Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka IT

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-LM-Z2PRIT
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka IT
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT w odniesieniu do mediów. Tematyka: formy informacji, korzystanie ze współczesnych urządzeń IT i oprogramowania.

Wykłady przedstawiają: istotę internetu – jego historię, stan obecny i perspektywy, a w szczególności formy obecności Web 2.0 w wirtualnym świecie i ich powiązania ze światem realnym, oraz szybki rozwój sztucznej inteligencji.

Ważne: uwarunkowania techniczne funkcjonowania Sieci (dostęp do internetu), usługi w Sieci, narzędzia do wyszukiwania zasobów i usług oraz wybrane aspekty komercji (handel, giełdy, płatności) w internecie, szybki rozwój sztucznej inteligencji i zasoby/narzędzia na niej oparte wymuszają także umiejętność korzystania z tych zasobów oraz sposoby ich wykorzystywania w pracy dziennikarskiej i w świecie mediów.

Pełny opis:

WYKŁADY: zapoznanie studentów z historią (nowe możliwości pojawiają się wraz z rozwojem technik/technologii informatycznych), stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT.

Poruszane będą zagadnienia z następujących obszarów tematycznych.

Architektura komputera: podstawowe komponenty komputera, takie jak procesor, pamięć, dyski twarde i karty graficzne.

Systemy operacyjne i oprogramowanie: różne systemy operacyjne, takie jak Windows, macOS i Linux (funkcje i interfejsy, zalety i wady), podstawowe programy (w tym dotyczące grafiki i multimediów) oraz koncepcje programowania.

Sieci komputerowe i Internet: podstawowe pojęcia związane z sieciami komputerowymi, takie jak protokoły komunikacyjne, adresacja IP i topologie sieci. Znajomość i umiejętność korzystania z najważniejszych narzędzi internetowych.

Bezpieczeństwo komputerowe: podstawowe zasady bezpieczeństwa komputerowego, takie jak zagrożenia, szyfrowanie, zarządzanie hasłami, oprogramowanie antywirusowe i firewalle. Naruszenia norm prawnych w tym praw autorskich.

Technologie cyfrowe: różne zagadnienia związane z technologiami cyfrowymi, takie jak multimedia, telewizja, technologie satelitarne, komunikacja elektroniczna, chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe.

Etyka w informatyce: kwestie etyki w informatyce i technologiach cyfrowych (prywatność danych, cyberprzemoc i odpowiedzialność za treści w sieci),

Aktualne trendy: rozwój informatyki i technologii cyfrowych, w tym nawiązania do aktualnych wydarzeń na świecie oraz wykorzystywanych technologii IT

LABORATORIA: Praktyczne zapoznanie się z narzędziami informatycznymi zarówno tymi, które są dostarczone z systemami operacyjnymi, jak i freeware/shareware – dostępnymi w sieci (także tymi, które korzystają z zaimplementowanej SI). Case-study różnych zastosowań.

Literatura:

Literatura Literatura podstawowa:

"Podstawy informatyki", Jerzy R. Nawrocki (2018, Wydawnictwo Naukowe PWN)

„Wstęp do informatyki”, Rafał Kawa, Jacek Lembas, (2017, Wydawnictwo Naukowe PWN)

"Wprowadzenie do systemów informatycznych", Michał Jankowski (2019, Wydawnictwo Helion)

"Sieci komputerowe. Kompendium", James F. Kurose i Keith W. Ross (2019, Wydawnictwo Helion)

„Wykłady z podstaw informatyki” Głowacki B., (2022, Wydawnictwo Witkom)

Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska, Studia Medioznawcze 2015 1 (60) s. 21-32

Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Gogołek W., Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.

Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, wyd. I. ASPRA-JR 2005.

Włodzimierz Gogołek, Informatyka dla humanistów, Kropki trzy, 2012.

Jankowski M., Internet jako źródło dziennikarskie - szansa czy zagrożenie? [online] http://www.inter.uni.lodz.pl/index.php/media/263-internet-jako-rodo-dziennikarskie-szansa-czy-zagroenie-

Lees C., Dolina Krzemowa i media: związek czy rozstanie? [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dolina-krzemowa-dziennikarstwo-zwiazek-czy-rozstanie

Piskozub P., Dziennikarze a media społecznościowe [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dziennikarze-media-spolecznosciowe

Literatura uzupełniająca:

Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media

Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja — 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion

„Zarządzanie-Technologie-Informatyka”, pod redakcją: Anna Górska, Karolina Szwedzka, Rafał Stachyra, 2022, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak

„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy Nowe spojrzenie”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

„Informatyka XXI wieku – wyzwania i dylematy”, pod redakcją: Jacek Wołoszyn, Agnieszka Molga, 2021, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

„ŚWIAT NOWYCH TECHNOLOGII. CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZDOMINUJE ŻYCIE CZŁOWIEKA?”, pod redakcją Danuta Morańska, Jadwiga Stawicka, Wacław Kubies; 2019, Oficyna Wydawnicza "Humanitas"

„Sztuczna inteligencja w prawie własności intelektualnej”, Adrian Niewęgłowski; 2021, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości

„Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka”, Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, Paweł Oksanowicz, 2020, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak

„Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe : zagadnienia wybrane”, pod redakcją: Kinga Flaga-Gieruszyńska, Jacek Gołaczyński, Dariusz Szostek; 2019; Wydawnictwo C.H. Beck

Toffler Alvin, Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.

Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1990.

Quantum Computing and Other Transformative Technologies, Ahmed Banafa, Published 2023 by River Publisher

Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie

Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu cyklu dydaktycznego efekty uczenia prezentują się następująco:

Wiedza:

*multimedia, podstawowe parametry komputera, urządzenia we/wy komputera, możliwości zastosowań programów i systemów komputerowych.

* zna podstawowe formy obecności mediów w Internecie – prasy, radia i telewizji

* zna uwarunkowania techniczne funkcjonowania Sieci

* zna aktualny potencjał informacyjny i usługowy dostępny w internecie,

* zna przykłady form social networkingu,

* zna podstawowe pojęcia z zakresu rozwoju sztucznej inteligencji i przez to rozumie możliwości, które będzie mógł wykorzystać

* zna przykłady zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji i potrafi z nich korzystać, zna ograniczenia oraz potencjał,

* zna reguły związane z funkcjonowaniem dziennikarstwa obywatelskiego.

* potrafi powiązać historię rozwoju IT z implementacją nowych technologii, uwarunkowaniami, możliwościami oraz ograniczeniami

Umiejętności:

* umie sprecyzować wymagania techniczne w zakresie sprawnego korzystania z internetu,

* umie sprecyzować wymagania techniczne w zakresie skonfigurowania komputera do wykonywania konkretnych zadań (biurowych, multimedialnych, etc.)

* umie skorzystać w pracy dziennikarskiej z potencjału informacyjnego i usługowego dostępnego w Internecie,

* potrafi sprawnie poruszać się i korzystać z zasobów Internetu, w tym korzystać z nowych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję

Inne kompetencje:

* ma świadomość zmian w zakresie konwergencji starych i nowych mediów,

* ma świadomość synergii źródeł i dystrybucji zasobów informacji,

* ma świadomość, że korzystanie z zasobów internetu to nie tylko korzyści ale także zagrożenia, w tym możliwość (nawet nieświadoma) naruszenia norm prawnych (m.in. prawa autorskie)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

- Obecność (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności);

- Aktywność na zajęciach Laboratorium, ocena projektów/zadań cząstkowych.

- Test – kilkadziesiąt (50-60) pytań jednokrotnego wyboru (zakres: wiedza z wykładów). Kryterium: minimum 60% poprawnych odpowiedzi. /Test zawsze ma przedstawiony zakres liczby punktów na konkretną ocenę/.

- Możliwość zaliczenia oprócz kolokwium pracy nad semestralnym projektem realizowanym w zespołach (wtedy 25% projekt / 25% test)

Poszczególne elementy składają się na ocenę końcową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kępa
Prowadzący grup: Krzysztof Kępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kępa
Prowadzący grup: Krzysztof Kępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)