęciach.

Recenzje mogą dotyczyć dzieł dowolnych dziedzin sztuki i kultury w zależności od wyboru i preferencji Studentów.

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad

Podczas zajęć omówione zostaną poszczególne etapy przygotowania, przeprowadzania oraz publikacji wywiadu prasowego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki wywiadu publicystycznego.

Poprzez szereg autorskich i metodycznie opracowanych przez Prowadzącą ćwiczeń, a zwłaszcza poprzez prezentację i wspólne omawianie podczas zajęć wybranych wywiadów, także w ramach współpracy z Absolwentami Uniwersytetu Warszawskiego, Studenci w praktyczny sposób uzyskają lub udoskonalą swoje umiejętności sporządzenia wywiadu prasowego na wszystkich etapach jego przygotowania.

Możliwe jest także przeprowadzenie wywiadu podczas zajęć z zaproszonym przez Prowadzącą lub Studentów Gościem.

Inne moduły:

Zajęcia będą miały charakter wykładów i warsztatów. Formuła zajęć w dużej mierze oparta będzie na tzw. case studies i otwartych dyskusjach. Praktyczny wymiar zajęć realizowany będzie poprzez pracę nad tematami. Kluczowym założeniem jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy studentom, ale także wzbudzenie w nich pasji do dziennikarstwa, do reportażu jako gatunku, do chęci pozyskiwania wiedzy i poszerzania jej, ale także do krytycznego podejścia do dziennikarstwa i różnych jego przejawów.

Zajęcia będą bazowały na angażujących, prawdziwych i przydatnych przykładach. Wśród zagadnień, które będą poruszone na poszczególnych zajęciach, znajdą się m.in.

● wszystkie twarze reportażu - prasowy, radiowy, telewizyjny, multimedialny, wojenny, polityczny, wcieleniowy, itd.

● wywiad w reportażu; umiejętność pozyskania rozmówcy, poprowadzenia go; human story, teksty polityczne

● wszystko zaczyna się od dobrego researchu - jak szukać, by znaleźć, jak przygotowywać dokumentację, rozpoczynać pracę nad materiałem

● źródła informacji - bazy danych, źródła osobowe, crowdsourcing

● fact-checking - weryfikacja informacji i źródeł, w tym osobowych

● praca z otwartymi zasobami

● dziennikarz a prawo - prawne aspekty pracy dziennikarskiej, jak pisać, by nie narażać się na kłopoty prawne, ale i jak pisać o prawie, by pisać ciekawie

Literatura:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja i Wywiad

Podana w ogólnym sylabusie dot. wszystkich modułów oraz w zależności od preferencji Studentów

Inne moduły:

Studenci z wyprzedzeniem będą informowani o konieczności zapoznania się z twórczością wybranych redakcji/dziennikarzy.

Efekty uczenia się:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

- zna specyfikę gatunku recenzji prasowej

- zna zasady przygotowywania i publikacji recenzji w prasie oraz dodatkowo, w internecie

- zna zasady poprawnego, ale także stylistycznie oryginalnego posługiwania się językiem polskim w tworzeniu tekstów publicystycznych w gatunku recenzji, a także podstawowe zasady redakcji i korekty tekstu

UMIEJĘTNOŚCI

1. publicystyczne oraz komunikacyjne

- umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie wypowiedź publicystyczną w gatunku recenzji

- umie pracować w mediach jako publicysta i kreować własne medium

- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy publicystycznej oraz odpowiednim oprogramowaniem

- umie świadomie wybierać dzieła w celu ich zrecenzowania oraz krytycznie się do nich odnieść w tekście prasowym

- umie napisać recenzję w dziedzinie własnych zainteresowań

- umie sformułować własną opinię, przedstawić swój punkt widzenia, podjąć konstruktywną krytykę

- umie skomentować, omówić, opisać czy ocenić artystyczną/kulturalną/społeczną działalność

- umie przeanalizować i omówić wypowiedź publicystyczną – tekst recenzencki innego Autora

2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja, kreatywność, samodzielne myślenie

INNE KOMPETENCJE

- uwzględnia i szanuje zasady etyki dziennikarskiej oraz estetyki słowa w swojej pracy

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

- zna specyfikę wywiadu prasowego oraz zasady jego przygotowania, sporządzania i publikacji

- zna wybrane przykłady wywiadów prasowych innych Autorów

- zna zasady ogólne zasady prowadzenia rozmowy z osobami ze świata kultury i sztuki, zwłaszcza w przypadku wywiadu publicystycznego

- zna różnice pomiędzy prowadzeniem wywiadu informacyjnego i publicystycznego

- zna zasady poprawnego, ale także stylistycznie oryginalnego posługiwania się językiem polskim zarówno podczas rozmowy, jak i w tworzeniu i redagowaniu wywiadu prasowego

UMIEJĘTNOŚCI

1. informacyjne, publicystyczne oraz komunikacyjne

- umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie publikację w gatunku wywiadu

- umie nawiązać kontakt i prowadzić rozmowę na dany temat i współpracować z ludźmi zwłaszcza ze świata kultury w ramach prowadzenia z nimi rozmowy, ale także twórczej wymiany myśli

- umie świadomie wybierać problemy oraz zagadnienia z życia kulturalnego czy społecznego w celu prezentacji publicystycznej

- umie przygotować się do wywiadu, sporządzić ewentualny scenariusz rozmowy, rozmawiać, zadając trafne i ciekawe, pytania, prowadząc konstruktywny dialog z rozmówcą lub uzyskując potrzebne informacje, utrwalać rozmowę w zależności od potrzeb i możliwości technicznych, „spisać” rozmowę z nagrania lub notatek, zredagować wywiad zgodnie z podstawowymi zasadami poprawnej polszczyzny, edycji i korekty tekstu

- umie w zależności od formy wywiadu, sformułować własny pogląd i podjąć twórczą dyskusję

- umie przeanalizować i omówić wywiad innego Autora w kontekście zgodności jego pracy z profesjonalnymi i merytorycznymi zasadami dobrego dziennikarstwa i publicystyki

2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja, kreatywność, samodzielne myślenie

INNE KOMPETENCJE

- uwzględnia i szanuje zasady etyki dziennikarskiej oraz estetyki słowa w swojej pracy, a także kultury rozmowy

Inne moduły:

Student m.in.

● ma wiedzę o gatunkach dziennikarskich, przede wszystkim o różnych wymiarach reportażu

● działa w sposób kreatywny, potrafi wymyślać tematy i dobierać do nich odpowiednią formę dziennikarską

● umie weryfikować tematy, pozyskiwane informacje; zna zasady fact-checkingu oraz najważniejsze narzędzia

● potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować/ignorować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz sposobów, w tym informację publiczną

● wie jak pozyskiwać bohaterów i rozmówców, jak z nimi pracować

● ma wiedzę o prawnych uwarunkowaniach pracy dziennikarskiej, realizacji tematów śledczych i politycznych

● potrafi szukać inspiracji dziennikarskich i wykorzystywać je do rozwoju swojego zawodowego potencjału

● rozbudza swoją pasję dziennikarską i dąży do jej doskonalenia i praktycznego wykorzystania.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Recenzja

Zgodnie z ogólnym wytycznymi dot. wszystkich modułów – ocena z dwóch prac pisemnych, czyli recenzji prasowych oraz aktywność i praca podczas zajęć – wykonywanie ćwiczeń. Ponadto obecność na zajęciach. Ze względu na dwa spotkania, dopuszczalna jest jedna nieobecność w wyjątkowej i usprawiedliwionej sytuacji. Nieobecność będzie wymagała ponadto napisania jednego dodatkowego tekstu.

Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia jest jeden tekst w gatunku recenzji napisany podczas zajęć oraz jeden tekst (także recenzja) przygotowany poza nimi i przesłany mailowo zgodnie z ustalonym i podanym przez Prowadzącą ostatecznym terminem dostarczenia prac.

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - moduł Wywiad

Zgodnie z ogólnym wytycznymi dot. wszystkich modułów – ocena z dwóch prac pisemnych oraz aktywność i praca podczas zajęć – wykonywanie ćwiczeń, omawianie prezentowanych wypowiedzi. Ponadto obecność na zajęciach. Ze względu na dwa spotkania oraz praktyczny charakter zajęć, dopuszczalna jest jedna nieobecność, jednak w wyjątkowej i usprawiedliwionej sytuacji. Nieobecność będzie wymagała sporządzenia dodatkowego ćwiczenia zadanego przez Prowadzącą.

Zaliczenie na ocenę

Podstawą zaliczenia i oceny jest jedna praca sporządzona podczas zajęć, w tym przypadku research i przykładowe pytania/zarys/scenariusz wywiadu oraz przygotowany poza zajęciami krótki wywiad prasowy o dowolnej tematyce. Ewentualny wywiad przeprowadzony podczas zajęć podlega wyższej ocenie oraz nie wymaga „wersji papierowej”.

Inne moduły:

1. Regularny i aktywny udział w zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze. Dodatkowa nieobecność może zostać odrobiona poprzez zadanie wyznaczone przez wykładowcę, którego nieobecność dotyczy.

2. Uczestnictwo w zadaniach praktycznych realizowanych podczas zajęć.

3. Przygotowywanie zleconych przez wykładowcę – 3-5 w semestrze. Prace muszą spełniać warunek odpowiedniej wartości merytorycznej i stylistycznej.

4. Przygotowanie końcowej pracy własnej we wskazanym przez wykładowcę zakresie. W przypadku należytego spełnienia warunków 1-3, student może być zwolniony z warunku nr 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 36 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Prowadzący grup: Paulina Biegaj, Katarzyna Gajlewicz-Korab, Ewelina Steczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 36 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)