Identyfikacja cyfrowych zasobów informacji online i offline
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-ZBD-D2ICZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Identyfikacja cyfrowych zasobów informacji online i offline |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BD-DZIENNE II STOPNIA - semestr 2 rok 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom strategii, metod i narzędzi służących wyszukiwaniu informacji w tradycyjnych i cyfrowych systemach informacyjno-wyszukiwawczych. W trakcie zajęć studenci poznają między innymi możliwości dostępu do różnorodnych zasobów informacyjnych (licencjonowanych i otwartych) ze szczególnym uwzględnieniem zasobów naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom strategii, metod i narzędzi służących wyszukiwaniu informacji w tradycyjnych i cyfrowych systemach informacyjno-wyszukiwawczych. W trakcie zajęć studenci poznają między innymi możliwości dostępu do różnorodnych zasobów informacyjnych (licencjonowanych i otwartych) ze szczególnym uwzględnieniem zasobów naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji przez studentów. Poznają oni strategie, metody i narzędzia służące efektywnemu wyszukiwaniu informacji w sieci. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; systemy typu discovery; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie z tematycznych źródeł informacji (np. nauka, biznes, media i portale informacyjne). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie danych, agregatorów wiadomości. W trakcie zajęć studenci dokonują także oceny wiarygodności znalezionych informacji. |
Literatura: |
Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf Bradley, P., Expert internet searching. 2017. BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. Hrabiec-Hojda P., Trzeciakowska J., Google hacking. Jak szukać w Google, aby zarabiać pieniądze, budować biznes i ułatwić sobie pracę. Kraków 2019. Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020. Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99. Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013. Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018. Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251. Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna źródła informacji i wybrane typologie dokumentów. Zna kryteria oceny jakości elektronicznych źródeł informacji. Zna strategie wyszukiwawcze i wybrane modele zachowań informacyjnych Umiejętności Potrafi wyszukiwać, oceniać i selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi krytycznie oceniać źródła informacji. Potrafi korzystać ze źródeł naukowych, biznesowych, branżowych, społecznościowych itp. Inne kompetencje Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi rozwiązywać postawione problemy i zadania w sposób systemowy. Potrafi doskonalić swoje umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gmiterek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gmiterek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z wiedzą z zakresu identyfikacji źródeł informacji z punktu widzenia dokumentów cyfrowych oraz tradycyjnych. Pod uwagę zostaną wzięte źródła licencjonowane oraz otwarte. W trakcie zajęć studenci poznają także możliwości dostępu do źródeł ze szczególnym uwzględnieniem zasobów naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z możliwościami, metodami, ale także narzędziami służącymi efektywnemu wyszukiwaniu informacji oraz identyfikacji tematycznych zasobów cyfrowych. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym zwłaszcza aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie dużych zasobów danych. Pod uwagę zostaną wzięte zarówno narzędzia ułatwiające tzw. web scraping, integrujące funkcje różnych usług sieciowych, ułatwiające zaawansowane przeszukiwanie mediów społecznościowych czy dotarcie do stron pokrewnych tematycznie, z których użytkownik w danej chwili korzysta. Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie ze źródeł informacji w ramach kategorii: nauka, biznes, administracja państwowa i regionalna, patenty, przetargi, Web 2.0, media i portale informacyjne, otwarte dane i inne. |
|
Literatura: |
Literatura (wybór): • Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf • BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf • Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. • Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia • Efektywne wykorzystanie zasobów cyfrowych. III seminarium z cyklu infobroker. Warszawa 2007 [materiały]. • Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99. • López-Cózar, E. D., Orduña-Malea, E., Martín-Martín, A., & Ayllon, J. M., Google Scholar: the 'big data' bibliographic tool. arXiv preprint 2018 [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://arxiv.org/pdf/1806.06351 • Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013. • Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf • Otwieranie danych. Podręcznik dobrych praktyk [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://dane.gov.pl/media/ckeditor/2018/11/22/otwieranie-danych-podrecznik-dobrych-praktyk.pdf • Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. • Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018. • Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251. • Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac. |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kułakowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kułakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z wiedzą z zakresu identyfikacji źródeł informacji z punktu widzenia dokumentów cyfrowych oraz tradycyjnych. Pod uwagę zostaną wzięte źródła licencjonowane oraz otwarte. W trakcie zajęć studenci poznają także możliwości dostępu do źródeł ze szczególnym uwzględnieniem zasobów naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z możliwościami, metodami, ale także narzędziami służącymi efektywnemu wyszukiwaniu informacji oraz identyfikacji tematycznych zasobów cyfrowych. Pod uwagę brane są zarówno źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). Celem przedmiotu jest także zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania sieciowych narzędzi, w tym zwłaszcza aplikacji internetowych, usług typu mashup, pluginów do przeglądarek ułatwiających wyszukiwanie i gromadzenie dużych zasobów danych. Pod uwagę zostaną wzięte zarówno narzędzia ułatwiające tzw. web scraping, integrujące funkcje różnych usług sieciowych, ułatwiające zaawansowane przeszukiwanie mediów społecznościowych czy dotarcie do stron pokrewnych tematycznie, z których użytkownik w danej chwili korzysta. Studenci poznają możliwości wyszukiwania informacji odnoszących się zwłaszcza do treści naukowych, specjalistycznych, branżowych i społecznościowych. W trakcie zajęć omawiane będą między innymi następujące problemy: typologia dokumentów i klasyfikacja źródeł informacji; strategie wyszukiwania i identyfikacji zasobów; wyszukiwarki, multiwyszukiwarki, metawyszukiwarki; katalogi stron internetowych (w tym tzw. bramy dziedzinowe – subject gateway) usługi sieciowe; korzystanie ze źródeł informacji w ramach kategorii: nauka, biznes, administracja państwowa i regionalna, patenty, przetargi, Web 2.0, media i portale informacyjne, otwarte dane i inne. |
|
Literatura: |
Literatura (wybór): • Bednarek – Michalska B., Otwarta nauka. Open Access [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/01/OPEN-ACCESS.pdf • BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf • Dutko M., Karciarz M., Informacja w internecie. Warszawa 2010. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. • Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia • Efektywne wykorzystanie zasobów cyfrowych. III seminarium z cyklu infobroker. Warszawa 2007 [materiały]. • Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 362, s. 87 – 99. • López-Cózar, E. D., Orduña-Malea, E., Martín-Martín, A., & Ayllon, J. M., Google Scholar: the 'big data' bibliographic tool. arXiv preprint 2018 [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://arxiv.org/pdf/1806.06351 • Mierzecka-Szczepańska A., Badania zachowań informacyjnych. Warszawa 2013. • Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://www.ifj.edu.pl/library/open-access/materials/czeste_pytania.pdf • Otwieranie danych. Podręcznik dobrych praktyk [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://dane.gov.pl/media/ckeditor/2018/11/22/otwieranie-danych-podrecznik-dobrych-praktyk.pdf • Pamuła – Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej. Toruń 2015. [książka dostępna w usłudze iBuk Libra]. • Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje. Katowice 2018. • Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233 – 251. • Trivedi M., Digital Libraries: Functionality, Usability, and Accessibility, “Library Philosophy and Practice (e-journal)” [online], [dostęp 29.042019], dostępny w WWW: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.pl/&httpsredir=1&article=1395&context=libphilprac. |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność), terminowe wykonywanie prac cząstkowych oraz realizacja projektu zadanego przez prowadzącego przedmiot. Jeśli Student ma więcej niż jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, zalicza tematy zajęć, które opuścił i wykonuje dodatkowe zadanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.